Husaberg-tråden

Du gör självklart det du tycker känns bäst, själv tog jag bort vipporna, tvivlar på att axlarna blir skadade om man tar det försiktigt. Visst kanske det blir fel i återmonteringen om man vridit axeln 180 grader, men då är det ju bara att se till att den inte gör det.
 
Jag har en framgaffel liggandes till en 650 01-02, FS. Nya packboxar o olja för runt 10h sen.

Bud?
Jag skickar med en bakdämpare som behöver renoveras oxå.
 
Ingen som råkar veta ifall det duger med Feltemas sats med o-ringar när man ska bulta ihop sin gamla maskin ? Insåg jag saknade 0770 173024 , 17,3x2.40, när jag skulle ge mig på o skruva lite. Börjar va dags o få ordning på allt ;)

Snart kommer nog det finnas en nyrenoverad 450 -08 till salu ;)
 
har en knäckt avgas ventilfjäder på en husa 650 06.går det att byta den utan att plocka av toppen
 
Hmm... Har pillat me å göra hojen besiktningsvänlig å när ja fått ihop den så går den knappt :3freak... De ja gjort i samma veva som ja tycker skulle kunna påverka e: ventiljustering, rengöring av förgasare samt flyttat upp nålen ett hack...

Symptom: Måste ge gas för att starta den å även me tomgångsskruv max inskruvad finns ingen tomgång, orolig gång me massa tjuvstopp från tomgångsvarv å en liten bit upp... Kan inte avgöra hur den går under belastning då ja slängt i ett trottelstopp nu...

Själv misstänker ja att ja tabbat mej me ventiljusteringen då min koll att motorn stod rätt bestod i att vrida te Ö.D samt kolla att vipparmarna gick att vicka i sidled (som ja visserligen alltid gjort)... Fick dock ställa samtliga ventiler tightare vilket ja reagerade lite på... Ska hur som helst kika över dom imorrnkväll igen...

Alternativ 2 skulle ju va att ja misslyckats fatalt me förgasarrengöringen men de tycker ja inte låter så troligt...
Att ja flyttat upp nålen ett hack kan väl knappast ha sån otrolig inverkan på tomgången!?

Vore äkta surt om nåt faktiskt pajjat då ja har besiktning på månda :gnissla
 
Hur många mil kommer man på en timme? tänkte försöka planera någon inköringsrutt innan första servicen. (läser timräknaren "verkliga" minuter eller tar den hänsyn till fart/ motorvarv på någotsätt) ? husa fs 570 gäller det.
 
Montera kylfläkt?

Körde hem nyförvärvet igår så nu kommer första gröngölingsfrågan om Husan.

IMAG0312.jpg

Det följde med en kylfläkt som aldrig suttit monterad och gamla ägaren hade aldrig brytt sig om att montera den. Jag har sett att en hel del har detta monterat. Har Husan lätt för att koka eller varför?

Om man förutsätter att jag aldrig kommer ligga i bilköer en varm sommardag, finns det då anledning att montera den?
 
Hur många mil kommer man på en timme? tänkte försöka planera någon inköringsrutt innan första servicen. (läser timräknaren "verkliga" minuter eller tar den hänsyn till fart/ motorvarv på någotsätt) ? husa fs 570 gäller det.

Den läser antal timmar som framhjulet snurrat. Sensorn sitter nere vid oket fram. Alltså samma sensor som hastighetsmätaren.
 
Körde hem nyförvärvet igår så nu kommer första gröngölingsfrågan om Husan.

Det följde med en kylfläkt som aldrig suttit monterad och gamla ägaren hade aldrig brytt sig om att montera den. Jag har sett att en hel del har detta monterat. Har Husan lätt för att koka eller varför?

Om man förutsätter att jag aldrig kommer ligga i bilköer en varm sommardag, finns det då anledning att montera den?

Näe !
 
Körde hem nyförvärvet igår så nu kommer första gröngölingsfrågan om Husan.

View attachment 359556

Det följde med en kylfläkt som aldrig suttit monterad och gamla ägaren hade aldrig brytt sig om att montera den. Jag har sett att en hel del har detta monterat. Har Husan lätt för att koka eller varför?

Om man förutsätter att jag aldrig kommer ligga i bilköer en varm sommardag, finns det då anledning att montera den?

Jag tycker lätt det var värt ett fläktköp. Givetvis beror det på hur man kör men min hade lite problem med kokning under varma sommardagar i stan plus vid stuntträning och om man blev lite för brännadäck-sugen. Sen fläkten kom till har den aldrig kokat oavsett tillfälle. Om du ändå har den liggande ser jag ingen anledning att inte montera den. Är ju typ fyra skruv, färdiga hål i kylet och en sladd klar att direkt plugga in. :)
 
Tack gode gud för elstart.

Gjorde ett försök att kicka igång eländet idag. Lät den stå på sidostödet, hittade motstånd & trampade till utav helvete.

"Kling" så gick stödet av & hojen ramlade nästan över mig.

Nytt stöd beställt...
Fortsätter med elstart tror jag...
 
Fick hem mitt Husa ställ :tummenupp Sedan kom jag över en slirkoppling samt en uppsättning slicks så nu blir det seriös banåka med ställ :D :dummer :gnissla

20120429208.jpg


20120429209.jpg


20120429210.jpg


20120429213.jpg
 
Tack gode gud för elstart.

Gjorde ett försök att kicka igång eländet idag. Lät den stå på sidostödet, hittade motstånd & trampade till utav helvete.

"Kling" så gick stödet av & hojen ramlade nästan över mig.

Nytt stöd beställt...
Fortsätter med elstart tror jag...

Själv trampar ja alltid precis förbi ÖD innan ja trycker till, på så vis slipper ja lyfta häcken från sadeln när ja kickar :tummenupp... Ta dej tid nån dag å testa kickteknik medans du e på hojen, om du skulle få stopp nån stans å elstarten tjurar så kan de ju va smidigare å slippa kliva av...
 
Helvete vad kopplingen blev lätt 4 fjädrar istället för 6st som är orginal :tungan Ska bli kul och se hur den jobbar på Knixen på Lockarps gocartbana på Lör :dummer
 
Plockade isär min Husaberg 650 2003 för att måla ram osv, startade den senast för 1 år sedan och den har varit lite svårstartad, testade någon gång i vintras men fick inte igång den då. Nu när jag har plockat ihop allt så ser jag att det inte finns någon gnista så behöver idéer av er!

Nytt stift -ok
Gröna,röda kabeln på statorn mätt -ok
Har jord till ''blomman'' när jag mäter från batteriet-'blomman' iaf..

Edtit: Testade lite till och får gnista om jag kickar allt jag har, dock är den ganska svag tycker jag, brukar det vara så på husorna eller är det något fel?
 
Last edited:
Testade lite till och får gnista om jag kickar allt jag har, dock är den ganska svag tycker jag, brukar det vara så på husorna eller är det något fel?

Edit: Fick igång den när jag gav sup genom stifthålet en gång. Startade direkt då utan problem på första kicken, annars har jag inte fått igång den, känns inte som jag har samma komp heller som förut för då kunde jag stå på kicken utan att något hände, Är ju inte direkt komplös nu heller men kan inte riktigt stå på kicken iaf.

Har justerat ventilerna sen dess och körde med 1/6 metoden.
 
Last edited:
har en knäckt avgas ventilfjäder på en husa 650 06.går det att byta den utan att plocka av toppen

Du har nog redan löst detta, men ja det går utan att ha av toppen. Sätt i KTM RFS 450 ventilfjädrar istället för original. Då får du dubbla och lite mjukare. Hojen blir märkbart rappare! Och iom att en 650 inte varvar nåt speciellt är det inga problem med att den inte hinner stänga.

Testade lite till och får gnista om jag kickar allt jag har, dock är den ganska svag tycker jag, brukar det vara så på husorna eller är det något fel?

Edit: Fick igång den när jag gav sup genom stifthålet en gång. Startade direkt då utan problem på första kicken, annars har jag inte fått igång den, känns inte som jag har samma komp heller som förut för då kunde jag stå på kicken utan att något hände, Är ju inte direkt komplös nu heller men kan inte riktigt stå på kicken iaf.

Har justerat ventilerna sen dess och körde med 1/6 metoden.

Du har en 03 med SEM tändsystem. Det är vanligt att dom ger upp. Ang. kompet så kan jag tyvärr inte hjälpa dig. Det är inte så vanligt att komp försvinner utan att maskinen körs..
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top