Hydroformning?

Se till att få tag i ett lågkolhaltigt stål så att det inte härdas när du svetsar det. Om du använder MIG kanske du kan normalisera svetsarna genom att värma dessa tills det glöder och låta de svalna LÅNGSAMT

Som sagt jag tog bara siffran 4000bar ur en bok om just produktionsteknik.

Jag hade fått tag på ett mjukt stål, svetsat noggrant med gas/tig och sen pressat långsamet med en VÄTSKA. EV värmt plåten samtidigt, i alla fall till ett par hundra grader, vågar inte svara på säkerheten i det men det gör i alla fall så den blir mer lättformad.

Om du har 0.7 mm plåt är den antagligen kallvalsad, och därför sprödare än varmvalsad plåt, försök normalisera denna, lämpligtvis efter du har svetsat.

Se till att få tag i ett lågkolhaltigt stål så att det inte härdas när du svetsar det. Om du använder MIG kanske du kan normalisera svetsarna genom att värma dessa tills det glöder och låta de svalna LÅNGSAMT

Som sagt jag tog bara siffran 4000bar ur en bok om just produktionsteknik.

Jag hade fått tag på ett mjukt stål, svetsat noggrant med gas/tig och sen pressat långsamet med en VÄTSKA. EV värmt plåten samtidigt, i alla fall till ett par hundra grader, vågar inte svara på säkerheten i det men det gör i alla fall så den blir mer lättformad.

Om du har 0.7 mm plåt är den antagligen kallvalsad, och därför sprödare än varmvalsad plåt, försök normalisera denna, lämpligtvis efter du har svetsat.

Tack för tipsen!

[YOUTUBE-ID]nylIvins3XE&feature=channel[/YOUTUBE-ID]

Just det, den var det.

Last edited:
Finns det någon gratismjukvara för att räkna ut hur plåten ska skäras om jag vill ha säg en 90-graders rörböj med diameterövergång eller liknande?

Vad jag har förstått, så om jag skär ut 90 grader ur plåten, så får jag lite mer än 90 grader böjning, och jag vill kompensera för det redan från början.

Förresten, funkar det att pressa med rapsolja tillsammans med biltemas hydraulpump (för att det inte ska rosta), eller måste nån mer exklusiv smörja till?

Last edited:
Finns det någon gratismjukvara för att räkna ut hur plåten ska skäras om jag vill ha säg en 90-graders rörböj med diameterövergång eller liknande?

Vad jag har förstått, så om jag skär ut 90 grader ur plåten, så får jag lite mer än 90 grader böjning, och jag vill kompensera för det redan från början.

Förresten, funkar det att pressa med rapsolja tillsammans med biltemas hydraulpump (för att det inte ska rosta), eller måste nån mer exklusiv smörja till?

Kan det vara ett sånt här program du söker? http://www.softpedia.com/get/Science-CAD/Cone-Layout.shtml

Jag har tittat lite på det programmet (men inte provat det), men är det inte ett program enbart för raka koner?

Jag vill ha hjälp med att kompensera för sträckning och liknande fenomen när jag hydroformar upp böjda rör ur plåt.

Förstår inte riktigt vad du menar med raka koner.

Det går att vinkla ändarna på konen i programmet om du menar det.

Förstår inte riktigt vad du menar med raka koner.

Det går att vinkla ändarna på konen i programmet om du menar det.

Det jag är ute efter är att producera 90 och 180-gradersböjar av rör med konstant radie utan ihopplattning genom böjarna. Dvs precis som mandress-bends där man har dragit rörböjar med innerklump för att se till att röret är ett perfekt rör genom hela böjen.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025