Husaberg-tråden

Är det några speciella verktyg jag behöver för att klara av att dela motorn och byta lager? förutom avdragare till svänghjul och för att dra ur lagerna?

Jag byggde en avdragare för att dela blockhalvorna av en bromstrumma-avdragare.
Sen behöver man något för att dra av lagerna från vevaxeln. Jag köpte faktiskt ett org, räknar med att göra denna operationen fler gånger. ...
Sen behöver du något att låsa drev med. Samt något att låsa kopplingen med.
Kolla igenom servicemanualen och reservdelskatalogen så ser du vilka verktyg som rekommenderas och vilka du kanske kan bygga själv.
 
Växelspaken började "slira"lite i splinesen idag och behöver nog bytas ut.
Letar runt lite men det är, förvånande tycker jag, inte helt enkelt att hitta nya och speciellt inte om man vill ha nån fräsigare eftermarknadsvariant.

Har ni några tips på firmor/hemsidor?

//F
 
Växelspaken började "slira"lite i splinesen idag och behöver nog bytas ut.
Letar runt lite men det är, förvånande tycker jag, inte helt enkelt att hitta nya och speciellt inte om man vill ha nån fräsigare eftermarknadsvariant.

Har ni några tips på firmor/hemsidor?

//F

Karlströms i Sala...eller ebay.
 
Någon som har några bra tipps på hur jag låser fast dreven och kopplings korgen så ja kan lossa muttrarna? har inga verktyg! original verktyg om man säger så! :) tacksam för alla bra svar :)
 
Någon som har några bra tipps på hur jag låser fast dreven och kopplings korgen så ja kan lossa muttrarna? har inga verktyg! original verktyg om man säger så! :) tacksam för alla bra svar :)

mutterknackare med tryckluft

har du kollat framåt i manualen och sett vilken typ av verktyg du kommer att behöva ?
universal litet drevlås t.ex.
 
Jag har tillverkat det mesta på jobbet! det ja missat är hur man tar bort lagren från vevpartit! lagrena heter CYL.ROLLBEAR.NJ206ECP/C3HVC058 och dom enligt instruktionen ska man värma upp verktyget MOUNTING TOOL INNER RING NJ206 till ca 150 grader men har inte detta verktyg! så undrar om någon har ett bra alternativ?
 
Jag har tillverkat det mesta på jobbet! det ja missat är hur man tar bort lagren från vevpartit! lagrena heter CYL.ROLLBEAR.NJ206ECP/C3HVC058 och dom enligt instruktionen ska man värma upp verktyget MOUNTING TOOL INNER RING NJ206 till ca 150 grader men har inte detta verktyg! så undrar om någon har ett bra alternativ?

Hade du bott lite närmre hade du kunnat låna mitt....
Jag köpte ett org...
Fick dock även sätta kapen i innerlagerna på veven för att få spänningarna att släppa.
Sen värmde vi upp verktyget och drog av dem.

jag har byggt en liten jigg i trä som man kan spänna fast i skruvstycket och vålda lite mer också...
 
Köpte mig en 450 enduro (05:a)
Föregående ägare har lekt elektriker, lamporna var kopplade på direktskröm , nytt batteri var monterat på helt annat ställe laddningar från statorn var inte inkopplad osv.
så jag rensade bort lite fulkopplingar och kopplade in enligt schemat.
Startade jättelätt men jag tror att det laddar galet för framlampan small direkt..
Stängde av för jag vill inte riskera att bränna CDI eller likande, så jag fick aldrig mätt hur mkt den laddar.
Rev ner igen och mäter osv
Statorlindningen är eftermarknads, betydligt kraftigare lindning än org (har en att jämföra med), både kablarna är gula istället för en gul och en vit. Org Röd-Svart är RÖD, Org Röd-Vit är VIT
Allt är rätt när man mäter, förutom att jag har avbrott mellan jord och ladd-statorlindnigningen.
Vad för detta med sig, laddning/utspänningsmässigt ?

Sitter även eftermarknads likriktare, där en kabel inte är inkopplad...
kan man mäta upp likriktaren med, hittar inga värden på det....
 
Trailtechs justerbara laddreg har två inkopplingsmöjligheter. Googla på den och se om det är en sån! I så fall kan du justera ner laddspänningen och starta och mäta vilken spänningen blir.
 
Trailtechs justerbara laddreg har två inkopplingsmöjligheter. Googla på den och se om det är en sån! I så fall kan du justera ner laddspänningen och starta och mäta vilken spänningen blir.

Tack för tipset !!
Det ser nog ut att kunna vara något sånthär
dock ej justerbar laddreg/likriktare
hittar inte att dem säger att det passar husan rakt av
så det är väl någon som kommit på att man klipper någon kabel eller liknande, så funkar det ändå.
om jag kopplar ur och startar utan laddkablarna (gula) så skall jag väl få ut växelström där ?
kan dock tänka mig att avsaknaden av jord är boven i dramat, det saknas väl referent till 0v då när det producesas ström....
 
hittade detta med, kanske är den liknande den som jag har med i mitt kit isf.
dvs med "flytande jord"
då stämmer det isåfall ju med att jag inte kan mäta ut någon jord i statorn !
men förmodligen skiljer sig inkopplingen !!

får leta och studera inkopplingsanvisningar !
 
Kopplade in enligt trailtechs instruktioner, så nu kan jag slå på ljuset även utan att motorn är igång (fördel vid mörkerkörning, nackdel om man glömmer ljuset på dagtid....)
Den laddar även så fint 14 - 14.1V

Mkt nöjd.

Ritade om mittkopplungsschema till hojen som jag tänkte ladda upp.
Dvs reviderat husa org system med trailtech stator & regulator/likriktarkit
Eftersom detta inte finns ifrån Trailtech.
 
Se bifogad fil

Följande inkoppling ger alltså konstant möjlighet att ha ljus mm (förbrukare) igång.
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1388327183426.jpg
    uploadfromtaptalk1388327183426.jpg
    66.5 KB · Visningar: 116
Efter att jag bytt kolv och lager i motorn och nu kört ca 5 timmar så har jag svårt att hitta friläget! och när jag hittar det och kickar igång den så hoppar 1 eller 2 i av vibrationerna! har inga alls problem med att växla och inga växlar hoppar ur när ja kör! Kan jag satt ihop något fel eller är det kanske Y-gafflarna till växlingen för slitna? Fast då kanske det skulle va svårt att växla och att dom hoppar ur när ja kör?
 
Någon som skulle vilja mäta på hur långt stödet är? Har inget och blir till att göra ett själv!
 
Någon som har en 450 2004 motor till övers?
Alternativt 1'ans och 2'ans drev till växellådan?
 
Har ett 450 stöd som jag kan fota och mäta på tisdag. Vet dock inte om det är samma.
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top