Huvudleds fortsättning i korsning

Ja, hur ska du annars kunna göra skillnad på en som ska rakt fram och en som ska svänga höger?

Nope.. vägen du kör på svängar höger så du måste inte blinka.
Blinka ska du bara göra vid körfälts eller vägbyte, parkering vid sidan av vägen.
Däremot måste du blinka vänster om du ska köra rakt på eftersom du svänger av huvudleden.

enligt min mening såklart :D

Man måste ALDRIG blinka, det är inget brott att inte blinka.

Dock måste du ha fungerande blinkblink! :)

/Fredde

Du måste inte blinka men det är bra att göra det för vägledning av medtrafikanter!

Jag höll på att bli överkörd av en hjullastare pga. att jag inte blinkade...Så jag gör det fast jag inte behöver...

Du måste inte blinka men du lär få jävligt torra ögon till slut om du inte gör de... :D

jag fick iaf lära mig när jag tog körkort att man måste blinka då för att visa dom andra trafikanterna vart man ska

Att inte blinka är bara dumt, och sinkar dessutom ner trafiken nått ofantligt när inte folk vet vart sina medtrafikanter ska. Men man ska inte lite blint på att nån verkligen svänger bara för att dom blinkar!

Men om man ska blinka i huvudledens riktning? Har sett folk som gör det, men vet inte vad lagen säger.

Det står i Körkortsboken att man ska använda blinkers vid t. ex

"När du ska starta från vägkanten"
"När du ska vända på vägen"
"När du ska svänga i korsning"
"När du ska byta körfält"
"När du i övrigt flyttar fordonet i sidled"

Klart det står i teoriboken att man "måste" precis som att man "måste" göra en säkerhetskoll innan man kör iväg.

Vad lagen menar med "måste" är en annan sak.

Man MÅSTE inte blinka även om det såklart finns en uppsjö av fördelar.

;)

/Fredde

Det står i Körkortsboken att man ska använda blinkers vid t. ex

"När du ska starta från vägkanten"
"När du ska vända på vägen"
"När du ska svänga i korsning"
"När du ska byta körfält"
"När du i övrigt flyttar fordonet i sidled"

står det att man ska blinka om huvudleden svänger?

Det har faktiskt Harry "stoppat" mig för!

Gjorde en snabb vänster och sen en höger och stannade utanför min polares arbete (mindre industriområde). Då kom Harry på 2 hjul och stannade brevid och klev av sin hoj. Han tittade lite bitskt genom hjälmgluggen och frågade hur det stod till...

-Jodå, det är under kontroll...
-Bra! Men du har något fel på motorcykeln.

-Jasså, vadå?
-Dina blinkers fungerar inte! Ta och se över hojen så hoppas jag att det var ett tillfälligt glapp...

Sen åkte han...

Klart det står i teoriboken att man "måste" precis som att man "måste" göra en säkerhetskoll innan man kör iväg.

Vad lagen menar med "måste" är en annan sak.

Man MÅSTE inte blinka även om det såklart finns en uppsjö av fördelar.

;)

/Fredde

Det finns små skillnader vad gäller texten med att blinka och säkerhetskontroll.

Man "BÖR" göra en säkerhetskontroll för att se att den är trafiksäker.
Man "SKA" blinka när man svänger i en korsning.

Blev själv stoppad en gång när jag glömde blinka när jag skulle ut ifrån en utfart när jag hade en polis bakom mig.

Last edited:
Man måste ALDRIG blinka, det är inget brott att inte blinka.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm:
"När en förare avser att starta från en vägkant eller att vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte oväsentligt sätt skall föraren ge tecken med körriktningsvisaren för att visa sin avsikt. Om fordonet inte har körriktningsvisare, skall föraren i stället visa sin avsikt genom att sträcka ut armen."

Ska man läsa det bokstavlig måste du alltid blinka om du anser att det är väsentligt att svänga, exempelvis för att vägen svänger. :)

EDIT: Eller kanske inte, det beror väl lite på hur man lägger syftningen, men i korsning tror jag det blir svårt att hävda att man inte behöver blinka.

Last edited:
Kvittar ifall du kör på huvudled, i en korsning med högerregel eller ifall du har väjningsplikt.
Svänger du i en korsning och det finns flera alternativ att välja på, blinka :tummenupp

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti