Huvudleds fortsättning i korsning

Rent generellt skiter de flesta i att blinka vilket retar mig som F-N.:mad:

Speciellt vänstersväng i rondeller.
Märker jag att mötande bil inte blinkar vid vänstersväng i en rondell,kör jag rakt ut precis framför denna av ren demostration.
Självklart inte med hojen,endast med arbetsbilen:rolleyes:

men är det inte som så att om man åker på huvudled så behöver man inte blinka om man följer huvudleden, bryter man av från huvudled ska blinkers användas,,

Märker jag att mötande bil inte blinkar vid vänstersväng i en rondell,kör jag rakt ut precis framför denna av ren demostration.

Håller med dig till nästan 100%, men jag kan inte tvinga mina elever att blinka vänster när de kör in i en rondell eftersom det inte finns något krav i lagen på det, även om jag fick lära mig att blinka vänster när jag tog mitt körkort.:)

Oj jag var tydligen helt ute och cyklade! :)

Jag hade detta samtal med en polis för några år sen som sa att det inte går av avgöra om man ska blinka eller inte blinka vid många fal varför det inte fanns någon lag på att blinka, men dock på att blinkers ska fungera.

My bad!

/Fredde

så som jag blev lärd på körskolan så är det lag på att blinka, förutom i rondell..
dock lär dom ut det eftersom det är bra att göra det :) men som sagt ingen lag som säger det för i rondell är det ju som dom flesta vet den som är i rondellen som har företräde:tummenupp

Du BÖR använda blinkers i korsningen du visade för att tydlig göra för dina medtrafikanter vart du är på väg men det är inget SKA i detta fallet. Samma sak gäller i rondell. Under körning med bilskola så VILL de att du bestämt ska visa vart du är på väg och därmed är det till stor fördel för dig själv att visa signal.

Nää, man måste inte men bättre att blinka än bli påkörd.
Edditt: Anslutande vägar till huvudled har alltid väjningsplikt, men det betyder ju inte att dom respekterar det :gnissla

Last edited:

Hobbypolis !:rolleyes: En sån man är livrädd för att möta med hojen... Prejar du folk av vägen som kör förbi dig i 80 på 70-väg oxå ?:va

Nope.. vägen du kör på svängar höger så du måste inte blinka.
Blinka ska du bara göra vid körfälts eller vägbyte, parkering vid sidan av vägen.
Däremot måste du blinka vänster om du ska köra rakt på eftersom du svänger av huvudleden.

enligt min mening såklart :D

Din mening är felaktig.

Ja, man SKA ge högertecken när man svänger höger i korsningen. Denna regeln ändrades för ca 5-10 år sedan (minns inte exakt, men det var inte så när jag tog körkort -89). Jag får många frågor på det av mina elever, och regeln är att man ska blinka.

När det gäller cirkulationsplatser är regeln att man ska blinka höger när man kör ut ur cirkulationplatsen. Dock lär jag ut att man bör blinka vänster när man kör in i den, om man tänker ta vänster. Men det är alltså inget krav.

Du BÖR använda blinkers i korsningen du visade för att tydlig göra för dina medtrafikanter vart du är på väg men det är inget SKA i detta fallet. Samma sak gäller i rondell. Under körning med bilskola så VILL de att du bestämt ska visa vart du är på väg och därmed är det till stor fördel för dig själv att visa signal.

Jo, det är ett SKA.

Last edited:
Skit i o blinka ni ,, bli en del av statistiken och gapa inte på att jag har rätt att åka i rondellen utan att blinka när du enkelt KAN blinka men inte vill av tjurskallighet ,, bli invalider helt i onödan.

jag blinkar av ren självbevarelsedrift för att slippa bli manglad ,, tar det ändå väldigt lungt i korsningar/rondeller med flera medtrafikanter för att jusst slippa bli invalid.

hoppas verkligen att ni bara är ironiska om att BEHÖVER jag verkligen blinka för det är så jobbigt ,,,

// Jocke

Om det är en korsning som har en huvudled igenom. Så har resterande vägar som ansluter väjningsplikt, eller hur? Om du kommer och kör så är det bara mötande trafik från huvudleden du ska akta dig för, kan ju iofs vara bra att akta sig för alla idioter man ser men men..

Jag blinkar aldrig om jag kör igenom en korsning om jag befinner mig på huvudleden. Nu ljög jag. Om jag ska korsa mötande trafik från huvudleden så kan det vara bra att blinka..

Sen ett antal år ska man blinka höger när man avser lämna cirkulationsplatsen, om man inte blinkar avser man fortsätta. Kul att du blir förbannad på folk när det är du som gör fel.

/A

Det verkar som vi är ialla fall två här som jobbar med att lära folk köra bil.

I Trafikförfattningen 2 kap 65§ står det

När en förare avser att starta från en vägkant eller vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte oväsentligt sätt skall föraren ge tecken med körriktningsvisaren för att visa sin avsikt.

Tycker detta verkar tillräckligt tydligt.

