Hyra mc - Medlem i MCpool

Är du kund till en mcpool?


  • Antal röstningar
    0

Arlukin

Master Po
Gick med
27 Jun 2007
Ort
HÄGERSTEN
Hoj
CBR 900 - 99
Jag har under en tid funderat lite på möjligheterna att starta en "MCPool". Vad tror ni om det, skulle det funka?

Alla medlemar i MCPoolen betalar en avgift varje månad. Som medlem har man möjlighet att använda sig av alla de motorcyklar som står i MCPoolens ägo. Vissa dagar vill man kanske åka R1:a andra Super Duke och sällsynta dagar custom.

Varje motorcykel har en bokningskalender i vilken varje medlem har möjlighet att boka in sig. För att förhindra att samma person åker på samma cykel hela tiden och därmed hindrar en annan medlem att låna den. Så har de medlemmar som åkt minst på hojen företräde. Bokningslängden i normal fall är 24 timmar. Bokning under flera dagar är möjligt, om man vill åka på lång tur. Men i de allra flesta fall ska motorcykeln parkeras i gemensamt garage när den ej används. Då blir det möjligt att sista minuten boka en mc om den blivit tillbakalämnad tidigare än väntat.

Det är viktigt att det alltid finns en rolig mc tillgänglig för alla medlemmar som vill åka. Så ibörjan kommer det finnas lika många motorcyklar som medlemmar. Men med tiden då det blir fler medlemmar och ett hyresmönster träder fram och man ser hur många motorcyklar som blir stående under populära fina dagar. Då blir det möjligt att ha fler medlemmar än motorcyklar och därmed sänka kostnaderna för alla medlemmar.

Ett problem som kommer uppstå är att vissa medlemmar kommer att slita på cyklarna mer än andra. Kanske även mer än om det hade varit den egna hojjen. Det blir kanske främst i form av mer gummi och drivpaket, men även annat efter uiiillliis, stoppies etc.

Lösningen på det problemet kan ju antingen vara att alla får betala en medlems avgift som motsvarar att man kör som ett svin. Eller att det finns olika typer av medlemsavgifter, en för dom som kör lungt och en för som som kör hårt. Sedan lita på medlemmarnas ärlighet vid val av medlemsavgift.

MCPoolen har även tillgång till lättkörda billiga uppkörningshojjar, som antingen kan lånas vid medlemskap eller hyras vid enskilda tillfällen. Så att medlemmar eller de fristående hyrarna kan övningsköra på en roligare hoj, men ge dom större chanser att klara teknikövningarna vid uppkörningen på en smidigare cykel.
 

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Tyresö
Hoj
Troll
Vem står på försäkringar och vem lagar när det går sönder saker?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Spontant tänker jag samma sak som Pippi. Vem ska stå för kalaset?

Att införskaffa sig en ansenlig maskinpark är en grundförutsättning för att du ska kunna göra projektet lönsamt på något sätt (för idellt är det väl inte?), och det skulle kosta en stor summa pengar även om du utgår ifrån begagnade fjolårsmodeller.

Säg att du vill ha 5-15 hojar och att priserna ligger mellan 70 och 140 000kr så är du uppe i allt mellan 350 000 och 2.1 miljoner i investering. Att sedan hålla alla dessa med försäkring (låt säga i snitt 700kr per månad) samt underhåll så har du ytterligare utgifter.

Eller är det tänkt att medlemmarnas hojar ska vara de som står till förfogande för uthyrning?

Summa summarum: det skulle bli en dyr uthyrningsverksamhet.
 
Last edited:

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Mora
Hoj
Kawa Zx10r -04
Förutom att det låter som en grymt bra idé så känner jag direkt att både åldersgränser och väldigt höga självrisker kommer behövas.

Blir det för billigt= Folk kommer köra sönder hojarna och lämna tillbaks en skithög bara.

Blir det för dyrt= Så finns det alternativ för att hyra hoj redan.

