Husaberg-tråden

Mjaa! Han hade aldrig kollat ventilspelet "pga den har gått bra endå..."... Och den hade gått 54 timmar /139 mil. Får väl ta isär och kika på det direkt isåfall. Jag laddade ner instruktionsboken och verkar vara större service vid 60h/90h med bland annat ventilspel.

Strömbrytare låter bra då, lär väl gömma 3-4st då för att inte va så nojjig på stan=D haha:banana
Exakt så ska man göra vad gäller ventilerna om du frågar mig. Man kanske kan kolla under den årliga isärplockningen man gör när vintertristessen slår till för hårt. Men håll inte på och skruva på ventilerna hela tiden i ondan.
 
En fråga. Någon som har satt fotpinnar/skjutspinnar för en extra passagerare på en husa 650?

Undrar över hur ni har modifierat placerat och köpt pinnarna!?

Mvh Martin
 
Hej!

Nu har jag fått tummen ur och plockat isär motorn till min 650 -04. Den har stått LÄNGE efter ras. Visade sig att balansaxellagren gått. Turligt nog så verkar ingenting annat vara trasigt. En del spån fanns men inga mängder, däremot en del plastflisor från vänstra ramlagrets "rullhållare" eller vad man ska kalla dem. Nu undrar jag; om man vill köra utan denna balansaxel, är det bara att behålla innerbanorna från lagren och skrota resten? Drivningen till balansaxeln får sitta kvar? Fyll på med tips.
Jag har nämligen snurrat runt på en 640 Adventure ett tag nu och så att säga vant mig vid vibrationer... Husan går/gick ju silkeslent jämfört med denna lc4:a. Så jag sparar ju lite roterande massa och pengar på att köra utan denna lilla komfortdetalj.

Mvh Johan
 
Finns det någon vänlig Husaberg kunnig person
som skulle kunna hjälpa mig med ventilerna
på min 650 02".
Är nybörjare på Husa och har svårt få till det rätt
och även få igång den

Pma vid intresse el frågor
Bra betalt lovas.
 
Kommer inte ihåg hur motorn låter!

Låter konstigt men, jag blev så osäker när jag startade upp hojen efter den långa vintern. Har gjor en service på den i vinter och inte startat den sen dess. Ställde ventiler och bytte olja osv.
Blev dock jäkligt osäker på om motorn låter "rätt" efter ventilställningen.
Den går bra, startar lätt men tickar lite lite granna.

Bör jag kanske ställa om ventilerna igen?

Eller är ett litet tickande normalt.? kommer inte ihåg:confused:
 
Last edited:
Hej, har en Husa FE450 -05 som gått ca120h så det är dags att byta kamkedja.

Fråga:
Hur hittar man exakt ÖD? (Måste man ta bort vänster motorkåpa?)
 
Hej, har en Husa FE450 -05 som gått ca120h så det är dags att byta kamkedja.

Fråga:
Hur hittar man exakt ÖD? (Måste man ta bort vänster motorkåpa?)

Bytte kamkedja på min 650 innan påsk å ja gjorde såhär:

1: Plockade bort ena ventillocket (insug) å svänghjulskåpan

2: Skruvade ur stiftet å kände försiktigt med en lång mejsel medans ja vred runt motorn till ÖD (vipparmen ska glappa i sidled)

3: Plockade av toppkåpan

4: Skruvade bort kedjesträckaren

5: Delade kedjan å hakade i nya kedjan i den gamla med nitlänken

6: Höll koll på kedjan medans polaren vred runt motorn försiktigt (frammåt) å hakade loss gamla kedjan när nitlänken dök upp igen

7: Kopplade ihop nya kedjan å vred tebax motorn tills nitlåset befann sej på samma plats som länken ja kapat på gamla kedjan

8: Skruvade tebax kedjesträckaren å kollade så punkterna på kamdrevet låg jäms me packningsplanet på toppen (kolv i ÖD, kamnockar neråt)

9: Nitade nya kedjan

Tips! Byt även vipparmsrullar när du ändå plockat ner.
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: MaG
Bytte kamkedja på min 650 innan påsk å ja gjorde såhär:

