Hydroformning?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Skrev visserligen ett inlägg om det här i en annan tråd men så tänkte jag att det ju lika gärna kan få bli en egen tråd om ämnet om utifall att diskussionen skulle springa iväg.

Jag Jobbar just nu på ett par egenbyggda expansionskammare till hojen och funderar på att börja experimentera med hydroformning. Skulle därför gärna vilja veta lite mer om hur det funkar rent praktiskt...:)

För det första så har jag kört att man kan använda en helt vanlig högtrycksvattenspruta (sån som man har i trädgården du vet) till själva formningen, funkar det?
Sen så har jag inte riktigt förstår mig på hur man ska göra där skarvarna hade hamnat om röret varit uppbyggt av koner... Ett konbyggt rörs bitar klipps ju ut med en rundning i båda ändarna för att det ska bli plant sen när man viker ett rör av dem, men ett hydroformat rör gör man ju i ett stycke så hur ska man egentligen göra där skarvarna hade hamnat?:va Min gissning är att det bör bli ungefär som skissen nedan, att man måste "runda till" skarvkanterna lite... Men mer exakt hur ska man räkna och mäta upp?:va Någon som vet?:)
Skiss:
hydroformning.JPG
Hur ska man sen göra vid själva tillverkningen? Bör man bocka in de yttersta kanterna så att de hamnar rakt emot varandra och sen svetsa ihop det eller ska man ta till några extra mm i ytterkanten och svetsa ihop allting platt så att man får en liten skarv på det färdiga röret? Hade en liten tanke med att insidan blir slätare om man gör på det senare sättet (i och med att jag MIG-svetsar så skulle man ju få en mindre skrovlig insida under svetsen menar jag, och risken för genombränning med en massa små utstickande pinnar på insidan som följd lär ju bli mindre) och att pulsernas genomströmning därmed skulle förbättras... Men där kanske jag tänker galet?:va
Ny skiss:
hydroformning2.JPG

Tack på förhand:)
 
Last edited:
Hydroforming är visserligen coolt och lär bli rätt bra när man fått koll på det men lärotröskeln är hög. Håll dig till att klippa koner och svetsa.
 
Hydroforming är visserligen coolt och lär bli rätt bra när man fått koll på det men lärotröskeln är hög. Håll dig till att klippa koner och svetsa.

Jag vill bara börja lära mig och experimentera lite sådär på låg nivå till att börja med, bygger konrör vid sidan av ändå. Vore bara kul att lära sig nåt nytt och se om det går att göra nåt av det menar jag:)
 
Polarn har tryckt tvitaktspipor med en hydralpump från Biltema, (15-8183 i en gammal katalog). du måste öka trycket långsamt för att ha kontroll, så en högtrycksspruta slutar nog med en smäll.:D
En sak som jag noterade var att svetsningen är jävligt viktig, en jämn svetsfog är nödvändigt för att plåten inte ska bli bucklig.
Resten handlar om PI, hur du räknar ut hur plåten ska klippas.
Tänker man till lite, går det oxo att forma pipan i tre dimensioner.
Prova att Googla på Hydroformning.
 
Du behöver klippa ut två bitar ur plåten, svetsa längs kanterna och sen "blåsa ut" det.

Du kan använda något CAD program för att få ut formen på plåtbitarna eftersom det kommer bli lite annorlunda än programmet för avgassystemet.

exhaust_mild.JPG


Man använder tryck upp till 4000 bar.

Du behöver få svetsarna tätt, och det blir lättare att forma om röret är varmt.

Jag kan inte så mycket om det så rätta mig om jag har fel
 
Last edited:
Hydroforming är visserligen coolt och lär bli rätt bra när man fått koll på det men lärotröskeln är hög. Håll dig till att klippa koner och svetsa.


Du har en förmåga att ganska artigt hålla tillbaka kreativitet. Glöm inte att det var här du lärde dig vad radialmonterade bromsar är för något..
 
Tänker man till lite, går det oxo att forma pipan i tre dimensioner.


