Husaberg-tråden

Har mina tankar på att eventuellt köpa en Husa om min stackars KTM inte blir återfunnen...
Det jag funderar på är kostnaden på servicear, dem små vid ca 5timmar är ju inga problem och tar väl knappt någon tid men dem större servicearna då?
Man ska väl byta lager osv ~120timmar? Vad går en sån service loss på om man gör jobbet själv? Om man ens gör sånna jobb själv?

Ingen som har behövt renovera sin Husa här eller? :rolleyes:
 
Jag bytte delar för ungefär 9000:- på min -05:a efter att min kamkedja fick för sig att gå i två bitar.....

Utöver vanliga slitdelar inkl balansaxel bytte jag även två ventiler med förstärkta fjädrar därav det lite högre priset.
 
Jag bytte delar för ungefär 9000:- på min -05:a efter att min kamkedja fick för sig att gå i två bitar.....

Utöver vanliga slitdelar inkl balansaxel bytte jag även två ventiler med förstärkta fjädrar därav det lite högre priset.

med anra ord är det inga småpengar för att renovera en Husa :näsblod
 
Även ja skulle vilja ha en fingervisning i va en renovering med alla lager å packningar skulle kunna gå på...
 
Har säkert missat nåt litet lager å kanske nåt mer men dom flesta lager inkl rep.kit te vevstake, kamkedja å packningssats går på 9376:- på Karlströms.

Funderar på Husa 650 å har aldrig ägt nån, bara läst om ras hit å dit så ville få en uppfattning va en renovering i garaget skulle gå på. Kan konstatera att de va lite dyrare än ja trodde. Om inget rasat så hade ja en förhoppning om runt 6000 i materialkostnad vilket sprack rätt bra.
 
Har säkert missat nåt litet lager å kanske nåt mer men dom flesta lager inkl rep.kit te vevstake, kamkedja å packningssats går på 9376:- på Karlströms.

Funderar på Husa 650 å har aldrig ägt nån, bara läst om ras hit å dit så ville få en uppfattning va en renovering i garaget skulle gå på. Kan konstatera att de va lite dyrare än ja trodde. Om inget rasat så hade ja en förhoppning om runt 6000 i materialkostnad vilket sprack rätt bra.

Köper du eftermarknadsprylar och bara det du "måste" av en Husaberg ÅF och istället de lager och paxboxar som går hitta hos t.ex. en skf-ÅF så kommer du billigare undan. Kanske inte kommer ner till 6000:- men iaf närmare det än 9000:-.
 
Jo det är klart, men vad rör det sig om för pengar vid service då?
I runda slängar?

Lämnar du in hojen på service, så ligger det väl på 1000-1500:-
Gör du det själv så blir det la absolut max 200:- varje gång kanske.. Olja + filter. Och köp ingen jävla skitolja nu Paser!!;) Lägg pengar på en bra olja så håller skiten mycket längre! Min hoj har gått snart 170h utan några problem i motorn! Så trött på alla som skriker om att man måste riva motorn vid 100h o.s.v.. Polaren har kört Husan sen -99 och bytt till nya modell lite då och då.. Och han har aldrig mekat så mycket som alla skriver om! Sen handlar det ju bara om tur eller otur. Har man otur så rasar det, typ kamkedja eller nåt och är man inte med och slår av direkt så rasar det! Men lovar att du kommer höra om ramlager och sånt börjar bli dåliga! Det låter duktigt illa i motorn då! Och då stänger man av och börjar riva isär:D Sen kan precis vad som helt hända:)

Och det finns liksom inget givet när man måste byta olja! Kör du gata och lullar runt lite på slangen, så räcker det med olje + filterbyte var 10:e timme.. Men är du ute i skogen eller på crossbanan och tok kör en heldag, så kanske man ska byta oljan innan du kör nästa gång..:tummenupp
 
Last edited:
Har en FE400 -99 som börjat blåryka och dricka en del olja. Nya kolvringar tänkte jag skulle vara en bra idé då. Min lokala Husa-dealer menar att man då bör skaffa ny sats med kolv plus ringar för det facila priset av 3500 spänn, och eventuellt byta tätningarna vid ventilskaften också. Jag tycker 3500 spänn är helt åt helvete för dyrt, så jag tänkte höra med expertisen vad jag har för alternativ här. Det är en budgethoj vi pratar om men jag gillar inte att vara dumsnål heller..
 
Har en FE400 -99 som börjat blåryka och dricka en del olja. Nya kolvringar tänkte jag skulle vara en bra idé då. Min lokala Husa-dealer menar att man då bör skaffa ny sats med kolv plus ringar för det facila priset av 3500 spänn, och eventuellt byta tätningarna vid ventilskaften också. Jag tycker 3500 spänn är helt åt helvete för dyrt, så jag tänkte höra med expertisen vad jag har för alternativ här. Det är en budgethoj vi pratar om men jag gillar inte att vara dumsnål heller..

Jag skulle absolut snegla runt på husaberg.org efter vettigare leverantör på kolvkitt, det är nog inte fel att byta kolv (och kanske lite lager med) om motorn ändå skall isär.

Kamkedjan är ju given med (småpengar i sammanhanget), lager till kamvipporna med.
 
Jag skulle absolut snegla runt på husaberg.org efter vettigare leverantör på kolvkitt, det är nog inte fel att byta kolv (och kanske lite lager med) om motorn ändå skall isär.

Kamkedjan är ju given med (småpengar i sammanhanget), lager till kamvipporna med.

Jag kan redan höra tusenlapparna fladdra iväg... :gnissla

Eftersom jag tyvärr har en sk "no job - no money-situation" att brottas med för tillfället så undrar jag ju såklart om det inte bara skulle gå att låtsas som att det regnar och fylla på olja när det behövs. Som temporär lösning alltså. Inget bör väl gå sönder direkt, stiftet får jag väl ta ur och borsta rent emellanåt men det överlever jag.. Eller om jag kan byta ringarna bara och samtidigt göra en översyn på lager och kamkedja.
 
Jag kan redan höra tusenlapparna fladdra iväg... :gnissla

Eftersom jag tyvärr har en sk "no job - no money-situation" att brottas med för tillfället så undrar jag ju såklart om det inte bara skulle gå att låtsas som att det regnar och fylla på olja när det behövs. Som temporär lösning alltså. Inget bör väl gå sönder direkt, stiftet får jag väl ta ur och borsta rent emellanåt men det överlever jag.. Eller om jag kan byta ringarna bara och samtidigt göra en översyn på lager och kamkedja.

Är ju en del meck att pilla med det...men du har ju tid över. :D

Ta isär, mät upp kolven och kika lite på't - och är den frisk, byt ringar, se över ventilerna och byt kamkedja (och kamdrev ifall det är i alu, uppgraderas).

...finns säkert mer småsaker man bör göra när det är isär, ställ en fråga på husaberg.org (och försök sedan tyda Taffys svar :hihi ).
 
Har en FE400 -99 som börjat blåryka och dricka en del olja. Nya kolvringar tänkte jag skulle vara en bra idé då. Min lokala Husa-dealer menar att man då bör skaffa ny sats med kolv plus ringar för det facila priset av 3500 spänn, och eventuellt byta tätningarna vid ventilskaften också. Jag tycker 3500 spänn är helt åt helvete för dyrt, så jag tänkte höra med expertisen vad jag har för alternativ här. Det är en budgethoj vi pratar om men jag gillar inte att vara dumsnål heller..

Wössnerkolvar för runt 2000:- känns lite mer prisvärt.Importeras av www.knobby.se
Kolla så att reedventilen som sitter innanför kopplingskåpan verkar hel och tätar också.
 
Wössner får det bli om jag inte hittar nåt bättre (dvs billigare...). Tack för info! :tummenupp En annan grej. Läcker lite olja ur vänster gaffelben. Tänkte byta packboxar när jag ändå har verktygen framme. Men: Jag kan inte hitta nåt enda ställe som säljer packboxar till en fe400 -99 och snart finns det inte mer internets att leta på. Lelles t ex har till 90-97 och från -00 och framåt, men det hjälper ju inte mig direkt. Karlströms borde väl ha men de verkar inte lägga upp reservdelssortimentet på nätet. Gaffeln är en WP 5060, kan inte fatta att det ska vara så svårt att hitta... :va
 
Tjena!

Har sökt runt lite men hittar ingenting som besvarar min fråga.

Jag startar jämnt min Husa med "Hi" inne, alltså hög spänning, och sedan slår jag om till "Lo", låg spänning. Men idag så skulle jag testa om det var någon skillnad mellan "Hi" och "Lo". Det första jag märkte var att han lät mycket goare när man motorbromsade. Det var mer små muller smällar än dom här stor och höga smällarna. Tyckte också att han gick lite bättre när jag pressade han.

Så jag undrar nu exakt vad hög och låg spänning gör. Ger det bara mer volt så att man får en starkare gnista? Som det ser ut nu så kommer jag nog köra runt med "Hi" inne mer än "Lo". Är det nått att rekommendera? Det är min första MC så ni får ursäkta att jag är amatör:tungan Vill inte förstöra han innan jag ens har börjat:gnissla

Tack på förhand.
 
Det ska vara 2 tändkurvor,Hi och Lo.En för mer topp effekt och den andra för mer följsamt bottenregister.
 
sadel

hej...jag har en husaberg 450 force och undrar lite vart man får tag i delar/tillbehör till skapliga priser??? sen har jag en fundering om sadeln från en 02a passar på en 04a??? någon som har en sadel (låg) till salu??? sökt med ljus o lyckta utan att lyckats!!! jag har en svart force sadel (hög) att byta med om någon är intresserad??

:yoparty
 
Back
Top