Husqvarna svartpilen 401, dåligt balanserad eller fabrikationsfel?

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Men om hojen är ny så åk till stället där du köpte den så får de fixa problemet. Kan man inte släppa styret så är det rejält snett!
 

kygel

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2024
Hoj
Husqvarna Svartpilen 401, 2021
Men om hojen är ny så åk till stället där du köpte den så får de fixa problemet. Kan man inte släppa styret så är det rejält snett!
Garantin gick ut för 3 veckor sen… vilket företaget har varit supertydlig med och att den absolut inte varit så när dom sålde den… jag är en idiot som inte lämnade in den förra året… jag fattade inte att det var ett fel för jag var så stolt och blind över min hoj😫

ingen mekaniker ser vad som orsakar felet tydligt på den och säger samma som du.

min teori är att det är en kass hoj och att alla är likadana…
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Fel som är ursprungliga sträcker sig längre än garantitiden. Kolla med en konsumentrådgivare eller ARN
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Garantin gick ut för 3 veckor sen… vilket företaget har varit supertydlig med och att den absolut inte varit så när dom sålde den… jag är en idiot som inte lämnade in den förra året… jag fattade inte att det var ett fel för jag var så stolt och blind över min hoj😫

ingen mekaniker ser vad som orsakar felet tydligt på den och säger samma som du.

min teori är att det är en kass hoj och att alla är likadana…
Inte troligt. En hoj beter sig inte så där om inte nåt är fel. Förmodligen felmonterat.

Jag hade kollat framhjulet. Det kan vara utdraget i fel ordning så allt ligger i spänn.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Står att den smala ska vara på drevsidan… då kan det inte bli bättre… om man gör rätt eftersom hjulet är förskjutet till vänster… den breda till vänster hade varit en lösning… synd
Ja jo men har du kikat så att distanserna öht sitter monterade?

Alltså, har du en distanshylsa på respektive sida?
Är det rätt distanshylsa som sitter på respektive sida
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Hur var det nu med KTM och garanti hantering....... Hade vi inte en tråd om det?
Hade jag varit en mc verkstad så kan tycka att det är en liten sak att slänga ett öga på hur det ser ut. Att börja gorma om att garantin precis gått ut känns inge vidare.
Det är sådana här saker som gör att man får nöjda kunder som kommer tillbaka
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det är min första hoj, så jo absolut, jag kan ha kört på tvären😂
Körskollärare sa att jag skulle släppa styret, jag hävade att det var omöjligt. Men på körskolans gick det ypperligt….🙃


Ja, det var ett onödigt tyket svar. Beklagar.

Som väl var gick DieselSverige in direkt efteråt. Och, han har rätt längre ner i tråden också; någon här inne behöver titta på din hoj.
Berätta var du håller till så är det säkert någon som anmäler intresse.
 

kygel

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2024
Hoj
Husqvarna Svartpilen 401, 2021
Inte troligt. En hoj beter sig inte så där om inte nåt är fel. Förmodligen felmonterat.

Jag hade kollat framhjulet. Det kan vara utdraget i fel ordning så allt ligger i spänn.
tanken har slagit mig också... ska kolla det med. tänkte för en sekund att det kanske hänt under transporten hem när hjulet är fixerat och nån guppa osv...men då skulle det ju kunna hända när man kör i en guppa med så det är nog långsökt?
 

kygel

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2024
Hoj
Husqvarna Svartpilen 401, 2021
Hur var det nu med KTM och garanti hantering....... Hade vi inte en tråd om det?
Hade jag varit en mc verkstad så kan tycka att det är en liten sak att slänga ett öga på hur det ser ut. Att börja gorma om att garantin precis gått ut känns inge vidare.
Det är sådana här saker som gör att man får nöjda kunder som kommer tillbaka
Jo så kände jag också, men till deras försvar så reagerade jag också så hilma starkt på det plumpa bemötandet så jag var lika otrevlig tillbaka, blev superinfekterat. Efter många mejl så är vi förhoppningsvis sams och dom har erbjudit sig att kolla på den. Men kan jag lösa det hemma, om det är något enkelt , så gör jag ju givetvis hellre det med tanke på att det kommer ta en hel dag att åka dit.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
TS, om du talar om var du bor så är jag övertygad om att någon vänlig själ kan svänga förbi dig och ta en till på hojen.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Så här gör du för att själv kolla så att hojen spårar:

* 2st 2m reglar konstruktionsvirke, RAKA!, lämpligen 2" × 4"

* Dessa skall på var sin sida ligga kloss an mot bakdäckets fram och bakkant, med allt utstick framåt.

* Håll cykeln upprätt, styret rakt. Vart tar strävorna vägen?

1. På var sin sida om det helt raka framhjulet, helt parallellt och med lika mycket luft på varje sida = cykeln spårar korrekt.

2. Diagonalt gentemot det helt raka framhjulet. Detta är det vanliga felet vid hojar som inte längre spårar. Felet kommer vanligen från ett feljusterat bakhjul.

3. Parallellt med framhjulet, men sidoförskjutet. Alltså mer luft på ena sidan framhjulet än det andra.

Det är alltså under nummer 3 som man kan misstänka att ditt eventuella problem ligger. Det beror isf som tidigare nämnt på att bakhjulet inte sitter centrerat i längdlinjen. Vad det kan bero på får man isf undersöka vidare.



A. Kollen med reglar är lättare att göra om man har hjälp, men går att dra igenom även på egen hand.

B. Man får tydligare utslag ju högre upp på bakhjulet man kan lägga till reglarna, men det kräver hjälpande händer.


Ja, eller berätta var du bor.
 
Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Använder ett vattenpass med laser + ett par små kartonger numera. Tidigare som notrightrider.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
För att förtydliga ytterligare. Dessa distanser är som synes av olika tjocklek, det kan vara att hojen kommer till handlaren med hjulen av, och man behöver installera hjulen (oftast just framhjulet) i efterhand. Mekanikern på verkstan kan ha haft en jobbig kväll eller av någon anledning fått hjärnsläpp, och satt distanserna omvänt, eller utelämnat en distans.

Distanser.jpg

Efter att jag granskat ditt foto lite närmare ser jag tydligt hur bakhjulet inte sitter i mitten, utan alldeles för långt åt vänster. Att man överhuvudtaget kunnat montera hjulet, med bromsskivan mellan beläggen, är för mig en gåta. Vill du vara snäll ta en zoombild på bakre bromsbelägg + skiva, jag är mycket nyfiken över förhållandet mot bromsoket.

Att tillägga, jag noterar även att bakaxeln / bulten som går genom hjulet, sticker ut en bra bit förbi muttern. Något som jag vill inbilla mig är otänkbart designmässigt när det handlar om Huskvarna, då märkets främsta grej är design dessa dagar. Jag gissar på att det helt enkelt fattas en distans.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Om reklamationsrätten:
  1. Treårig reklamationsrätt: Konsumenten kan klaga på fel i en vara eller tjänst under tre år efter köpet 1. Detta innebär att om det finns något fel på produkten inom denna tidsram, har konsumenten rätt att reklamera den.
  2. Skälig tid för reklamation: Konsumenten bör reklamera felet inom en skälig tid från det att de upptäckte felet 2. Det är viktigt att agera snabbt om ett fel identifieras.
  3. Garanti påverkar inte reklamationsrätten: Även om en produkt har en garanti som gäller i ett år, har konsumenten fortfarande rätt att reklamera varan i tre år 3. Garantin är separat från reklamationsrätten.

1 Hojen är köpt ny från en handlare för strax över ett år sedan
2 Den är - enligt ägaren - ej skruvad på
3 Då är det ett ursprungligt fel - säljaren skall åtgärda
4 Möjliga fel a) felmonterat bakhjul - visst, en krånglig säljare kan hävda att hjulet lossats av ägaren och sedan monterats på fel sätt (det är väl den troliga orsaken - dvs felmonterat hjul, vem som gjort det kan jag inte bedöma)
b) fel geometri pga felbyggd ram eller sving. Inte särskilt troligt, men skulle det vara orsaken så finns inte en chans att säljaren kan krypa ur ansvaret

Gör som alla tidigare sagt, be någon kunnig i närheten hjälpa dig att göra en snabbkoll på hojen (eftersom du har 35 mil att åka)
De flesta erfarna hojare här på tråden kan bedöma om det är a) eller b) som är felet.
Är det a) får du bestämma dig om du vill fixa felet själv, är det b) så är det trist men förhoppningsvis problemfritt - säljaren skall fixa det.
När du vet lite mer - kontakta säljaren igen
Och som andra sagt - tala för tusan om var du bor så kanske fler kan ställa upp o hjälpa
 

kygel

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2024
Hoj
Husqvarna Svartpilen 401, 2021
Vill bara säga för det första. Tack för att ni är så otroligt snälla och engagerar er i mitt problem. Jag uppskattar det verkligen. Trodde inte att att jag skulle få så mycket svar, ni är bäst.
Känns lite konstigt att berätta vart jag bor i ett öppet forum. Men bor nån exakt mitt i Sverige och inte är rädd för rullgrus och lite snö så får nån gärna skicka ett meddelande
Sen vill jag absolut inte slänga någon skit på säljaren för jag är säker på att dom inte har haft för avsikt att lura mig och efter massa diskussioner har dom som sagt erbjudit sig att titta på den om jag åker tillbaka till dom.

Tack för att ni lär mig massa nya saker!
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Vill bara säga för det första. Tack för att ni är så otroligt snälla och engagerar er i mitt problem. Jag uppskattar det verkligen. Trodde inte att att jag skulle få så mycket svar, ni är bäst.
Känns lite konstigt att berätta vart jag bor i ett öppet forum. Men bor nån exakt mitt i Sverige och inte är rädd för rullgrus och lite snö så får nån gärna skicka ett meddelande
Sen vill jag absolut inte slänga någon skit på säljaren för jag är säker på att dom inte har haft för avsikt att lura mig och efter massa diskussioner har dom som sagt erbjudit sig att titta på den om jag åker tillbaka till dom.

Tack för att ni lär mig massa nya saker!
Flataklocken?
Allt annat är inte mitt i Sverige.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Känns lite konstigt att berätta vart jag bor i ett öppet forum. Men bor nån exakt mitt i Sverige och inte är rädd för rullgrus och lite snö så får nån gärna skicka ett meddelande
Skriv närmaste större stad. Får du ex. napp från någon där så är det väl inte värre än att du åker dit "på tvären".
Vill du vara säker på personen så kolla hur länge denne varit med på forumet och följ några av dennes inlägg (så inser du snart att en sådan som jag är inte att lita på - skriver mest onödiga inlägg och stör i alla trådar - välj någon annan :) )
Lägger du upp bilder på din hoj framöver så tänker du givetvis på att regnumret inte är med, men se till så att din bil, släp, lastbil eller grannens fordon inte heller kan identifieras - det är ganska viktigt.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top