Hur får man det att funka? Trodde man fick dela upp det i flera bitar för att kunna göra i mer än ett plan, å andra sidan kanske man gör det i ett plan, kapar upp vrider och svetsar igen?
 
Polarn har tryckt tvitaktspipor med en hydralpump från Biltema, (15-8183 i en gammal katalog). du måste öka trycket långsamt för att ha kontroll, så en högtrycksspruta slutar nog med en smäll.:D
En sak som jag noterade var att svetsningen är jävligt viktig, en jämn svetsfog är nödvändigt för att plåten inte ska bli bucklig.
Resten handlar om PI, hur du räknar ut hur plåten ska klippas.
Tänker man till lite, går det oxo att forma pipan i tre dimensioner.
Prova att Googla på Hydroformning.

Ok, blev de bra då? bilder kanske?:)
Jag förstår... Så det finns bara avstängt och full sprutt på högtryckssprutor?
Bra poäng, det kan jag tänka mig att det blir knas om det är ojämnt...
Det är precis det jag tänkt på. Plåten ska ju böjas utåt så det jag funderat på är hur man ska kompensera och rita om för att det inte ska bli knas vid de olika diametrarna... Materialet mellan det rundade (se skiss 1) tas ju bort när det handlar om koner som ska klippas ut och bockas till så var gör man av det när man jobbar med hydroformning? Finns det något smart sätt att räkna och mäta på detta eller hur gör man?:va
Har testat att googla och hittade lite om själva processen men inget som mer ingående beskrev hur man ska göra och framför allt inget som beskrev hur man ska räkna för att kompensera för "området mellan konbitarnas rundning"...

Du behöver klippa ut två bitar ur plåten, svetsa längs kanterna och sen "blåsa ut" det.

Så långt är jag med ja.

Du kan använda något CAD program för att få ut formen på plåtbitarna eftersom det kommer bli lite annorlunda än programmet för avgassystemet.

exhaust_mild.JPG

Ok, vadå för program? Annorlunda än vilket program?
Men ok, så det finns ett program där man kan mata in de olika sektionernas diametrar och längder och sen få ut en mall att klippa ut plåten efter?

Man använder tryck upp till 4000 bar.

Du behöver få svetsarna tätt, och det blir lättare att forma om röret är varmt.

Jag kan inte så mycket om det så rätta mig om jag har fel

Där ser man, det är en hel del det... Hur kan det krävas så mycket? Eller det funkar med mindre också? Jag har hört att det ska räcka med ca 8 bar för att blåsa ut ett par pipor ur karosseriplåt, det måste ju vara totalfel i så fall:confused:

Täta svetsar en fördel, check.
Hur varmt då? vattnet ska väl helst inte förångas så fort det trycks in?:va

Jag kan ingenting så det är bättre än jag i alla fall:D
 
Last edited:
Jag vill bara börja lära mig och experimentera lite sådär på låg nivå till att börja med, bygger konrör vid sidan av ändå. Vore bara kul att lära sig nåt nytt och se om det går att göra nåt av det menar jag:)

Som jag förstår det så är det bara att göra två plana skivor (efter dragningen i höjdled) med halva omkretsen. O sedan svetsa ihop dem i kanterna o pressa ut dem med hydraulverktyg typ portopower, hydraulpump för nåtsånär kontrollerat förlopp.
Vill man sedan att pipan skall svänga i sidled också så får man nog kontakta auktoriserad verkstad...

/jonas.
 
Last edited:
Som jag förstår det så är det bara att göra två plana skivor (efter dragningen i höjdled) med halva diametern. O sedan svetsa ihop dem i kanterna o pressa ut dem med hydraulverktyg typ portopower, hydraulpump för nåtsånär kontrollerat förlopp.
Vill man sedan att pipan skall svänga i sidled också så får man nog kontakta auktoriserad verkstad...

/jonas.

Jo, så långt har jag också kommit. Det är bara området som ligger utanför konbitarnas rundning som bekymrar mig... När vattnet trycker ut pipan kommer det ju bli över eftersom man inte gärna kan kapa bort det...:va
Svängar i sidled borde ju gå att ordna med en längre yttre bit än innre och vice versa... men det kommer senare. First things first:)



Men det är ju såhär man gör när det handlar om koner:
konrullning.JPG
Men hur fan gör man om det när man ska göra det med två plåtbitar utan mellanrum?:va Man måste ju kompensera bort det som ligger mellan plåtbitarna på något sätt... eller??:confused:

Edit: Hittade en liten film på tuben med några som hydroformar med en högtrycksspruta:) Det blir visserligen inte helt 100% och momentet med överblivet material och koner är ju såklart inte med, men själva principen verkar ju funka:)

[YOUTUBE-ID]I_Z3AIFSd60[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:
Trycker du med olja eller något så borde du kunna värma en del. Siffran 4000bar togs ur en bok, så de räcker säkert med mycket mindre för din del, använd tunn plåt kanske?

Jag tänkte mest på något CADprogram där du kanske kan ta ut uppgifterna, men prova för hand först.

Du får klippa ut sidor med halva OMKRETSEN och inte diametern.
Svängar borde inte vara så svårt, du gör helt enkelt plåtbitarna svängda, när du trycker ut det så blir det ju svängt?

Håll oss uppdaterade, har också viljat prova detta men inte haft tid.
 
Jo, så långt har jag också kommit. Det är bara området som ligger utanför konbitarnas rundning som bekymrar mig... När vattnet trycker ut pipan kommer det ju bli över eftersom man inte gärna kan kapa bort det...:va
Svängar i sidled borde ju gå att ordna med en längre yttre bit än innre och vice versa... men det kommer senare. First things first:)



Men det är ju såhär man gör när det handlar om koner:
View attachment 261868
Men hur fan gör man om det när man ska göra det med två plåtbitar utan mellanrum?:va Man måste ju kompensera bort det som ligger mellan plåtbitarna på något sätt... eller??:confused:

Enda fördelen med hydroforming, har du bara halva omkretsen i ena skivan o halva i den andra så är man ju hemma.
Det intressanta borde ju vara om den passar på knallerten när man blåst ut den!?
 
Trycker du med olja eller något så borde du kunna värma en del. Siffran 4000bar togs ur en bok, så de räcker säkert med mycket mindre för din del, använd tunn plåt kanske?

Jag tänkte mest på något CADprogram där du kanske kan ta ut uppgifterna, men prova för hand först.

Du får klippa ut sidor med halva OMKRETSEN och inte diametern.
Svängar borde inte vara så svårt, du gör helt enkelt plåtbitarna svängda, när du trycker ut det så blir det ju svängt?

Håll oss uppdaterade, har också viljat prova detta men inte haft tid.

Det har du i och för sig rätt i...
Jag förstår. Jodå, 0,7 mm plåt hade jag tänkt mig. Borde vara tunt nog va?

Ok, jag förstår. Självklart ska jag göra det:)

Givetvis är det omkretsen som ska mätas och inte diametern. Jag vet det egentligen, läste lite slarvigt innan bara.
Håller med.

Visst, så fort jag kommer igång så:)

Enda fördelen med hydroforming, har du bara halva omkretsen i ena skivan o halva i den andra så är man ju hemma.
Det intressanta borde ju vara om den passar på knallerten när man blåst ut den!?

Men funkar det verkligen så??:va Nånting säger mig att det kommer bli knas i böjarna, där rörets väggar är olika branta och diametrarna går från en till en annan ni vet... fast jag kanske tänker galet?:va
Inpassning får också vara ett senare problem:D
 
Last edited:
Dom höga trycken använder man väl när man hydroformar i en form har jag för mig, då kan man även få böjar åt alla håll, eftersom plåten då kan sträcka sig.

Jag såg någon film om det där på TV för väldigt länge sedan.
 
Man har en form som bestämmer formen, materialet sträcks = 0 överskott.
 

Bifogat

  • pipe.jpg
    pipe.jpg
    33.4 KB · Visningar: 129
Last edited:
Dom höga trycken använder man väl när man hydroformar i en form har jag för mig, då kan man även få böjar åt alla håll, eftersom plåten då kan sträcka sig.

Jag såg någon film om det där på TV för väldigt länge sedan.

Såg en film om det på tuben nyss, men visste inte om det bara gällde formtryck eller rörtryck också.

Ock jag tänkte inte fel angående överskottsmaterialet. det viks inåt och skapar stora fula veck i det slutliga röret. Prova själva med en pappersmodell så får ni se.

Titta på skissen (ful och icke skalenlig men i alla fall). Formen är platt till vänster och uppblåst till höger. Som ni ser så måste överskottsmaterialet bli av någonstans och tar därför vägen in i röret vilket ger upphov till stora veck vid böjarna. Nu vill jag veta hur man blir av med det? Hur kompenserar man bort överskottet?
Jag gissar att det blir bättre med plåt eftersom det kan sträckas ut och sådär vilket papper inte kan, men jag tror ändå inte att det blir helt bra... Så hur gör man?
 

Bifogat

  • veck.JPG
    veck.JPG
    31.2 KB · Visningar: 80
Jag provade hydroformning när jag höll på. Köpte en domkraft på Biltema. Tog ut lyftkolven och svetsade fast en hydraulnippel där den satt. Fixade även ett fäste för trädgårdsslangen.

http://sporthoj.com/forum/showthread.php?p=1921834t#post1921834

Svetsarna från min MIG-svets sprack flera gånger så att jag fick svetsa om. Det kanske är ett mindre problem med högtryckstvätt eftersom den ger högt flöde. Jag tror TIG- eller gassvets är melodin.
 
Last edited:
Såg en film om det på tuben nyss, men visste inte om det bara gällde formtryck eller rörtryck också.

Ock jag tänkte inte fel angående överskottsmaterialet. det viks inåt och skapar stora fula veck i det slutliga röret. Prova själva med en pappersmodell så får ni se.

Titta på skissen (ful och icke skalenlig men i alla fall). Formen är platt till vänster och uppblåst till höger. Som ni ser så måste överskottsmaterialet bli av någonstans och tar därför vägen in i röret vilket ger upphov till stora veck vid böjarna. Nu vill jag veta hur man blir av med det? Hur kompenserar man bort överskottet?
Jag gissar att det blir bättre med plåt eftersom det kan sträckas ut och sådär vilket papper inte kan, men jag tror ändå inte att det blir helt bra... Så hur gör man?

Jag har aldrig provat men jag tror inte att man tar hänsyn till detta.

Skulle jag provat så skulle jag bockat en ståltråd så att den ligger bra mot cykeln med pipans halva tänkta DIAMETER åt vart håll, och sedan skurit ut två plåtar som bygger pipans halva OMKRETS åt vart håll från tråden, lagt på 50mm i början o slutet som skrot bitar.
Sen skulle jag inte gjort pipan med skarpt avdelade sektioner utan ritat ut bredderna per typ 50mm och gjort en mjukt avrundad blåsa, och förstås inte hydroformat stingern utan rullat denna som vanligt.

Med tanke på vilket jäkla jobb det är att sno ihop en vanlig så är det väl bara att prova!
Sen är det ju det att en riktig är mycket sexigare om den är riktigt gjord..
 

Bifogat

  • Progress-5-002.jpg
    Progress-5-002.jpg
    112.2 KB · Visningar: 148
  • TYGA_RS500GP_1.jpg
    TYGA_RS500GP_1.jpg
    159.1 KB · Visningar: 159
Last edited:
4000 bar är definitivt inte att rekommendera om man inte har en form att blåsa plåten mot :o)
Det motsvarar ca 400 MPa, dvs över sträckgränsen för de flesta material som man gör plåt av, dvs precis vad man vill åstadkomma om man pressar mot en form.

Biltema har en lös pump i sina bilriktsatser som är prisvärd.
Tänk på att falsa ner plåtkanterna lite före svetsningen så blir övergången till den uppblåsta kammaren snyggare.

Använd alltid vätska för att skapa tryck. ALDRIG luft!
 
Last edited:
I youtube-videon ser det ut som att de inte tömde plåten på luft. Visserligen får inte så mycket luft plats när plåten är platt, men det finns nog risk för en smäll.
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top