Det svåraste borde vara att få ett försäkringsbolag att gå med på det, om hojarna inte står på garageförsäkring och sen tar respektive åkare ut hoj+egen försäkring för att förhindra griskörning.


Krav kommer säkert även ställas på hjälm,handskar,ställ,ryggskydd och stövlar från ett försäkringsbolag.

Om det är genomförbart så är det en lysande idé!

En sak till, med tanke på din röstfråga.

Jag tror inte att priset är den avgörande faktorn i fallet, utan vilka hojar man kan välja att hyra + tillgängligheten i det hela.

Det kommer bli så dyrt att den som inte har råd med båge knappast kommer ha råd med mcpool heller. (vilket är bra eftersom det är den skaran som i första hand kommer köra sönder hojarna oxå)
 
Last edited:

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Tyresö
Hoj
Troll
Det finns ju gott om bilpooler så det borde inte vara något problem att sköta dessa saker.

Fast det är ju lite skillnad på bil och hoj i slitage samt försäkringspremie... :tummenupp

En bra idé men jag tror det blir svårt.
 

Stuntman

Stunt Edition
Gick med
25 Nov 2006
Ort
Stuntholm
Hoj
SECRET STUNT EDITION(S)
Försäkringar... var du inte på mc-live? För då kunde du se hur mycket en föräkring till bara EN hoj kostade, sedan låg ju självrisken från 8000+

Men det funkar om man har mycket pengar... bra tänkt!:tummenupp
 

Kneedrag

Guest
Vem står på försäkringar och vem lagar när det går sönder saker?

deposition 7000 kr? som används om hojen behöver lösas in.
Allt under den summan det får man betala om det går sönder något.
Kopplingshandtag m,m?

Registrera hur långt varje person kör med hojen utefter det räkna ut del att betala när det är dags att serva hojen.
Räkna ut snitt pris för service /antal mil på lånad hoj?
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Fett najs att kunna plocka ut sporttouring-hoj när man ska längre sträcka, en triple eller monster el dyl när man ska posera på stan och en supersport när man ska bomba bulten.

Kanske lösa ett månads medlemskap när man är i köptankar efter ny egen hoj om det är något som fortfarande kommer behövas.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
I den bästa av världar, med 100% ärliga människor skulle det kanske fungera.

"Den var så när jag tog den"
"Dom där reporna är gamla"
"Det var ingen olja i den när jag tog den"
"Vaddå punkaskum i däcken, jag har inte kört punka"

Det och hundra andra kommer uthyraren att få höra....
 

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Tyresö
Hoj
Troll
deposition 7000 kr? som används om hojen behöver lösas in.
Allt under den summan det får man betala om det går sönder något.
Kopplingshandtag m,m?

Registrera hur långt varje person kör med hojen utefter det räkna ut del att betala när det är dags att serva hojen.
Räkna ut snitt pris för service /antal mil på lånad hoj?

Ja, kanske, jag tror tyvärr fortfarande att det kommer vara svårt... Ett "kollektiv" som delar på en hoj som en del bilpooler har skulle kunna funka tror jag. Typ 4 pers som delar på allt på samma hoj. Men som GuW säger, i den bästa av världar är alla ärliga...
 

Humper

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2009
Ort
Stockholm city
Hoj
R6 '99 blåvit, Tunturi SS
I den bästa av världar, med 100% ärliga människor skulle det kanske fungera.

"Den var så när jag tog den"
"Dom där reporna är gamla"
"Det var ingen olja i den när jag tog den"
"Vaddå punkaskum i däcken, jag har inte kört punka"

Det och hundra andra kommer uthyraren att få höra....

Då är de bara att se till at gå igenom hojarna innan man skickar iväg dem helt enkelt.
Självklart måste ett kontrakt stiftas men de måste de ju ändå göras.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Då är de bara att se till at gå igenom hojarna innan man skickar iväg dem helt enkelt.
Självklart måste ett kontrakt stiftas men de måste de ju ändå göras.

På 6st hojar har du då en heltidstjänst, på dubbelt så många hojar har du två.

Om någon hyr hojen mellan 9-18 ska den då stå oanvänd till dagen därpå när mekanikern har hunnit gå igenom den, eller ska ha dygnetruntbemanning av mekaniker?
 

Humper

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2009
Ort
Stockholm city
Hoj
R6 '99 blåvit, Tunturi SS
På 6st hojar har du då en heltidstjänst, på dubbelt så många hojar har du två.

Om någon hyr hojen mellan 9-18 ska den då stå oanvänd till dagen därpå när mekanikern har hunnit gå igenom den, eller ska ha dygnetruntbemanning av mekaniker?

Mekaniker ser ju lite ut att överdriva då grundkoller är de mesta som behövs. Håller ju självklart med att de kommer bli svårt att få detta att
gå runt och ha tillräckligt mycket investerings pengar.
 

Kneedrag

Guest
Ja, kanske, jag tror tyvärr fortfarande att det kommer vara svårt... Ett "kollektiv" som delar på en hoj som en del bilpooler har skulle kunna funka tror jag. Typ 4 pers som delar på allt på samma hoj. Men som GuW säger, i den bästa av världar är alla ärliga...

Jag håller med
 

Ozzi

Guest
Fast det är ju lite skillnad på bil och hoj i slitage samt försäkringspremie... :tummenupp

En bra idé men jag tror det blir svårt.

Ganska enkelt enligt min mening, och bilpoolernas, alla kostnader måste naturligtvis bära sig, så kostnaderna för medlemsskap blir ju därefter.:)
 

Arlukin

Master Po
Gick med
27 Jun 2007
Ort
HÄGERSTEN
Hoj
CBR 900 - 99
Bautasvar

Vem står på försäkringar och vem lagar när det går sönder saker?
Försäkringen står MCPoolen för, men i slutändan kommer kostnaden hamna på medlemmarnas avgifter. Reparationer går ju att ordna på ett par olika sätt. Om det blir ett stort antal medlemmar via egen anställd mekaniker, om få medlemmar via mc-verkstad. Kanske går att få medlemmar att hjälpa till att göra vissa reparationer, för att hålla nere kostnader.

Att införskaffa sig en ansenlig maskinpark är en grundförutsättning för att du ska kunna göra projektet lönsamt på något sätt (för idellt är det väl inte?), och det skulle kosta en stor summa pengar även om du utgår ifrån begagnade fjolårsmodeller.
Jag har funderat både i form av ideell ekonomisk förening och i form av vinstgivande företag. En variant skulle kunna vara det fungerar som en bostadsrättsförening. Man lägger in en hög insats/deposition för att bli ägare till en andel i mcpoolen, denna insats täcker inköp av cyklar. Sedan blir det en månads avgift som täcker försäkring, garage och andra fasta kostnader. Sedan en kilometeravgift som täcker slitage och underhåll. För att få en rättvisare fördelning av de fastakostnaderna i förhållande till hur mycket cykeln används, skulle man kunna ta en viss del av månadskostnaden och lägga på en timavgift och/eller på kilometeravgiften.

Möjligtvis kan man låta mcpoolen ta banklån för en viss del av hojjarna, för att minska depositionen men då kommer månadskostnaden istället att öka iform av ränta och amoteringar. Precis som för bostadsrättsföreningar, skillnaden är väl att fastigheter generellt ökar i värde (i storstäder) medans mc:s minskar. Så det kan ju bli lite svårare att få lån.

Såg att bilpool gjorde så att dom hade en insats, som man sedan fick tillbaka när man gick ur bilpoolen. Om bilpoolen hade gått med förlust fick man tillbaka motsvarande men minus förlusten.

Förutom att det låter som en grymt bra idé så känner jag direkt att både åldersgränser och väldigt höga självrisker kommer behövas.

