Hydraulkopplingens oljebehållare vid styret.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Har inget läkage men har alltid haft mer eller mindre aningen lite olja i hydraulkopplingens behållare uppe vid styret.Så min fråga är om jag kan göra som med oljebehållaren för bromsarna och bara lossa locket och fylla på utan att behöva lufta eländet.Samt om det går att använda samma olja som till bromsarna. Mvh Ankan1. :crash
 
Ja det går bra att bara öppna locket och fylla på, det krävs normalt sett ingen luftning.

Däremot är det viktigt att hålla reda på vilken vätska som finns i systemet.
De allra flesta kör med bromsvätska även kallat polyalkylenglykol (bromsvätska Dot 5.0, silikonbas är mycket sällsynt men även det kan förekomma), som du säkert kan gissa av namnet så är bromsvätska inte en mineralolja.

Vissa kopplingssystem (t,ex Magura) har system som kör med en mineraloljebaserad hydraulvätska, alltså, svårt att säga rakt upp och ner vad du har i din, vilken hoj gäller det?
 
Ja det går bra att bara öppna locket och fylla på, det krävs normalt sett ingen luftning.

Däremot är det viktigt att hålla reda på vilken vätska som finns i systemet.
De allra flesta kör med bromsvätska även kallat polyalkylenglykol (bromsvätska Dot 5.0, silikonbas är mycket sällsynt men även det kan förekomma), som du säkert kan gissa av namnet så är bromsvätska inte en mineralolja.

Vissa kopplingssystem (t,ex Magura) har system som kör med en mineraloljebaserad hydraulvätska, alltså, svårt att säga rakt upp och ner vad du har i din, vilken hoj gäller det?

STORT TACK FÖR HJÄLPEN.Stod i service / verkstadshandboken att det var DOT4 som gällde.Däremot stod det inget om man behövde lufta när locket varit av.Hittade även blödarskruven som satt nere på slavcylindern men drar mig för luftning om det inte är absolut tvunget.Än en gång, STORT TACK. :crash
 
Last edited:
Skönt att det löste sej :tummenupp


Som du kanske vet så absorberar polyglykol-bromsvätska gärna vatten, det är därför inte fel att byta vätskan typ vart annat år, inte för att du riskerar ånglås som på bromsarna men vatten kan få grejor i kopplingssystemet att korrodera.

Lättast är då att suga ut det mesta av vätskan i behållaren, fyll på ny vätska.
Anslut en slang till luftningsnippeln nere på kopplingscylindern och sätt den fria slangänden i en flaska med lite bromsvätska så att slangen doppar under ytan.

Öppna luftnippeln och pumpa med handtaget tills ren vätska kommer ut ur slangen,
(Obs, viktigt att du ser till att inte köra tomt i vätskebehållaren på styret).
Stäng luftningsnippeln och fyll på rätt nivå i behållaren, klart :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top