Huvudleds fortsättning i korsning

Jag håller på med mitt bilkörkort just nu. Senast i tisdags hade jag körlektion.
Blir ett jäkla tjat på körläraren om man missar att blinka vänster när man kör in i en rondell och ska svänga vänster, givetvis blinkar man höger innan man lämnar rondellen.

Även om det inte är lag på att blinka så är det lika bra att göra det. Som sagt heldre blinka än att krocka. Så jobbigt är det faktiskt inte att lyfta lite på fingrarna.

He he nu tog jag kanske i för mycket, men kul att se reaktionerna ändå.
Självklart kör jag inte ut bara för att någon inte blinkar,men tro att man har FET-lust när man kommer med last in mot en rondell & tvingas nita för att lirarn i rondellen inte orkar blinka. Jag har dålig vänstersida på bilen som behöver lackas om,, Ska vi stämma träff:smasha Fast tyvärr skulle nog bara du dra vinsten..:rolleyes:
Då kan man säga att du gör fel.
*Irony Mode On*
Vi kan göra en deal. Min bil skulle nämligen se snyggare ut om jag fick lite ny lack i fronten. Du kör ut framför mig och jag plöjer in i sidan på din bil. Det kommer inte att göra ont på mig. Jag har en stor och krocksäker bil. *Irony mode off*

Jag kan hålla med om att det är irriterande med folk som inte blinkar i rondellerna för det skulle faktiskt underlätta betydligt om dom gjorde det.
Kör du ut precis framför mig så det framgår att du gör det för att djävlas så kommer jag dock starkt att överväga att plöja in i sidan. Det gör ondare att bli påkörd i sidan än att mosa någon med fronten.

Du sätter ju dig själv i en onödig risksituation bara för att få vara lite farlig hobbypolis. Tänk efter lite före istället.

Klart det står i teoriboken att man "måste" precis som att man "måste" göra en säkerhetskoll innan man kör iväg.

Vad lagen menar med "måste" är en annan sak.

Man MÅSTE inte blinka även om det såklart finns en uppsjö av fördelar.

;)

/Fredde

ska = måste

He he nu tog jag kanske i för mycket, men kul att se reaktionerna ändå.
Självklart kör jag inte ut bara för att någon inte blinkar,men tro att man har FET-lust när man kommer med last in mot en rondell & tvingas nita för att lirarn i rondellen inte orkar blinka. Jag har dålig vänstersida på bilen som behöver lackas om,, Ska vi stämma träff:smasha Fast tyvärr skulle nog bara du dra vinsten..:rolleyes:

Ja. Jag antog nästan det. Visst känner jag mig lite frestad i den situationen jag med. Jag blir rent generellt lite frestad när folk åker runt och verkar ha glömt att dom har blinkers på bilen. Jag har lite svårt för att förstå dom som åker runt på kvällen när det blivit mörkt och ändå inte märker att inte en enda lampa på bilen lyser.

Jag vet inte riktigt. Tyvärr är ju bilarna så mjuka och fina nu så det blir så lätt att dom bedömer bilen som skrot. Det vore ju tråkigt om man skulle trycka till den lite för att få fronten omlackad och så blir den såpass sned att det inte är värt att reparera. Hmm.:gnissla

Egentligen skulle jag önska att vägverket inte hade varit så korkade ifråga om reglerna i rondeller. Det var tillräckligt många som inte visste hur dom skulle bete sig i rondeller innan. Att ändra reglerna lite halvt i smyg gjorde det ju inte direkt bättre. Sen skulle jag önska att polisen faktiskt brydde sig mer om farliga eller olämpliga beteenden i trafiken. Även frånvaro av blinkers.
Fast det lär väl hända med lika stor sannolikhet som att tomten faktiskt finns.
Så länge polisledningen får sina prioriteringar ifrån högre ort så är det ju inte så mycket att göra åt.
Staten har ju bestämt att det är fartsyndare man ska fokusera på.

Jaså. inte när ja tog kort (05). Fråga läraren om de osså eftersom ja bruka köra vid en sån.
Du behöver inte blinka om du följer huvudleden. Dock kan de va lämpligt.
Ska du rakt fram eller svänga av så ska du blinka. Du kan dock vänta in i de sista med de om du ska rakt för att minimera risken att den på sidovägen (om där e nån) tror du ska av på hans håll och kör ut framför dig.

Jo, det är lag på det. Se VFRippes utdrag. Om du lärde dig annorlunda -05 så har du lärt dig fel. Troligen levde din trafiklärare kvar i de gamla reglerna, tidigare var det nämligen inte så.

Vad gäller vänstersväng i cirkulationsplatser (CPL) så är det givetvis vägmarkeringar och skyltar som gäller. Finns det inga sådana, är grundprincipen att man väljer VÄNSTER körfält när man kör in i CPL, men när man passerat sista utfarten innan man ska av, glider man över till HÖGER körfält och kör ur CPL. Givetvis med högerblinkers. Anledningen till att man gör den här överglidarmanövern (dvs körfältsbytet i CPL) är att man annars riskerar att locka ut bilarna, om man hela tiden håller sig i det innersta körfältet, och risken för en olycka när man då kör ur - genom att korsa höger körfält - är mycket större.
Det är TILLÅTET att välja höger körfält och ligga kvar där hela varvet tills man ska köra av. Men det är synnerligen olämpligt, med tanke på att det samtidigt är tillåtet att välja vänster körfält när man ska rakt fram. Olyckan är mer eller mindre oundviklig i tät trafik då.
Det är också tillåtet att välja vänster körfält och ligga kvar där. Men risken är som sagt då att man lockar ut trafik i det högre körfältet, och det blir då ett riskmoment när man kör ut ur CPL.

Bestämmelserna för signaler och tecken, finns i trafikförordningen http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.HTM 3 kap:
Signaler och tecken
64 § När det behövs för att förebygga eller avvärja fara, skall en förare ge ljud- eller ljussignaler eller på något annat lämpligt sätt väcka andra trafikanters uppmärksamhet.
Signaler får inte ges längre än nödvändigt.

65 § När en förare avser att starta från en vägkant eller att vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte oväsentligt sätt skall föraren ge tecken med körriktningsvisaren för att visa sin avsikt. Om fordonet inte har körriktningsvisare, skall föraren i stället visa sin avsikt genom att sträcka ut armen.
En förare som avser att stanna eller hastigt minska farten skall ge tecken med stopplyktan för att visa sin avsikt. Om fordonet inte har någon stopplykta skall föraren i stället visa sin avsikt genom att höja armen.
Tecken skall ges i god tid innan den avsedda manövern genomförs och vara väl synligt och otvetydigt. Teckengivningen skall upphöra så snart manövern är avslutad.

66 § Även om en förare givit signal eller tecken är han eller hon skyldig att försäkra sig om att den avsedda manövern kan göras utan fara eller onödigt hinder för någon annan.

Om det är ett måste eller inte vill jag fortfarande låta vara osagt, personligen så anser jag att man inte svänger utan följer bara vägen och därmed inte behöver visa signal. MEN själv så visar jag alltid singnal och speciellt när man är ute med hojen, man har ju inte riktigt oddsen på sin sida om det skulle hända något.

Syftet med att blinka är ju att visa omgivningen vad man tänker göra. Kan det underlätta för ngn annan tycker jag det är helt ok att använda blinkers oavsett om det är huvudleds fortsättning i korsning, rondell eller vad det nu må vara. Tycker det är märkligt att vv inte kräver blinkers vid vänstersväng i rondell. Det medför ju att inkörande bilar måste vänta på alla som ska köra rakt fram också.., iaf i många mindre rondeller. Inte konstigt det blir köer och dåligt flyt i trafiken när folk inte vågar "sticka i luckan" så att säga...

Även om det inte är lag på att blinka så är det lika bra att göra det. Som sagt heldre blinka än att krocka. Så jobbigt är det faktiskt inte att lyfta lite på fingrarna.

Tur att dom nya mc-förarna har mer vett än vad somliga upvisar i tråden/verkligheten :tummenupp
men det kanske beror på att dom är så kassa förare att dom har fullt upp med att hantera sin nya coola maskin :D

hur ska man hålla sig uppdaterad ang nya regler osv, tog mitt bilkort för 12 år sen o då skulle man bl.a inte blinka ut ur rondell? för 25 år sen va det säkert nåt annat dom fick lära sig... jävla kludd när det finns folk i trafiken som alla lärt sig olika!

knastrider

jag vet att detta låter konstigt men det är våran skyldighet som medtrafikanter att hålla oss uppdaterade för vilka regler som gäller ,,
det kommer nya vägskyltar var år åxå ,,, även dom ska vi uppdatera oss med ,,
och om någon undrar så avslöjar jag gärna att jag är väldigt dålig på att läsa in nya skyltar..

// Jocke

hur ska man hålla sig uppdaterad ang nya regler osv, tog mitt bilkort för 12 år sen o då skulle man bl.a inte blinka ut ur rondell? för 25 år sen va det säkert nåt annat dom fick lära sig... jävla kludd när det finns folk i trafiken som alla lärt sig olika!

knastrider

jag vet att detta låter konstigt men det är våran skyldighet som medtrafikanter att hålla oss uppdaterade för vilka regler som gäller ,,
det kommer nya vägskyltar var år åxå ,,, även dom ska vi uppdatera oss med ,,
och om någon undrar så avslöjar jag gärna att jag är väldigt dålig på att läsa in nya skyltar..

// Jocke

hade kallt räknat med att det ansvaret vilade på oss trafikanter, men med handen på hjärtat, vem fan gör det? o inte verkar det som vv/polis (förutom när dom daskar en böteslapp i handen på en) eller någon annan instans verkar pigga på o dela med sig av info, kanske bara en liten notis i brevlådan en gång om året ang nya trafikregler dom satt upp?! för det e ju faktiskt roligare o porrsurfa än att sitta på vv hemsida o läsa trafiklagar.... kan ju nästan va värt en femhundring :D

peace

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...