Hydraulisk koppling strul Aprilia RSV Mille

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
RSV Mille R, XL250k4
Får inte ordning på min koppling. Köpte en rsv mille -00 för ett tag sen. Den hade stått länge, men var nyservad av en välrenommerad firma. Kopplingen slirade vid fullgas, men tänkte att det skulle vara en enkel fix. :)
Scannade nätet på tips och läste att kopplingen skall ha ett litet glapp i handtaget när den är rätt justerad, men handtaget på min var helt stum, så jag tänkte att firman som servade hojen kanske överfyllt systemet.
Provade att justera tryckstången i kopplingshandtaget nån mm för att få till ett litet glapp. Det blev bättre, men när motorn var genomvarm började kopplingen slira igen.
Provade då att tömma ut lite bromsvätska ur behållaren, den var på max och jag tömde ur så att den var mellan min och max istället. Nu slirade inte kopplingen, men jag fick ett annat problem istället. Kopplingens ingrepp rörde sig helt random, allt från längst ut till inte alls. Tänkte att jag fått in luft, så har provat att lufta igenom ett par ggr men ingen förbättring. :(

Kopplingen greppar om man pumpar snabbt i handtaget, men om jag drar in långsamt kan jag trycka handtaget helt mot styret utan att kopplingen tar öht.

Vad kan vara fel? Har jag luft någonstans? Slavcylinder paj? Huvudbromscylinder paj? Ser inga läckor. Tyvärr har denna modell ingen luftnippel vid huvudbromscylindern, men jag har provat att lufta i handtaget genom att luta hojen fram och tillbaka och pumpa, men inga luftbubblor.
 
Det låter som luft. Dessutom är det nästan alltid rätt ställe att börja eftersom det är relativt lätt, snabbt och billigt att suga ett par deciliter genom systemet och se om det löser sig.
 
Mille är kända för att läcka vid slavcylindern (hydrualkolven nere vid motorn). Det finns gott om eftermarknadslösningar som fungerar bättre än original. Det brukar lösa problemet.
 
Testade en "reverse bleed" från slaven och upp, men ingen skillnad. Hittade ett renoveringskit till pumpen i handtaget, så jag beställde ett sånt + en oberon slavcylinder.
Jag misstänker att nån av tätningarna på kolven har gett sig. Åh vad kul det är att kladda med dot-vätska. :D
brembo-10093653.jpg
 
Testade en "reverse bleed" från slaven och upp, men ingen skillnad. Hittade ett renoveringskit till pumpen i handtaget, så jag beställde ett sånt + en oberon slavcylinder.
Jag misstänker att nån av tätningarna på kolven har gett sig. Åh vad kul det är att kladda med dot-vätska. :D
View attachment 514654
Men visst är det kul att köpa nya prylar :)
 
Testade en "reverse bleed" från slaven och upp, men ingen skillnad. Hittade ett renoveringskit till pumpen i handtaget, så jag beställde ett sånt + en oberon slavcylinder.
Jag misstänker att nån av tätningarna på kolven har gett sig. Åh vad kul det är att kladda med dot-vätska. :D
View attachment 514654
Var köpte du TRK-prylarna?
 
Att den INTE slirade vid ett tillfälle misstänker jag bara var placebo.
Slöa originalfjädrar, ålder, oljetillsatser tror jag mer på.

Det går inte att överfylla systemet på det viset att det skulle kunna få kopplingen att koppla ur delvis.
 
Att den INTE slirade vid ett tillfälle misstänker jag bara var placebo.
Slöa originalfjädrar, ålder, oljetillsatser tror jag mer på.

Det går inte att överfylla systemet på det viset att det skulle kunna få kopplingen att koppla ur delvis.
Jo, har nog räknat med att åtminstone behöva matta av stålen. Att börja mixtra med handtaget var mest ett långskott för stt slippa.
Men nu kommer ju kopplingen bli bättre än ny! 😆
 
Stålen såg inte särskilt polerade ut, men dom fick en liten behandlling med 240 papper.
Före
C148B1D8-8750-4A19-99FE-8E4A232BC21A.jpeg

Efter:
AC605970-6F37-4610-9F43-65C55832481C.jpeg
Borde kanske även prova att byta från motul 7100 till delsyntetisk 5100 på inrådan av oljegurus på amerikanska apriliaforumet. 🙄 😆
 
Borde kanske även prova att byta från motul 7100 till delsyntetisk 5100 på inrådan av oljegurus på amerikanska apriliaforumet. 🙄 😆
Av ren nyfikenhet, vad är det för egenskaper de menar 5100 har som gör den till det bättre valet? Förutom priset då menar jag.
 
Av ren nyfikenhet, vad är det för egenskaper de menar 5100 har som gör den till det bättre valet? Förutom priset då menar jag.
Det var mest ett skämt. Googlade "clutch slipping rsv mille" och fick upp nån tråd från ett amerikanskt forum där oljegurus påstod att den enda oljan som funkade var motul 5100. ;)
 
Det var mest ett skämt. Googlade "clutch slipping rsv mille" och fick upp nån tråd från ett amerikanskt forum där oljegurus påstod att den enda oljan som funkade var motul 5100. ;)
Check. Jag undrade mest om de hade smittat ner även ägarna av italienska fullblod därborta. Det brukar vara V8-folket som är lyriska över dino oils. Samt en och annan GS-anno-197x gubbe. :crash
 
Det var mest ett skämt. Googlade "clutch slipping rsv mille" och fick upp nån tråd från ett amerikanskt forum där oljegurus påstod att den enda oljan som funkade var motul 5100. ;)
Använd inte biltemaolja bara. :hihi

Mest ett skämt men bytte från motul till biltema racing som fanns hemma och neutralen är svårare att hitta och den är lite klonkigare vid växlingar så det blir nog ett kort oljebytesintervall och sedan en Castrol 15w 50 för referenstest sedan får vi se vad det blir.
 
Sätt i bättre fjädrar när du ändå håller på och se över de längstgående spåren i innerkorgen, de går att jämna till försiktigt med en fil. Om du har en massa ojämnheter dvs. Använd fin fil.

I min mening ska man inte behöva oroa sig om man har rätt olja i motorn. Mekaniken ska räcka till. Men det är jag det...
 
Sätt i bättre fjädrar när du ändå håller på och se över de längstgående spåren i innerkorgen, de går att jämna till försiktigt med en fil. Om du har en massa ojämnheter dvs. Använd fin fil.

I min mening ska man inte behöva oroa sig om man har rätt olja i motorn. Mekaniken ska räcka till. Men det är jag det...
Hoppas det skall funka med originalfjädrarna i kopplingen nu när nya delarna kommer. Vill ha en lätt koppling så jag pallar heldagsturer på kurviga sörmländska småvägar i sommar. 😃
Styvare fjädrar får bli en sista lösning.
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top