Husaberg-tråden

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Skulle inte (P-son) hitta sin så lånar jag gärna din. Är lite närmare till Höör för min del. Men tackar så länge.
Har komplett inkl svänghjul som funkade vid demontage.
Skicka ett pm så får du mitt nummer
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Är det samma lager mm på en 02 motor som på min 08?

Just fan!
Jag önskar att hitta en 650 motor årsmodell 03-08 att köpa. (inte hittat någon)
Kan vara rasad, nån som har nån ide var man kan finna en sådan?

Maila gärna petrolhead "snabel a" bastardi.net
Enligt boken skall det inte vara samma lager.
Kul till den ena veven och rull till den andra.
Men det passar, bara frågan om hur länge det håller.

Jag kör nya sorten till gamla veven nu
Vissa menar att man skall ha rull på ena och kul på andra på grund av flex i veven vid avslag på gasen.
Men org är det samma på båda sidorna
 

mada

Medlem
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 Duke R 11, 950 SE 06
Någon som vet vad som gäller framåt med reservdelstillgången på Husaberg?
På tex Karlströms och Lelles finns det bara sökbara delar från 2004 och framåt, frågan är om man vågar köpa tex en FS 650 idag och sen inte få tag i delar om några år...
Med tanke på att flera delar till tex KTM 640 adv 98 är utgångna eller svindyra så kan ju en renovering komma att kosta hur mkt som helst om man ens får tag i allt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vad säger ni om 2008 FE450, har dom ungefär samma tillförlitlighet som övriga husa?

Nu vill jag inte höra det där om skick och skötsel etc för det kan jag läsa av med några min besiktning av hojen. Jag undrar specifikt om 08an.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Hur tillförlitliga är om då? Jag har lite svårt att lita på Husaberg.
Exakt hur tillförlitlig den är blir ju lite av hur långt ett snöre är men en endurokörd 450 brukar hålla länge,jämndålig med en Ktm RFS på ett ungefär.Plåga livet ur de större modellerna med motardhjul eller finndubb är såklart en annan femma...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Exakt hur tillförlitlig den är blir ju lite av hur långt ett snöre är men en endurokörd 450 brukar hålla länge,jämndålig med en Ktm RFS på ett ungefär.Plåga livet ur de större modellerna med motardhjul eller finndubb är såklart en annan femma...

Nej inte "hur långt är ett snöre"" utan snarare "Är det här snöret mycket kortare än japanska snören?"

Ok, jag omformulerar mig. Jag undrade om FE450 precis som andra delar av Husafamiljen är mindre tillförlitlig än de Japanska och Österrikiska altenativen. Nåväl vad svaret nu är så var priset var så rätt att jag köpte den i alla fall även om jag inte litar på fabrikatet.
 

T16_AeRo

Ny medlem
Gick med
15 May 2010
Ort
Kumla
Hoj
Husaberg Fe/FS450 -04
Tips på mekhjälp / mcverkstad runt Örebotrakten mottages! Har en 450 -04 motor som ligger i zip-påsar. Har påbörjat lagerbyte för typ 3 år sedan men känner inte att tiden/kunskapen finns för att plocka ihop motorn igen. Är lite osäker på de här med att shimsa in vevpartiet =/
Tänkte iaf höra med Pelganders om dom kan byta lager samt balansera vevpartiet. Skule även vilja ha cylinderloppet uppmätt då ny kolv ska inhandlas.
Kanske finns det någon här på forumet som kan mecka (mot ersättning givetvis)
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Tips på mekhjälp / mcverkstad runt Örebotrakten mottages! Har en 450 -04 motor som ligger i zip-påsar. Har påbörjat lagerbyte för typ 3 år sedan men känner inte att tiden/kunskapen finns för att plocka ihop motorn igen. Är lite osäker på de här med att shimsa in vevpartiet =/
Tänkte iaf höra med Pelganders om dom kan byta lager samt balansera vevpartiet. Skule även vilja ha cylinderloppet uppmätt då ny kolv ska inhandlas.
Kanske finns det någon här på forumet som kan mecka (mot ersättning givetvis)
Du har mekat manualen va ?
Där är ju allt med, skruv för skruv
 

T16_AeRo

Ny medlem
Gick med
15 May 2010
Ort
Kumla
Hoj
Husaberg Fe/FS450 -04
Jo jag har manualen. Men tiden saknas pga av gårdsköp.. 8 mån dotter samt 1000 andra projekt.
Köpte Husabergarn som en okörbar enduro.. har rivit hela cykeln och bytt ram.. plockat på motardhjul m.m. Påbörjades för kanske 3-4 år sedan så nu är det bara motorn kvar att få ihop. Vore kul att få köra den till våren :banana
 

wachen

Överladdad och numera snusfri
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Hemma
Hoj
ducati
650 Keihin på 02a

Någon här som bytt ut dellorton mot Keihin på 650 02an? Insugsgummit på toppen ser inte ut att passa helt optimalt?! Men det kanske funkar?
 
Last edited:

wachen

Överladdad och numera snusfri
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Hemma
Hoj
ducati
Bestyckning 650

Har bytt Dellorton mot Keihin på min 650-02 och jag har ett lite dilemma då den glödgar krökarna på tomgång väldigt lätt. Har gått ifrån 42 till 58 på lågfart nu och det känns som att den vill har mer då trotteln suger fast mot insuget och klapprar rätt rejält på tomgång. Ska tilläggas att med original 42 i Keihin så gick den knappt alls utan choke ...small och hade sej . Det är helt borta nu när jag är uppe på 58 men krökarna blir fort röda. Har 175 i hög och nålen i topp. Någon som varit med om detta på gammeln?

Thomas
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top