Husqvarna 256A startar inte efter bakhjulslås.

Har motorn kompression efter nypningen ? Det kan vara skador på kolvringar m.m. Jag hade lossat cylinder och topplock för att kolla upp statusen på allt ihop. Du måste veta att ringarna är hela och fjädrar i sina spår fortfarande.

Ja kolla kompet som CB_tobbe föreslår. Kanske har ringarna smetat fast i kolven. I så fall ta ur dem rensa spåret, montera och provstarta igen.

De flesta kommentarerna är lite väl dramatiska tycker jag.

Tycker om din historia och din koppling till morfars mc - släpp inte det!

En orsak till nypning/skärning kan vara dålig bränsletillförsel (mager blandning ger förhöjd temperatur och på en tvåtaktare kommer ju smörjmedlet med soppan). Kolla därför upp det och även tändtidpunkt när du sätter ihop motorn med fräscha prylar igen.

Och du: Ett kriterium för duktiga hemma-mekar är att de har förmågan att ge upp i tid. Se till att vända dig till en firma med de saker du eventuellt inte känner dig säker på.

Håller alla tummar jag har för dig och din mc!!!

2-taktare brukar nypa fast kolvringen i spåret mot avgasporten/kröken... slipa till kolven o kör!!!

hallstapojke såg jag nu... vart bor du???

mvh

Svårt att fånga skadorna på bild men gör ett försök.
Har även haft en gammal hojskruvare som har varit och tittat på skadorna, han gjorde bedömningen att den är så illa däran att det bara är borra och överdimensions kolv som gäller.

Bifogat

• uploadfromtaptalk1441082182944.jpg
    uploadfromtaptalk1441082182944.jpg
    1.3 MB · Visningar: 146
  • uploadfromtaptalk1441082217988.jpg
    uploadfromtaptalk1441082217988.jpg
    961.9 KB · Visningar: 144
  • uploadfromtaptalk1441082256217.jpg
    uploadfromtaptalk1441082256217.jpg
    1.2 MB · Visningar: 143
Har även haft en gammal hojskruvare som har varit och tittat på skadorna, han gjorde bedömningen att den är så illa däran att det bara är borra och överdimensions kolv som gäller.

SNACK! sitter enbart alu.rester från kolven i cyllen... nicasilen sitter ju kvar.... kolven går att rädda den med... du ska ju inte köra MX-VM.... jag kan komma över om du pm.ar vart du bor i Hallsta...

mvh

Det går visserligen inte att känna på't på distans. Jag skulle nog om det, vilket jag tror, känns lika illa som det ser ut, borra och byta kolv med tillbehör.

Visst kan det nog gå att få liv i den med hening, nya ringar och slippapper på kolven...men det är inte något långsiktigt.

Det är precis som Chash rider skrev, Va väldigt försiktig när du "lossar" kolvringarna, använd en nålfil som du filar precis mellan kolv o ring, bara några tiondelar djupt. Har gjort detta på min Zundapp moppe, funkat helt ok.

Kul att höra hur det går isf...
Intressant vore om det går att lista ut grundorsaken.

det blir värme mot avgasporten vilket gör att kolven/cylindern expanderar av värmen... rätt säker att det är mot avgasporten den nypt.. på trimmade 125cc crossar brukar vi plana kolven på sidan med fil mot avgasporten för att undvika detta... tips som jag lärde mig av Bengt Kumlin/Racetech....

hojen är ju luftkyld så den är mera känslig än vattenkylda när det är varmt ute...

mvh

det blir värme mot avgasporten vilket gör att kolven/cylindern expanderar av värmen... rätt säker att det är mot avgasporten den nypt.. på trimmade 125cc crossar brukar vi plana kolven på sidan med fil mot avgasporten för att undvika detta... tips som jag lärde mig av Bengt Kumlin/Racetech....

hojen är ju luftkyld så den är mera känslig än vattenkylda när det är varmt ute...

mvh
Jo. Varför det fastnar vet jag...jag har råkat ut för liknande själv. Vad jag mest undrar över är om ni ev. kunde lista vad som är just grundorsaken. Soppa, tändning, kylning eller vad det nu kan vara?

Last edited:
...vad det nu kan vara?

Ja, inget jag kan lära just dig något om - men TS kan behöva känna till att bränsleblandningssmorda tvåtaktare är känsliga för både motorbroms med helt avslagen gas, samt ihållande raktframkörning med konstant gaspådrag.

Tänk en nervös gashand som lätt kan feltolkas som tillhörande ett "moppefucko"; det är fina fisken på tvåtaktare. "Lugn körning" behöver däremot inte vara så himla nyttigt.

Separatoljesmorda tvåtaktare däremot inte lika känsliga på just detta.

Ja, inget jag kan lära just dig något om - men TS kan behöva känna till att bränsleblandningssmorda tvåtaktare är känsliga för både motorbroms med helt avslagen gas, samt ihållande raktframkörning med konstant gaspådrag.

Tänk en nervös gashand som lätt kan feltolkas som tillhörande ett "moppefucko"; det är fina fisken på tvåtaktare. "Lugn körning" behöver däremot inte vara så himla nyttigt.

Separatoljesmorda tvåtaktare däremot inte lika känsliga på just detta.
Just innan den skar togs en skarp kurva innan kraftig acceleration ut på en lång raka. Inför kurvan motorbromsade jag med 1/4gas.
Kördes på strax över 3% dyr syntetisk bland olja.

När den renoverades sattes det in en smidd eller gjuten kolv? Smidd kolv kräver en aningen större kolvspel

En lösning kan vara att hitta en civil huskvarna motor från samma tid. Då blir det nog lite lättare med delar eftersom den motorn var en massproducerad standard produkt. Alternativet är att delen från civilhojen passar på motorn.
Jag har för mig att portningen skiljer mellan civil och militär.
Så byte bör ge ett gäng extra hästar.
Men också en del extraarbete med inställning av förgasare och (kanske) tändpunkt.

Just innan den skar togs en skarp kurva innan kraftig acceleration ut på en lång raka. Inför kurvan motorbromsade jag med 1/4gas.
Kördes på strax över 3% dyr syntetisk bland olja.

Det ska vara 4% till våra 256or. Hurvida det spelar någon roll när man använder moderna oljor vet jag inte.
Jag kastar alltid i 4%.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!