Husqvarna supermoto 701 -årsmodell 2024

OceanK

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2020
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2020, BMW GS 750 2019
Hej på er!

Köpte en sprillans ny Husqvarna supermoto 701 årsmodell 2024. Jag kör med mapp 2 och TC avstängd. Så är ABS avstängd på bakdäcket, vilket är som det ska vara .

MEN jag vill stänga av ABS helt! Så jag kan prova lite wheelies. Den lättar ju i 1a växeln. Försöker clutch up i 2a växel o då tar det stopp. Ngt stryper den oerhört o jag antar det är ABS fram. Jag hittar/fattar ej inte riktigt hur man stänger av ABS helt.

Kan någon vänlig själ hjälpa mig ? Har ni erfarenhet ?

Hoppas tråden hamnar rätt annars får Damon lyfta den.

Hej på er!

Köpte en sprillans ny Husqvarna supermoto 701 årsmodell 2024. Jag kör med mapp 2 och TC avstängd. Så är ABS avstängd på bakdäcket, vilket är som det ska vara .

MEN jag vill stänga av ABS helt! Så jag kan prova lite wheelies. Den lättar ju i 1a växeln. Försöker clutch up i 2a växel o då tar det stopp. Ngt stryper den oerhört o jag antar det är ABS fram. Jag hittar/fattar ej inte riktigt hur man stänger av ABS helt.

Kan någon vänlig själ hjälpa mig ? Har ni erfarenhet ?

Hoppas tråden hamnar rätt annars får Damon lyfta den.
Det har ingenting med ABS att göra. Du har wheelie control kopplad till TC så jag tror inte du har stängt av TC. Det ska lysa en grön 2:a och en orange TC lampa, då är det bara att hjula :)

Det har ingenting med ABS att göra. Du har wheelie control kopplad till TC så jag tror inte du har stängt av TC. Det ska lysa en grön 2:a och en orange TC lampa, då är det bara att hjula :)
Ja men det är precis så den står på nämligen. Grön 2a samt gul lampa lyser för TC. Är jag för feg på gasen när jag släpper kopplingen må tro ? För hela hojen stryps nämligen.
Håller inne TC knappen tills den lyser gul.

Last edited:
Ja men det är precis så den står på nämligen. Grön 2a samt gul lampa lyser för TC. Är jag för feg på gasen när jag släpper kopplingen må tro ? För hela hojen stryps nämligen.
Håller inne TC knappen tills den lyser gul.
Du råkar inte komma åt växeln så QS klipper?

Du råkar inte komma åt växeln så QS klipper?
Hmmm bra fråga måste nästan kolla det nästa gång. Testade med clutch upp i 1a växeln o då var det nada problem. Får återkomma igen när jag provat.

Är inget annat jag missar va ? Är ju typ inte många inställningar heller.

Kan du gasa upp den? PÅ map2 med TC avstängt hoppar den upp så fort du vrider på gasen.

Kan du gasa upp den? PÅ map2 med TC avstängt hoppar den upp så fort du vrider på gasen.
1a växeln kan jag absolut gasa upp den med Map 2 samt TC avstängt. Men så fort man är i 2a växeln kan jag ej gasa upp den för då stryps det. Det som är märkligt tycker jag. Då man ser videon där andra gör det så enkelt.

1a växeln kan jag absolut gasa upp den med Map 2 samt TC avstängt. Men så fort man är i 2a växeln kan jag ej gasa upp den för då stryps det. Det som är märkligt tycker jag. Då man ser videon där andra gör det så enkelt.
Skumt. har en 2023, gasar upp den hur enkelt som helst på växel 1,2 och 3.

Kan tillägga att jag råkat ut för samma sak på min Trajja. På väg upp och så ganska abrupt avslag i kraft.
Jag hade ABS avstängd, men förmodligen inte TC:n som reggar rotationsdiff mellan fram- och bakhjul.

Det var alltså inte fråga om brist på förmåga i maskinen..
"The Speed Triple 1050 RS is known for its eagerness to lift the front wheel, especially on the first three gears"

PS - kom på nu att man behöver stänga av kurv-ABS:en också för full frihet.

Last edited:
Kan tillägga att jag råkat ut för samma sak på min Trajja. På väg upp och så ganska abrupt avslag i kraft.
Jag hade ABS avstängd, men förmodligen inte TC:n som reggar rotationsdiff mellan fram- och bakhjul.

Det var alltså inte fråga om brist på förmåga i maskinen..
"The Speed Triple 1050 RS is known for its eagerness to lift the front wheel, especially on the first three gears"

PS - kom på nu att man behöver stänga av kurv-ABS:en också för full frihet.
Tjena!
Min tanke var ABS också men i tråden så tyckte man ej att det skulle göra skillnad. Kan det ändå vara det på min hoj ? För att den ej ska strypa vid gaspådrag ?

Och då kommer man tillbaka till. Hur stänger man av ABS på denna hojen ? Har en ABS knapp men händer typ inget när jag trycker på den eller håller inne den ? Måste man köra först o sen stanna o sen hålla inne ABS igen ?