1: Plockade bort ena ventillocket (insug) å svänghjulskåpan

2: Skruvade ur stiftet å kände försiktigt med en lång mejsel medans ja vred runt motorn till ÖD (vipparmen ska glappa i sidled)

3: Plockade av toppkåpan

4: Skruvade bort kedjesträckaren

5: Delade kedjan å hakade i nya kedjan i den gamla med nitlänken

6: Höll koll på kedjan medans polaren vred runt motorn försiktigt (frammåt) å hakade loss gamla kedjan när nitlänken dök upp igen

7: Kopplade ihop nya kedjan å vred tebax motorn tills nitlåset befann sej på samma plats som länken ja kapat på gamla kedjan

8: Skruvade tebax kedjesträckaren å kollade så punkterna på kamdrevet låg jäms me packningsplanet på toppen (kolv i ÖD, kamnockar neråt)

9: Nitade nya kedjan

Tips! Byt även vipparmsrullar när du ändå plockat ner.


Tack för den beskrivningen:tummenupp
Jo, tänkte byta vipparmsrullarna med. Har plockat ner det nu och kände att den ena var dålig så det var nog i grevens tid:rolleyes:
 
jag har en husaberg 650-04 som har börjat gå ojämnt när jag släååer gasen när jag klör, typ precis som om man ligger i en förhög växel, den börjar rycka lite. gasar jag på så går den jämnt och den går jämnt på tomgång också. vad kan det vara?
 
I går bytte jag Bye ktm Hello Husaberg

Hämtade skönheten i går kostnad en KTM sxf450:)
IMG_2612.JPG
 
Husa

En liten fråga.
Ni som kör husa 650fs, har kopplingen på era hojar ganska kraftigt "skränande" ljud vid motorbromsning? är det normalt eller dags att byta något?
 
En liten fråga.
Ni som kör husa 650fs, har kopplingen på era hojar ganska kraftigt "skränande" ljud vid motorbromsning? är det normalt eller dags att byta något?

Har inga som helst ljud på min vid motorbroms, förutom nån avgasknall då å då :yoparty
 
Är det bra ha för mycke avgasknallar?
Tycker min smäller ganska mycke ibland..

Väldigt dött i denna tråd annars tyvärr..
 
En liten fråga.
Ni som kör husa 650fs, har kopplingen på era hojar ganska kraftigt "skränande" ljud vid motorbromsning? är det normalt eller dags att byta något?


Funderade att detta kan säkert bero på oljan man använder,
nångång kan också kopplingen slira lite vid en rivig start..
Kör själv med motorex power synt 10w50.
Vilken olja kör ni andra husaägare med?
 
Funderade att detta kan säkert bero på oljan man använder,
nångång kan också kopplingen slira lite vid en rivig start..
Kör själv med motorex power synt 10w50.
Vilken olja kör ni andra husaägare med?

För tillfället kör ja OK/Q8 SBK Racing 15w50... Billig å verkar funka bra...
 
Är det bra ha för mycke avgasknallar?
Tycker min smäller ganska mycke ibland..

Väldigt dött i denna tråd annars tyvärr..

Nej det är det inte. Börja med att täta avgassystemet och se om det blir bättre, nästa steg blir att justera förgasaren. Allt detta förutsatt att den verkligen smäller för mycket... En husa smäller alltid lite på avslag.

Funderade att detta kan säkert bero på oljan man använder,
nångång kan också kopplingen slira lite vid en rivig start..
Kör själv med motorex power synt 10w50.
Vilken olja kör ni andra husaägare med?

Jag har alltid kört med Motorex och har aldrig haft något ovanligt ljud eller slirtendenser i kopplingen. Öppna och kontrollera kopplingen är mitt tips.
 
Last edited:
Nu bor säkert alldeles för många av er i södra Sverige, men 5-6 Juni har vi bankörning i Järpen, Östersund.

Husaberg kommer ha en fs570 för provkörning där den dan. Tänkte att det kunde vara kul för er som redan är såld på Husa. :tummenupp
 
Tjena Husa vänner, Har försökt leta men hittar inte. Någon som vet vart man kan köpa bromsbelägg som inte kostar 500kr plus till Husa fs650. Om ni vet annat märke gärna ett Art,nr.

/Jens
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top