.....

Det kommer bli så dyrt att den som inte har råd med båge knappast kommer ha råd med mcpool heller. (vilket är bra eftersom det är den skaran som i första hand kommer köra sönder hojarna oxå)
Jo det kommer nog behövas åldersgränser för att försäkringspremierna inte ska stiga i höjden. Om inte även medlemsavgiften ska vara åldersbaserad efter försäkringsbolagens skala. Kanske olika åldersgrupper på olika hojsegment.

Utan att ha räknat så detaljerat så tror jag att det kommer hamna på en något lägre kostnad än det man betalar idag för sin mc. Iallafall om man lyckas få med medlemmar som har lite olika vanor när det gäller körningen.

Egentligen bara man skulle vara två stycken på samma cykel, och bara kör engång per helg. Den ena personen lördag och den andra söndag, så har man ju i princip halverat sin mc kostnad. Problemet blir om båda vill köra på lördag och ingen på söndag.

Vad tänker ni/du blir extra slitage efter griskörning? Om man då utesluter klotningar.

Försäkringar... var du inte på mc-live? För då kunde du se hur mycket en föräkring till bara EN hoj kostade, sedan låg ju självrisken från 8000+

Men det funkar om man har mycket pengar... bra tänkt!:tummenupp
Jo jag var där, det var bland annat det som fick mig att tänka lite mer på det här med mcpool. Jag tyckte det var så många hojjar som var kul att köra, men det går ju inte byta hoj engång i veckan.

Jag såg bara självrisken där. Fick du insikt i hur höga premierna var?

deposition 7000 kr? som används om hojen behöver lösas in.
Allt under den summan det får man betala om det går sönder något.
Kopplingshandtag m,m?

Registrera hur långt varje person kör med hojen utefter det räkna ut del att betala när det är dags att serva hojen.
Räkna ut snitt pris för service /antal mil på lånad hoj?
Jo jag tänkte något sånt. Att i den insatsen man lägger vid medlemskap så ingår även en självriskdeposition.

Men det kan nog bli lite klurigt att i förväg räkna ut service kostnaden på en cykel. Kanske att man tar i lite extra på den kostnaden, och sedan betalar tillbaka de pengar som inte behövdes för underhållet.

Kanske lösa ett månads medlemskap när man är i köptankar efter ny egen hoj om det är något som fortfarande kommer behövas.
Jag tänker mig att man typ är tvungen att vara årsmedlem. Annars blir det troligen försvårt att räkna hem kostnader. Så kommer man säkert få årsavtal med försäkringsbolag etc. En lurig grej kan vara om man vill gå ur, för depositionen som gavs vid inträde har troligen använts till att köpa en hoj. Så man kan ju eventuellt bli tvungen till att sälja en cykel inför att någon ska säga upp sitt medlemskap. Men det kanske man löser genom att man måste säga upp medlemskapet 3 månader i förväg, och då om det behövs säljer en av hojjarna.

I den bästa av världar, med 100% ärliga människor skulle det kanske fungera.

"Den var så när jag tog den"
"Dom där reporna är gamla"
"Det var ingen olja i den när jag tog den"
"Vaddå punkaskum i däcken, jag har inte kört punka"

Det och hundra andra kommer uthyraren att få höra....
Jo det där är ju det största problemet, har man sin egna hoj så får man själv (eller fb) betala för alla misstag man gör. Och det tråkigaste är ju att många inte kommer betrakta hojjen som sin, och därmed inte vara lika rädd om den.

Det man göra är ju det vanliga som sker vid hyra av bil, gå runt och inspektera hojen innan man kör iväg med den. Kanske att man filmar/fotograferar hela hojen för/efter man plockar ut den. Så kan det bli lättare att i efterhand konstatera vem som repade cykeln.

