I Östergötland ska tjyyvar passa sig

korvgubbe skrev:
1. Fler poliser, självklart för mig.
2. Hur pengarna ordnas fram kan ju diskuteras.. Sjukförsäkringarna bör till att börja med ses över så de redan befintliga reglerna efterföljs vilket skulle ge en hel del extra klirr i kassan..

3. Dömma till maxstraff är inget självändamål men att iaf använda hella straffskalan och inte bara den lägre nivån borde vara en självklarhet det med.

4. Inget att invända där..

5. Kommer aldrig förespråka fri skjutbana...

....förutom det tycker jag brott som skapar otrygghet bör ge hårdare straff. Personrån, sexuella övergrepp, misshandel o.s.v. bör def. ge kännbara straff..

Jaha, då var vi (nästan) överens än en gång. :mad:
Då kan jag bara konstatera att varken du eller jag har representanter i Riksdagen, det är trist.

Fakta är kul.

A gun kept in the home is 22 times more likely to be used in an unintentional shooting (4 times), a criminal assault or homicide (7 times), or an attempted or completed suicide (11 times) than to be used to injure or kill in self-defense.
Kellermann, AL et al., "Injuries and Deaths Due to Firearms in the Home." The Journal of Trauma, Infection, and Critical Care. Volume 45, No. 2, August 1988

When someone is home, a gun is used for protection in fewer than two percent of home invasion crimes.
Kellermann AL., Journal of the American Medical Association, 1995.

Firearm injuries in the US are the third leading cause of death among children aged 10-14 and the second leading cause of death for ages 15-24.
National Center for Injury Prevention and Control (http://www.cdc.gov/ncipc/wisqars/)

A gun in the home increases the likelihood of an intentional shooting, particularly among children. Unintentional shootings commonly occur when children find an adult's loaded handgun in a drawer or closet, and while playing with it shoot themselves, a sibling or a friend. The unintentional firearm-related death rate for children 0-14 years is 9 times higher in the U.S. than in the 25 other countries combined.
CDC, "Rates of Homicide, suicide and firearm-related death among children - 26 industrialized countries." Morbidity Mortality Weekly Report, 02/07/97; 46:5. 101-105.

benrangel skrev:
Firearm injuries in the US are the third leading cause of death among children aged 10-14 and the second leading cause of death for ages 15-24.
National Center for Injury Prevention and Control (http://www.cdc.gov/ncipc/wisqars/)

Men att några barn stryker med är väl inte så illa om man får sätta en kula i pannan på en förhatlig hojtjyv!?

benrangel skrev:

Vad vill du ha sagt med den vore ännu kuligare? Att vi inte ska ha det som i USA? Tycker inte jag heller, men åt det hållet ska vi (och lugn, det kommer).

All fakta kanske inte är lika kul:

Var tredje person som lagförts för brott återfaller i nytt lagfört brott inom tre år, och drygt hälften av återfallen sker redan inom ett år.

(http://www2.bra.se/extra/news/?module_instance=13&id=272)

Vad gör "samhället" (Partiet) åt detta?

Är det något jag INTE förespråkar liberala lagar för så är det skjutvapen. benrangels statistik talar sitt tydliga språk. Gärna ännu hårdare krav på kasuner och centralförvaring för jägare/skytteklubbsmedlemmar och lås in hemvärnets vapen centralt. Dagens hotbild motiverar inte hemförvaring.

Vapen hör hemma hos polisen och försvaret, inte i hemmen.

Markus skrev:
Vad vill du ha sagt med den vore ännu kuligare? Att vi inte ska ha det som i USA? Tycker inte jag heller, men åt det hållet ska vi (och lugn, det kommer).

All fakta kanske inte är lika kul:

Var tredje person som lagförts för brott återfaller i nytt lagfört brott inom tre år, och drygt hälften av återfallen sker redan inom ett år.

(http://www2.bra.se/extra/news/?module_instance=13&id=272)

Vad jag inte tycker att man ska göra åt det är att införa "fri skjutbana närhellst man önskar i sitt eget hem". För det var väl det vi diskuterade?

Markus skrev:

Tycker iofs deras "punktmarkerings-kampanj" i Sthlm varit ett steg i rätt riktning där man följt 148 grova brottslingar och hållt dem under uppsikt. En tredjedel av dem sitter nu bakom galler.

Chris Ash skrev:
Vapen hör hemma hos polisen och försvaret, inte i hemmen.

Jag håller egentligen med dig, men det är ingen saga vi lever i. I verkligheten så ränner allt möjligt folk redan runt med skjutvapen, från låga åldrar då en 18-åring nyligen dömdes för dödsskjutningen i Husby.

