Jag har under en tid funderat lite på möjligheterna att starta en "MCPool". Vad tror ni om det, skulle det funka?
Alla medlemar i MCPoolen betalar en avgift varje månad. Som medlem har man möjlighet att använda sig av alla de motorcyklar som står i MCPoolens ägo. Vissa dagar vill man kanske åka R1:a andra Super Duke och sällsynta dagar custom.
Varje motorcykel har en bokningskalender i vilken varje medlem har möjlighet att boka in sig. För att förhindra att samma person åker på samma cykel hela tiden och därmed hindrar en annan medlem att låna den. Så har de medlemmar som åkt minst på hojen företräde. Bokningslängden i normal fall är 24 timmar. Bokning under flera dagar är möjligt, om man vill åka på lång tur. Men i de allra flesta fall ska motorcykeln parkeras i gemensamt garage när den ej används. Då blir det möjligt att sista minuten boka en mc om den blivit tillbakalämnad tidigare än väntat.
Det är viktigt att det alltid finns en rolig mc tillgänglig för alla medlemmar som vill åka. Så ibörjan kommer det finnas lika många motorcyklar som medlemmar. Men med tiden då det blir fler medlemmar och ett hyresmönster träder fram och man ser hur många motorcyklar som blir stående under populära fina dagar. Då blir det möjligt att ha fler medlemmar än motorcyklar och därmed sänka kostnaderna för alla medlemmar.
Ett problem som kommer uppstå är att vissa medlemmar kommer att slita på cyklarna mer än andra. Kanske även mer än om det hade varit den egna hojjen. Det blir kanske främst i form av mer gummi och drivpaket, men även annat efter uiiillliis, stoppies etc.
Lösningen på det problemet kan ju antingen vara att alla får betala en medlems avgift som motsvarar att man kör som ett svin. Eller att det finns olika typer av medlemsavgifter, en för dom som kör lungt och en för som som kör hårt. Sedan lita på medlemmarnas ärlighet vid val av medlemsavgift.
MCPoolen har även tillgång till lättkörda billiga uppkörningshojjar, som antingen kan lånas vid medlemskap eller hyras vid enskilda tillfällen. Så att medlemmar eller de fristående hyrarna kan övningsköra på en roligare hoj, men ge dom större chanser att klara teknikövningarna vid uppkörningen på en smidigare cykel.
Alla medlemar i MCPoolen betalar en avgift varje månad. Som medlem har man möjlighet att använda sig av alla de motorcyklar som står i MCPoolens ägo. Vissa dagar vill man kanske åka R1:a andra Super Duke och sällsynta dagar custom.
Varje motorcykel har en bokningskalender i vilken varje medlem har möjlighet att boka in sig. För att förhindra att samma person åker på samma cykel hela tiden och därmed hindrar en annan medlem att låna den. Så har de medlemmar som åkt minst på hojen företräde. Bokningslängden i normal fall är 24 timmar. Bokning under flera dagar är möjligt, om man vill åka på lång tur. Men i de allra flesta fall ska motorcykeln parkeras i gemensamt garage när den ej används. Då blir det möjligt att sista minuten boka en mc om den blivit tillbakalämnad tidigare än väntat.
Det är viktigt att det alltid finns en rolig mc tillgänglig för alla medlemmar som vill åka. Så ibörjan kommer det finnas lika många motorcyklar som medlemmar. Men med tiden då det blir fler medlemmar och ett hyresmönster träder fram och man ser hur många motorcyklar som blir stående under populära fina dagar. Då blir det möjligt att ha fler medlemmar än motorcyklar och därmed sänka kostnaderna för alla medlemmar.
Ett problem som kommer uppstå är att vissa medlemmar kommer att slita på cyklarna mer än andra. Kanske även mer än om det hade varit den egna hojjen. Det blir kanske främst i form av mer gummi och drivpaket, men även annat efter uiiillliis, stoppies etc.
Lösningen på det problemet kan ju antingen vara att alla får betala en medlems avgift som motsvarar att man kör som ett svin. Eller att det finns olika typer av medlemsavgifter, en för dom som kör lungt och en för som som kör hårt. Sedan lita på medlemmarnas ärlighet vid val av medlemsavgift.
MCPoolen har även tillgång till lättkörda billiga uppkörningshojjar, som antingen kan lånas vid medlemskap eller hyras vid enskilda tillfällen. Så att medlemmar eller de fristående hyrarna kan övningsköra på en roligare hoj, men ge dom större chanser att klara teknikövningarna vid uppkörningen på en smidigare cykel.