För att stänga av ABS-systemet på en Husqvarna 701 behöver du stoppa motorcykeln och sedan hålla in ABS-knappen i cirka 5 sekunder. När lampan lyser med fast sken betyder det att ABS är aktivt endast på framhjulet och att bakhjulet kan låsas. Med en dongel får du aldrig ABS på bakhjulet, och om du stänger av det tas det också bort från framhjulet.

Här är stegen mer detaljerat:

1. 1. Stanna motorcykeln:
    Se till att motorcykeln är helt stillastående innan du försöker stänga av ABS.
  2. 2. Håll in ABS-knappen:
    Lokalisera ABS-knappen på din Husqvarna 701 och håll den intryckt i ungefär 5 sekunder.
  3. 3. Kontrollera lampan:
    När ABS-lampan lyser med ett fast sken, betyder det att ABS är avaktiverat och att du nu kan låsa bakhjulet.
Om du vill ha ABS aktivt endast på framhjulet, kan du använda en dongel som avaktiverar ABS på bakhjulet. Detta ger dig möjlighet att låsa bakhjulet för förbättrad kontroll i terräng, samtidigt som ABS fortfarande är aktivt på framhjulet för säkrare retardation på lösa underlag.

Tips från AI

För att stänga av ABS-systemet på en Husqvarna 701 behöver du stoppa motorcykeln och sedan hålla in ABS-knappen i cirka 5 sekunder. När lampan lyser med fast sken betyder det att ABS är aktivt endast på framhjulet och att bakhjulet kan låsas. Med en dongel får du aldrig ABS på bakhjulet, och om du stänger av det tas det också bort från framhjulet.

Här är stegen mer detaljerat:

1. 1. Stanna motorcykeln:
    Se till att motorcykeln är helt stillastående innan du försöker stänga av ABS.
  2. 2. Håll in ABS-knappen:
    Lokalisera ABS-knappen på din Husqvarna 701 och håll den intryckt i ungefär 5 sekunder.
  3. 3. Kontrollera lampan:
    När ABS-lampan lyser med ett fast sken, betyder det att ABS är avaktiverat och att du nu kan låsa bakhjulet.
Om du vill ha ABS aktivt endast på framhjulet, kan du använda en dongel som avaktiverar ABS på bakhjulet. Detta ger dig möjlighet att låsa bakhjulet för förbättrad kontroll i terräng, samtidigt som ABS fortfarande är aktivt på framhjulet för säkrare retardation på lösa underlag.

Tips från AI
Grejen med det är följande.

1. I mapp 2 då är det ingen ABS på bakhjulet då den är i supermoto läget.

2. Kanske kan man stänga av ABS helt genom o då starta hojen o sen stanna o sen hålla inne ABS knappen i 5 sek då. För just nu så blinkar den till bara när det blir aktiverat på framhjulet.
Bakhjulet i supermoto läget o TC avstängd då kan jag ”slajda” med bakdäcket när man bromsar.

3. Kan ABS i framhjulet orsaka strypningen ? Så fort den försöker lyfta fram så får jag ingen kraft längre i hojen.

Behöver verkligen inte tokgasa, den poppar upp bara man tänker på det.
Kan du säga hur du gör exakt ? Du startar hojen o sen måste du ha mapp 2 och du stänger av TC( hålla inne 5 sek till den lyser med fast sken)

Kan du sen bara poppa ? Clutch up eller power wheelie? Eller är det ngn mer inställning ? Tänker du har en 2023 o min är 2024 e ju typ ingen skillnad.

Grejen med det är följande.

1. I mapp 2 då är det ingen ABS på bakhjulet då den är i supermoto läget.

2. Kanske kan man stänga av ABS helt genom o då starta hojen o sen stanna o sen hålla inne ABS knappen i 5 sek då. För just nu så blinkar den till bara när det blir aktiverat på framhjulet.
Bakhjulet i supermoto läget o TC avstängd då kan jag ”slajda” med bakdäcket när man bromsar.

3. Kan ABS i framhjulet orsaka strypningen ? Så fort den försöker lyfta fram så får jag ingen kraft längre i hojen.
Sorry, har aldrig kört en, Googlade på frågan.
Dock är jag nyfiken på lösningen, skulle kunna tänka mig en sån :tummenupp

Sorry, har aldrig kört en, Googlade på frågan.
Dock är jag nyfiken på lösningen, skulle kunna tänka mig en sån :tummenupp
Hehehe så fort jag får ngn ordning på detta så ska jag absolut skriva in det i tråden. Köpte denna hoj enbart för att busa o köra på bakhjulet etc men det blev inte så lätt som jag trodde ;)

Kan du säga hur du gör exakt ? Du startar hojen o sen måste du ha mapp 2 och du stänger av TC( hålla inne 5 sek till den lyser med fast sken)

Kan du sen bara poppa ? Clutch up eller power wheelie? Eller är det ngn mer inställning ? Tänker du har en 2023 o min är 2024 e ju typ ingen skillnad.
Stänger av tc och gasar.

Men har Enduro varianten, kanske olika?
Hmmm vet faktiskt inte. Gaaah blir galen på detta. Men ska testa en annan sak. Jag har enbart stängt av TC stillastående. Läser på flera ställen att man först måste köra mer än 5km/h , sen stanna o sen trycka på TC i 5 sekunder. Likadant med ABS. Värt att prova.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT