Husabergen har skurit!

Jesperponken

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
Husaberg 650SM -04 Nu med enduro fälgar på!
Då fick man besked om att hojjen hade skurit. Lite surt. Orsaken vet dom inte än men troligen kan det vara fel på CDI boxen som gjort att nått gått fel! :huvet Segt när allt nästan är helt nytt!!

Då får man vänta några dagar och hoppas att allt kommer hem i tid så man får köra något!!

/Jesper

Och har du tur så har din handlare balansaxellager hemma på hyllan, annars så kan jag upplysa dig om att de är restade :död :näsblod

Jag har väntat i 3veckor nu :mad:

Ghost skrev:
Låt mig gissa, felshimsad vevaxel? Verkar vanligt på -04:orna... :gnissla

Nu kan jag inte hålla tyst längre :näsblod

Hur f*n orkar ni med dessa husor, jag menar det är ju alltid en ny tråd varje dag om husa problem. Det måste kännas skittrisst att köpa en ny hoj och sen går den bara sönder(tänker nu på 04:orna). Man tycker ju att de borde ha lärt sig från 01:an och frammåt så att det inte ska finnas några "barnsjukdommar" kvar. Vad jag förstår så är 03:an den bästa de har tillverkat kvalitetsmässigt hittills av 650 modellen.
Ja visst det är ju en garantiåtgärd, men man får ju vara utan sin nya fina hoj en längre tid.
Jag skulle bli skoggstokig om jag fick såna här problem med en ny hoj som man köpt för dyra pengar.
Om man endast åker bana så förstår jag varför man köper en husa, men det måste kännas hårt ändå!

Man börjar ju onekligen bli lätt orolig... är det nån speciell tid /omständighet då man bör få problem, alltså, har nån koll på när eller hur de flesta skär pga vevshimsen. Typ, skär den så skär den under inkörningen, eller skär den så skär den första gången du pinar den uppför en sketlång backe...?

eller är det slumpmässigt ?

Jesper, hur skar din ?

/Anders

WaZZe skrev:

Hur f*n orkar ni med dessa husor, jag menar det är ju alltid en ny tråd varje dag om husa problem. Det måste kännas skittrisst att köpa en ny hoj och sen går den bara sönder(tänker nu på 04:orna). Man tycker ju att de borde ha lärt sig från 01:an och frammåt så att det inte ska finnas några "barnsjukdommar" kvar. Vad jag förstår så är 03:an den bästa de har tillverkat kvalitetsmässigt hittills av 650 modellen.
Ja visst det är ju en garantiåtgärd, men man får ju vara utan sin nya fina hoj en längre tid.
Jag skulle bli skoggstokig om jag fick såna här problem med en ny hoj som man köpt för dyra pengar.
Om man endast åker bana så förstår jag varför man köper en husa, men det måste kännas hårt ändå!

Tragiskt är det enda ord jag kommer på. :död

WaZZe skrev:

-01.an var sådär.. -02:an funkade helt okej. -03:an funkade riktigt bra. Inte mycket problem med den. Sedan trodde väl många att det skulle bli ännu bättre när de flyttade ner tillverkningen till KTM men det verkar som de "börjar på ny kula"... Nästa år tror jag de kommer vara riktigt bra. Sedan kan man ju inte jämföra med t.ex en XR. Framförallt inte hur de är att köra...

Fick reda på att den inte hade skurit. Dom sa att den hade gjort det igår. Men nu så har dom plockat isär den och det var inte fel. Men däremot så var det för mycket olja på :huvet Måste vart helt borta när jag bytte olja, är så grymt irriterad på mig själv just nu!! 1.8 L olja var det på. Så tänk på det ni som säger att ni häller på 1.5 L för att den ska klara slangning bättre. Det ska bara vara 1.2 L.

Men jag vet inte om det bara var detta felet. Min CDI box är det fel på. Och jag väntar på den nya.

Men man fattar inte hur dum man kan vara och hälla på för mycket olja, helt otroligt klantingt! :dummer

/Jesper

Som sagt, köper man Husa för att pendla till jobbet med så kanske man bör välja en HOnda typ :tungan

Äsch, med tanke på hur mycket fortare jag åker när jag bytte hoj så är det okej för mig :)

WaZZe skrev:

Jesperponken skrev:
Fick reda på att den inte hade skurit. Dom sa att den hade gjort det igår. Men nu så har dom plockat isär den och det var inte fel. Men däremot så var det för mycket olja på :huvet Måste vart helt borta när jag bytte olja, är så grymt irriterad på mig själv just nu!! 1.8 L olja var det på. Så tänk på det ni som säger att ni häller på 1.5 L för att den ska klara slangning bättre. Det ska bara vara 1.2 L.

Men jag vet inte om det bara var detta felet. Min CDI box är det fel på. Och jag väntar på den nya.

Men man fattar inte hur dum man kan vara och hälla på för mycket olja, helt otroligt klantingt! :dummer

/Jesper
Vad var det som fick dig att tro den skurit då :va Stort motstånd i kicken kanske?? Berätta gärna för jag kan inte begripa hur en, på nåt sätt dålig, CDI skulle kunna få en hoj att skära utan att man märkt det jäkligt mycket på annat sätt tidigare. Har du fått reda på vad som gör dem "dåliga"??

När jag lämnade in den igår och dom kollade på det så trodde dom nästa säkert att den hade skurit för tändstifftet var helt oljigt. Men sen så hade den inte skurit som tur va.

CDI Boxen om det är fel på den så kan väl den göra nått med tändningen som gör att kolven kan slås ner och skada ramlagrena och pajja det. Men jag är inte så duktig på sånnt. Men det är väl en grejj som kan hända.

/Jesper

Varför lämnade du in den? Satt motorn fast och inte gick runt?

Snackade med robban på fastbike om det. Jag skulle åka och köpa o-ringar till vattenpumpen. Men så pajjade den på vägen dit. Ringde robban och han sa att jag skulle komma in med den så skulle ha kolla på det. Trodde att det var nått allvarligt.

Måste bara säga det att det är ganska duktigt att pilla i 1,8liter olja i en motor som ska ha 1 liter. :D

Jesperponken skrev:
Snackade med robban på fastbike om det. Jag skulle åka och köpa o-ringar till vattenpumpen. Men så pajjade den på vägen dit. Ringde robban och han sa att jag skulle komma in med den så skulle ha kolla på det. Trodde att det var nått allvarligt.
Motorn stannade alltså bara helt plötsligt och du fick inte igång den. Men motorn gick runt och satt alltså inte fast. Är bara lite nyfiken på just förhållandena då en del motorer har ramlager som pajar.

Vad beträffar olja tror jag man ska hälla i den mängd som står i boken. Lyssnar man på andra råd som säger motsatsen får man nog räkna med överaskningar... :)

Men hörru, spana i den andra tråden, cdiboxen tappar sitt minne och får feltändning varav motorn blir motarbetade å ramlagren går, alla ras är inte för dte är för lite spel i motorn..........endel ras är för cdin oxå.....

Därför kör inget med hojen om den har -200boxen, då sliter den ju på motorn typ i onödan, även fast man byter box senare så kanden ju ha sabbat motorn lite typ :rolleyes:

öh, shit vilken motorguru jag är NOT :hihi

EDIT: Fast göra oljebyta utan att tömma ur gammla oljan kanske är dumt :gnissla

hp skrev:
Motorn stannade alltså bara helt plötsligt och du fick inte igång den. Men motorn gick runt och satt alltså inte fast. Är bara lite nyfiken på just förhållandena då en del motorer har ramlager som pajar.

Vad beträffar olja tror jag man ska hälla i den mängd som står i boken. Lyssnar man på andra råd som säger motsatsen får man nog räkna med överaskningar... :)

Klart att jag tömde ur den gammla olja innan jag hällde i den nya, men jag var helt borta den dagen så jag tog antagligen fel på markeringarna och hällde i för mycket! Känns inte så lyckat att ha gjort det och få betala några tusen för att dom tog ner det och gjorde rent det. :(

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT