Hyra/köra mc i Spanien - Vad tänka på?

Refur

snelaste
Gick med
12 Dec 2009
Hoj
Yamaha Grizzly 700 -08
Ska till Spanien en runda i maj med familjen. Tänkte passa på att tjöra lite motorcykel där. :tummenupp
Går det att hyra nånting annat än scoter? Har jag med egen hjälm, kör jag utan eller lånar jag på hyrstället? Hur är det med fortkörning, böter och annat i Spanien? :va

Finns oftast alla möjliga hojar att hyra...RR hojar mm!
Fast jag skulle ju inte rekommendera att hyra nåt sånt snabbt då det blir extremt kostsamt om du kraschar, inte tala om skadorna du får då man oftast inte vill ha skyddsutrustning pga värmen. Utrustning samt hjälmar hyr man på samma ställe som hojen!

Tja tänker bara höja ett varnande finger!
Då jag hyrde hoj på kreta förra sommarn! vilket slutade bra men med blodigt knä och armbåge.
Vi var ute och åkte på serpentin vägar som var snuskigt hala asfalten svettades och bakdäcket var hundra år gammalt. i en kurva i kanske 50kh försvann greppet och där låg jag! Inga skydd mer en hjälm.
När jag sedan efteråt läste avtalet:huvet såg jag att självrisken var på typ 20k. Men inget gick sönder på hojen så jag klara mig:gnissla
Men lärde mig att inte hyra eller köra okänd hoj på okänd mark!

.. Med andra ord gör jag bäst i att hålla mig till hyffsat ny och fräsch scooter? :)

Tack för svaren.

Om du bara är säker på att köra så är det inga problem tror jag.

Var själv på Ko Tao, Thailand i vintras. Hyrde där en liten cross. Man hade hört många skräckhistorier innan om folk som hade sönder hojarna och fick betala en massa. Detta mest pga att vägarna där är kassa och med brant lutning osv.

Som alltid måste man ha respekt för grejerna, kändes som att jag var ensam på hela ön om att ha hjälm t.ex. Men så gick det bra också, jag körde inte över min förmåga, utan hade jävligt kul istället.
På båten därifrån snackade jag med en japan som hade massa plåster på sig och dessutom var x antal tusen kr fattigare.

Asfalten i Grekland är lite annorlunda än här, den blir så pass uppvärmd att stenkrossen trycks ner och du bara kör på bindemedlet => sjukt dåligt grepp. Spelar ingen roll om däcken är nya eller gamla, det kan bli snorhalt på sina ställen, det är inte för inte som körtekniken med RR hojar i Grekland skiljer sig från vad man ser på Bulten/Bogan.

Det är ju fullt körbart men skiljer sig en hel del från vad man är van vid och man får anpassa tempot därefter.

.. Med andra ord gör jag bäst i att hålla mig till hyffsat ny och fräsch scooter? :)

Tack för svaren.

Hej
Det finns inga problem med att köra hoj i Spanien. Vägarna och asfalten är grymt välhållen och trafiken flyter. Det är min erfarenhet efter några hundra mil på både stora och små vägar i det landet. Längs med turistanläggninagrna vid Alicante och runt omkring så är det övervägande rondeller och alla trafikanter är enormt ödmjuka och verkligen visar att de tänker släppa fram dig, om det är deras skyldighet. Vad gäller de hyrhojar jag har sett så har det sällan varit över 600cc om det varit RR-maskiner. Däcken kan jag inte svara för hur de har varit. Vad gäller skinnställ så använder man sådant, och så länge du inte åker med ett vinterfodrat Jofama (vilket jag också har gjort) så fungerar det felfritt.

Mitt tips är - avgör och ta ditt beslut på plats. Spanien är europas hojtätaste land och bör inte förväxlas med Grekland.

Hej
Det finns inga problem med att köra hoj i Spanien. Vägarna och asfalten är grymt välhållen och trafiken flyter. Det är min erfarenhet efter några hundra mil på både stora och små vägar i det landet. Längs med turistanläggninagrna vid Alicante och runt omkring så är det övervägande rondeller och alla trafikanter är enormt ödmjuka och verkligen visar att de tänker släppa fram dig, om det är deras skyldighet. Vad gäller de hyrhojar jag har sett så har det sällan varit över 600cc om det varit RR-maskiner. Däcken kan jag inte svara för hur de har varit. Vad gäller skinnställ så använder man sådant, och så länge du inte åker med ett vinterfodrat Jofama (vilket jag också har gjort) så fungerar det felfritt.

Mitt tips är - avgör och ta ditt beslut på plats. Spanien är europas hojtätaste land och bör inte förväxlas med Grekland.

Haha, vilket Spanien har du varit i? Ödmjukhet i trafiken? :rofl Tycker oftast att asfalten är rätt kass, många gånger sämre än Sverige, speciellt på de mindre vägarna. Sant dock att Spanien är rondellernas land.

Därmed inte sagt att TS inte ska hyra hoj, finns det mesta att tillgå men man får räkna med att betala därefter. En R-hoj hamnar nog på iaf 80-100 euro/dag om man hyr mindre än en vecka, de ställen jag kollat med hade också utrustning till uthyrning.

Haha, vilket Spanien har du varit i? Ödmjukhet i trafiken? :rofl Tycker oftast att asfalten är rätt kass, många gånger sämre än Sverige, speciellt på de mindre vägarna. Sant dock att Spanien är rondellernas land.

Därmed inte sagt att TS inte ska hyra hoj, finns det mesta att tillgå men man får räkna med att betala därefter. En R-hoj hamnar nog på iaf 80-100 euro/dag om man hyr mindre än en vecka, de ställen jag kollat med hade också utrustning till uthyrning.

Faktum är att slätare asfalt än i östra och norra Spanien är det svårt att hitta idag eftersom det investerats något enormt i deras vägnät.
....och hur man uppfattar olika länders trafikkultur bygger oftast på hur pass väl man passar in i den. :krama

Faktum är att slätare asfalt än i östra och norra Spanien är det svårt att hitta idag eftersom det investerats något enormt i deras vägnät.
....och hur man uppfattar olika länders trafikkultur bygger oftast på hur pass väl man passar in i den. :krama

Jadu, det sistnämnade är såklart en vanefråga. Har bott i Spanien i flera år sammanlagt och jag har inga problem med spansk trafik, men jag skulle aldrig kalla spanska trafikanter för ödmjuka för det... Östra och norra Spanien har jag dock inte varit i så mycket, så det är mycket möjligt att asfalten är bättre där.

Återigen, tycker att Spanien på många håll är fantastiskt att köra i men det är mer pga av natur/topografi än att de skulle ha ett särskilt välhållet vägnät.

*/ ?>
Nyheter
Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!