Ja, kanske, jag tror tyvärr fortfarande att det kommer vara svårt... Ett "kollektiv" som delar på en hoj som en del bilpooler har skulle kunna funka tror jag. Typ 4 pers som delar på allt på samma hoj. Men som GuW säger, i den bästa av världar är alla ärliga...
Det där är ju definitivt en variant för att få medlemmarna att känna större ansvar inför cykeln. Problem jag kan se med det är att på ett sätt vill man dela cykeln med folk man känner och litar på, så att man vet att dom inte fuskar med slitaget/griskörningen. Å andra sidan så är det ju just dom man känner som man vill åka med, och då kan man ju inte dela hoj. Kanske inte ens ha fyra hojar som man roterar mellan. För hur kul är det om den ena åker super sport och den andra custom.

På 6st hojar har du då en heltidstjänst, på dubbelt så många hojar har du två.

Om någon hyr hojen mellan 9-18 ska den då stå oanvänd till dagen därpå när mekanikern har hunnit gå igenom den, eller ska ha dygnetruntbemanning av mekaniker?
Frågan är ju då hur mycket mekanikern ska behöva gå igenom. Gå runt och kolla efter repor och yt fel, eller riva motorn. Om det är i stil med det senare så måste man nog ha minimum lån av hojjar på minst en vecka. Annars blir det ju rätt onödiga kostnader.

Ska man ha en heltidstjänst per 6 hojjar så måste man nog ha åtminstone 2 medlemmar per hoj. Vad kostar föresten en mekaniker i Stockholm? Skulle det vara 25 000 så blir det en kostnad på 2770 per medlem (25000*1.33/12) och månad.

Skippa supersport så kanske det löser en stor del av problematiken.
Förutom att det är vad jag själv vill köra 75% av tiden så skulle det ju kunna vara en variant.

Det som i slutändan blir vinsten för varje medlem är som jag ser det.
• Möjlighet att på ett enkelt sätt variera vilka cyklar man åker.
• Om ett mönster uppstår där olika medlemmar åker vid olika tidpunkter. Dela på priset för inköp, försäkring och underhåll av mcn. Alltså lägre kostnad att köra mc.
• Själv slippa bry sig om när underhåll ska göras på cykeln. Bara tuta och köra (beroende på upplägg).

Nackdelar
• Kanske blir tvungen att betala för någon annans grisköra (Vilket du redan gör fast genom försäkringsbolaget=)
• Du äger inte hojjen själv och går miste om att köpa små fixar till din hoj. Nya miniblinkis, kåpor, kolfiber prylar å såna posör prylar.

Vad skulle ni lägga till på för och nackdelar?
 

Kneedrag

Guest
Jag menade att om Ola kör hojen 355 mil men Per kör bara 78 mil.
Räkna ut mil / service kr. Då betalar den som brukar hojen lite mer än den som inte kör så mycket.

Är ju inte så svårt. Service intervall , kolla verkstadspris . Dela det med milen. Ja något sådant kan kanske funka.

exempel:
Service 600 mil/3500 kr = service kr per mil
 

Arlukin

Master Po
Gick med
27 Jun 2007
Ort
HÄGERSTEN
Hoj
CBR 900 - 99
Jag menade att om Ola kör hojen 355 mil men Per kör bara 78 mil.
Räkna ut mil / service kr. Då betalar den som brukar hojen lite mer än den som inte kör så mycket.

Är ju inte så svårt. Service intervall , kolla verkstadspris . Dela det med milen. Ja något sådant kan kanske funka.

exempel:
Service 600 mil/3500 kr = service kr per mil
Jo det där ger ju en bra riktlinje. Fast man vet ju hur det är med verkstäder, dom hittar ju alltid lite extra att fixa. Det var lite det jag menade med att milavgiften ska vara något högre, för att just täcka sådana kostnader. Sedan betalar man tillbaka de extra pengar som inte behövdes, alternativt behåller för framtida oförutsedda utgifter. Så när det ligger lite pengar i den potten, går det att justera ner milkostnaderna.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top