Det verkar som vi är ialla fall två här som jobbar med att lära folk köra bil.I Trafikförfattningen 2 kap 65§ står det
När en förare avser att starta från en vägkant eller vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte oväsentligt sätt skall föraren ge tecken med körriktningsvisaren för att visa sin avsikt.Tycker detta verkar tillräckligt tydligt.

Men du svänger ju inte om du följer huvudled?
Då följer du ju bara vägen. Blinkar du på vanliga vägar
som svänger/styr höger och vänster också???

Last edited:
Man måste ALDRIG blinka, det är inget brott att inte blinka.

Dock måste du ha fungerande blinkblink! :)

/Fredde

Nej. det är inte ett brott. Så du hamnar inte i brottsregistret. Det är dock 500kr böter på att byta fil eller svänga i korsning utan att ha använt körriktningsvisare så jag är ganska säker på att man enligt lagen måste blinka.
Om du blinkar med ögonen bryr sig dock inte lagen om. Det måste vara med blinkersen. Det är en förseelse att inte blinka. På samma sätt som det är en förseelse att köra för fort.
Är du en av dom som inte extrautrustat din volvo med fungerande blinkers som tutar runt i stan utan att visa vart dom tänker ta vägen bara för att dom gillar köbildning och trafik utan flyt.

för övrigt anser jag att det är bättre att blinka en gång för mycket än en gång för lite. Det finns tillräckligt med sätt att skadas eller dödas när man kör för att det ska vara värt att låta bli helt enkelt. Dessutom tycker jag att det ligger i samtliga trafikanters intresse att visa tydligt vart man är på väg så att trafiken kan flyta så bra som möjligt.

Det verkar som vi är ialla fall två här som jobbar med att lära folk köra bil.

Stjäl tråden lite...
Hur är det med de nya reglerna för rondellkörning med två filer? När jag tog körkort så lärde jag mig att, vilket är logiskt, att ligga i vänsterfilen när jag skulle till vänster. Nu verkar det som att man får ligga var tusan man vill oavsett vart man ska. Hur är det?

Sen undrar jag hur ni lär ut körning på trefilig väg? Kom på E4:an norrifrån vid Upplands Väsby, och på påfarten kom det en körskolebil som genast bytte till mittfilen. Hatar folk som prompt ska ligga i mittfilen men ändå inte hålla hastigheten.

Då kan man säga att du gör fel.
*Irony Mode On*
Vi kan göra en deal. Min bil skulle nämligen se snyggare ut om jag fick lite ny lack i fronten. Du kör ut framför mig och jag plöjer in i sidan på din bil. Det kommer inte att göra ont på mig. Jag har en stor och krocksäker bil. *Irony mode off*

Jag kan hålla med om att det är irriterande med folk som inte blinkar i rondellerna för det skulle faktiskt underlätta betydligt om dom gjorde det.
Kör du ut precis framför mig så det framgår att du gör det för att djävlas så kommer jag dock starkt att överväga att plöja in i sidan. Det gör ondare att bli påkörd i sidan än att mosa någon med fronten.

Du sätter ju dig själv i en onödig risksituation bara för att få vara lite farlig hobbypolis. Tänk efter lite före istället.

I teoriboken står det att man måste...

Jaså. inte när ja tog kort (05). Fråga läraren om de osså eftersom ja bruka köra vid en sån.
Du behöver inte blinka om du följer huvudleden. Dock kan de va lämpligt.
Ska du rakt fram eller svänga av så ska du blinka. Du kan dock vänta in i de sista med de om du ska rakt för att minimera risken att den på sidovägen (om där e nån) tror du ska av på hans håll och kör ut framför dig.

Last edited:
Stjäl tråden lite...
Hur är det med de nya reglerna för rondellkörning med två filer? När jag tog körkort så lärde jag mig att, vilket är logiskt, att ligga i vänsterfilen när jag skulle till vänster. Nu verkar det som att man får ligga var tusan man vill oavsett vart man ska. Hur är det?

Sen undrar jag hur ni lär ut körning på trefilig väg? Kom på E4:an norrifrån vid Upplands Väsby, och på påfarten kom det en körskolebil som genast bytte till mittfilen. Hatar folk som prompt ska ligga i mittfilen men ändå inte hålla hastigheten.

Om vi tar rondellerna gäller det att hålla koll när du kör in i den, vad finns det för anvisningar om körfält. Finns det inga anvisningar får ( påpekar - får ) man välja vilket man vill, men det är ju inte speciellt logiskt att ligga i högra körfältet och svänga vänster i en rondell. För att inte säga direkt farligt.

Vid trefilig motorväg, kommer vi aldrig så långt som till Upplands Väsby när vi kör motorväg, så vi har inte funderat på det (pinsamt faktiskt). Vi brukar lära ut att man skall utgå från det högra körfältet och endast byta ifall det finns någon orsak att göra detta, t ex köra om, ifall skyltningen talar om att du bör välja något annat körfält för fortsatt körning.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT