Husaberg-tråden

Skulle inte (P-son) hitta sin så lånar jag gärna din. Är lite närmare till Höör för min del. Men tackar så länge.
Har komplett inkl svänghjul som funkade vid demontage.
Skicka ett pm så får du mitt nummer
 
Är det samma lager mm på en 02 motor som på min 08?

Just fan!
Jag önskar att hitta en 650 motor årsmodell 03-08 att köpa. (inte hittat någon)
Kan vara rasad, nån som har nån ide var man kan finna en sådan?

Maila gärna petrolhead "snabel a" bastardi.net
Enligt boken skall det inte vara samma lager.
Kul till den ena veven och rull till den andra.
Men det passar, bara frågan om hur länge det håller.

Jag kör nya sorten till gamla veven nu
Vissa menar att man skall ha rull på ena och kul på andra på grund av flex i veven vid avslag på gasen.
Men org är det samma på båda sidorna
 
Någon som vet vad som gäller framåt med reservdelstillgången på Husaberg?
På tex Karlströms och Lelles finns det bara sökbara delar från 2004 och framåt, frågan är om man vågar köpa tex en FS 650 idag och sen inte få tag i delar om några år...
Med tanke på att flera delar till tex KTM 640 adv 98 är utgångna eller svindyra så kan ju en renovering komma att kosta hur mkt som helst om man ens får tag i allt.
 
Vad säger ni om 2008 FE450, har dom ungefär samma tillförlitlighet som övriga husa?

Nu vill jag inte höra det där om skick och skötsel etc för det kan jag läsa av med några min besiktning av hojen. Jag undrar specifikt om 08an.
 
Hur tillförlitliga är om då? Jag har lite svårt att lita på Husaberg.
Exakt hur tillförlitlig den är blir ju lite av hur långt ett snöre är men en endurokörd 450 brukar hålla länge,jämndålig med en Ktm RFS på ett ungefär.Plåga livet ur de större modellerna med motardhjul eller finndubb är såklart en annan femma...
 
Exakt hur tillförlitlig den är blir ju lite av hur långt ett snöre är men en endurokörd 450 brukar hålla länge,jämndålig med en Ktm RFS på ett ungefär.Plåga livet ur de större modellerna med motardhjul eller finndubb är såklart en annan femma...

Nej inte "hur långt är ett snöre"" utan snarare "Är det här snöret mycket kortare än japanska snören?"

Ok, jag omformulerar mig. Jag undrade om FE450 precis som andra delar av Husafamiljen är mindre tillförlitlig än de Japanska och Österrikiska altenativen. Nåväl vad svaret nu är så var priset var så rätt att jag köpte den i alla fall även om jag inte litar på fabrikatet.
 
Tips på mekhjälp / mcverkstad runt Örebotrakten mottages! Har en 450 -04 motor som ligger i zip-påsar. Har påbörjat lagerbyte för typ 3 år sedan men känner inte att tiden/kunskapen finns för att plocka ihop motorn igen. Är lite osäker på de här med att shimsa in vevpartiet =/
Tänkte iaf höra med Pelganders om dom kan byta lager samt balansera vevpartiet. Skule även vilja ha cylinderloppet uppmätt då ny kolv ska inhandlas.
Kanske finns det någon här på forumet som kan mecka (mot ersättning givetvis)
 
Tips på mekhjälp / mcverkstad runt Örebotrakten mottages! Har en 450 -04 motor som ligger i zip-påsar. Har påbörjat lagerbyte för typ 3 år sedan men känner inte att tiden/kunskapen finns för att plocka ihop motorn igen. Är lite osäker på de här med att shimsa in vevpartiet =/
Tänkte iaf höra med Pelganders om dom kan byta lager samt balansera vevpartiet. Skule även vilja ha cylinderloppet uppmätt då ny kolv ska inhandlas.
Kanske finns det någon här på forumet som kan mecka (mot ersättning givetvis)
Du har mekat manualen va ?
Där är ju allt med, skruv för skruv
 
Jo jag har manualen. Men tiden saknas pga av gårdsköp.. 8 mån dotter samt 1000 andra projekt.
Köpte Husabergarn som en okörbar enduro.. har rivit hela cykeln och bytt ram.. plockat på motardhjul m.m. Påbörjades för kanske 3-4 år sedan så nu är det bara motorn kvar att få ihop. Vore kul att få köra den till våren :banana
 
650 Keihin på 02a

Någon här som bytt ut dellorton mot Keihin på 650 02an? Insugsgummit på toppen ser inte ut att passa helt optimalt?! Men det kanske funkar?
 
Last edited:
Bestyckning 650

Har bytt Dellorton mot Keihin på min 650-02 och jag har ett lite dilemma då den glödgar krökarna på tomgång väldigt lätt. Har gått ifrån 42 till 58 på lågfart nu och det känns som att den vill har mer då trotteln suger fast mot insuget och klapprar rätt rejält på tomgång. Ska tilläggas att med original 42 i Keihin så gick den knappt alls utan choke ...small och hade sej . Det är helt borta nu när jag är uppe på 58 men krökarna blir fort röda. Har 175 i hög och nålen i topp. Någon som varit med om detta på gammeln?

Thomas
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top