Frågan är således: om man nu tycker att bara militär och polis ska ha vapen, och viss annan säkerhetspersonal - hur ska man då komma åt alla illegala vapen som finns i samhället? Görs något i dagsläget? Vad?

Markus skrev:
Jag håller egentligen med dig, men det är ingen saga vi lever i. I verkligheten så ränner allt möjligt folk redan runt med skjutvapen, från låga åldrar då en 18-åring nyligen dömdes för dödsskjutningen i Husby.

Frågan är således: om man nu tycker att bara militär och polis ska ha vapen, och viss annan säkerhetspersonal - hur ska man då komma åt alla illegala vapen som finns i samhället? Görs något i dagsläget? Vad?

Det är naturligtvis inte lätt att komma åt dem men polisen beslagtar cirka 1500 illegala vapen varje år och dessutom stora mängder ammunition och sprängämnen. Dessutom står tullen också för en hel del beslagtagna vapen.

Jag vet att det var ett förslag om ändring i vapenlagen uppe i år eller förra året som skulle ge polisen större befogenheter att söka efter vapen, jag vet inte om det gick igenom eller vad det var i detalj men jag ska leta efter det.
Dessutom har andelen stulna militära vapen minskat till nära nog noll sedan man införde centralförvaring. Tyvärr finns det stora möjligheter att plocka in från utlandet oavsett hur mycket vapen vi lägger beslag på här hemma.

Markus skrev:

Det blir således färre personer som springer runt med illegala skjutvapen om man tillåter allmänheten att beväpna sig för att försvara sina hem.
Visst det är ingen saga vi lever i, men att ge vem som hellst rätten att utöva "fri skjutbana närhellst man önskar i sitt eget hem" vore att skapa en mardröm.

benrangel skrev:
Vad jag inte tycker att man ska göra åt det är att införa "fri skjutbana närhellst man önskar i sitt eget hem". För det var väl det vi diskuterade?

Bland annat, ja. Men du behöver inte utveckla debatten om du inte vill och eftersom vi nu alla har fått möjligheten att skriva vad vi tycker om skjutbanorna så antar jag att du återgår till gårdagens tråd för att räta ut frågetecknen.

Själv trodde jag att vi diskuterade skjutbanan, kriminalitet i övrigt, vad samhället bör göra, vad samhället gör, vad andra samhällen gör osv. Men jag förstår att det inte är något som Partiets företrädare vill gå in på.

benrangel skrev:

Nej, det var inte det vi diskuterade. Vi diskuterar huruvida man bör ha rätt att värna sin person och sitt hem med våld.

korvgubbe skrev:
Tycker iofs deras "punktmarkerings-kampanj" i Sthlm varit ett steg i rätt riktning där man följt 148 grova brottslingar och hållt dem under uppsikt. En tredjedel av dem sitter nu bakom galler.

Ja, var deet den på Södertörn? Men, det finns väl inga mer pengar nu. Pengar finns det dock otroligt gott om, frågan är vad man gör med dem.

Markus skrev:
Men jag förstår att det inte är något som Partiets företrädare vill gå in på.

För att räta ut ytterligare ett frågetecken. Jag är medlem i (S) och har aldrig hymmlat om det. Jag företräder dock inte det parti som jag är medlem i på SH. De åsikter som jag framför är helt och hållet mina egna. Jag deltar endast i diskussioner som intresserar mig. Jag tar heller inte ansvar för de utspel eller handlingar som utförs av andra medlemmar i (S).

Så var det med den totalitarismen.

benrangel skrev:
För att räta ut ytterligare ett frågetecken. Jag är medlem i (S) och har aldrig hymmlat om det. Jag företräder dock inte det parti som jag är medlem i på SH. De åsikter som jag framför är helt och hållet mina egna. Jag deltar endast i diskussioner som intresserar mig. Jag tar heller inte ansvar för de utspel eller handlingar som utförs av andra medlemmar i (S).

Alltså:
Du vill inte kännas vid vad ditt Parti och dina Partikamrater gör.
Ditt Parti skall inte lastas för dina handligar och/eller åsikter.

En klassisk sosse med andra ord.

Gixxer-Anders skrev:
Alltså:
Du vill inte kännas vid vad ditt Parti och dina Partikamrater gör.
Ditt Parti skall inte lastas för dina handligar och/eller åsikter.

En klassisk sosse med andra ord.

Det var inte vad jag sa. Läs igen så kanske poletten trillar ner.

Markus skrev:
Ja, var deet den på Södertörn? Men, det finns väl inga mer pengar nu. Pengar finns det dock otroligt gott om, frågan är vad man gör med dem.

Hanteringen av innehållet i kassakistan är väl en av de saker som gör det svårt för mig att rösta rött i nästa val...

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet