Husaberg STYLING/MODDNING

Tycker det ofta är struligt att få i friläget.
Från 1:an tar det emot ganska bra, nästan stumt, pressar man vidare lite så hoppar nästan alltid 2:an i. Nästan enklare att få i friläget från 2:an :va
Alla andra typer av växlingar, upp och ner fungerar problemfritt.

Hojen har bara gått 27h men på den tiden borde väl skiten ha slitits in?
Är detta en racing-deluxe-feature så man inte av misstag ska få i friläge eller ska man behöva dubbelkoppla oldschoolstyle?

Från 1:an tar det emot ganska bra, nästan stumt, pressar man vidare lite så hoppar nästan alltid 2:an i. Nästan enklare att få i friläget från 2:an :va

Är detta en racing-deluxe-feature så man inte av misstag ska få i friläge eller ska man behöva dubbelkoppla oldschoolstyle?

Lägg i friläge precis innan du stannar, när du fortfarande har lite rull, eller så stänger du av motorn först.

SOm sagt rulla lite när du försöker få i friläget, då går det lättare. Funkar på min nsr iaf men det kanske är helt olika:)

Samma här, brukar alltid lägga i friläget från 2an om jag står stilla.
Och som supermoto sa, lite rull gör det lättare.

Japp, får ha som rutin att peta i friläget i farten.

Trött på att se ut som en mästerjuckare vid varje rödlyse :D
Iofs är väl rödlysen bara rekommendationer för långsamma fordon, läs alla andra? :tummenupp

Japp, får ha som rutin att peta i friläget i farten.

Trött på att se ut som en mästerjuckare vid varje rödlyse :D
Iofs är väl rödlysen bara rekommendationer för långsamma fordon, läs alla andra? :tummenupp

Det bästa är att redan ha friläget i när du stannar som jag sa innan. Om du missar det (som manju gör ibland) så stå inte bara och jucka utan dra hojen lite bakåt samtidigt som du lägger lagom tryck uppåt (om ettan är i) eller neråt (om tvåan är i), därefter letar du sakta dragläget så att grejerna i lådan faktiskt rör sig. Det underlättar lite men bäst är som sagt att ha det fixat redna när du stannar.
Om det strular riktigt mkt kan det bero på att stålskivorna i kopplingen slagit sig pga långa hårda starter med mkt kopplingsslir, då kopplar den inte ur ordentligt vilket förvärrar de symptomen du beskriver.

LyckaT :tummenupp

Det bästa är att redan ha friläget i när du stannar som jag sa innan. Om du missar det (som manju gör ibland) så stå inte bara och jucka utan dra hojen lite bakåt samtidigt som du lägger lagom tryck uppåt (om ettan är i) eller neråt (om tvåan är i), därefter letar du sakta dragläget så att grejerna i lådan faktiskt rör sig. Det underlättar lite men bäst är som sagt att ha det fixat redna när du stannar.
Om det strular riktigt mkt kan det bero på att stålskivorna i kopplingen slagit sig pga långa hårda starter med mkt kopplingsslir, då kopplar den inte ur ordentligt vilket förvärrar de symptomen du beskriver.

LyckaT :tummenupp

Fänx! :tummenupp

Är ganska snäll mot lådan o kopplingen med undantag för wheelisar då jag kopplar upp den på 3:an, men lite ska den väl tåla.

Fänx! :tummenupp

Är ganska snäll mot lådan o kopplingen med undantag för wheelisar då jag kopplar upp den på 3:an, men lite ska den väl tåla.

Behöver du verkligen använda kopplingen då på 3an?
Min skjuter mot målnen typ från tomgång med bara gas :D

Fast o andra sidan lär den ju tåla att kopplas utan problem.

Last edited:
Behöver du verkligen använda kopplingen då på 3an?
Min skjuter mot målnen typ från tomgång med bara gas :D

Fast o andra sidan lär den ju tåla att kopplas utan problem.

Hehe då hoppas jag att du har gjort ngt med den, min e orginal och går inte upp med att bara sitta still o gasa upp den på 3:an. Med lite ryck går det, men tycker om att koppla upp den på 3:an, för mig känns det mer kontrollerat.
Är ingen kung på att slanga än...

Hehe då hoppas jag att du har gjort ngt med den, min e orginal och går inte upp med att bara sitta still o gasa upp den på 3:an. Med lite ryck går det, men tycker om att koppla upp den på 3:an, för mig känns det mer kontrollerat.

Han har min förra :D Acra system på bara. Gick upp för mig oxå på trean.

Det gör den, bara du som sitter fel? :confused: Min husa 500 drar upp på 4an om man bara sitter långt bak och har raka armar vid högre varv. 3an går upp från "tomgång", åtminstonde väldigt låga varv med fullgas utan koppling. :)

Det gör den, bara du som sitter fel? :confused: Min husa 500 drar upp på 4an om man bara sitter långt bak och har raka armar vid högre varv. 3an går upp från "tomgång", åtminstonde väldigt låga varv med fullgas utan koppling. :)

WTF! Måste prova seriöst, bänkade iofs, gav bara 53,6 Hk på slangen helt orginales... Bakdäcket hade dock en fet "blåsa", fabrikationsfel, så hjulet nästan studsade på rullen, skit samma. Blir fortfarande trackad av Maffian jävla KTM-apor, hjälpte inte att min starter på strippen igår sög, så att jag inte vann ett enda race.

Sätter min tillit till mitt beställda helsystem från RAAS.
Om ni inte har sett ett sånt, reka här:
www.raas-mx.com
Klicka på Road sedan på KTM LC4, finns ingen bild på Husa :huvet

Jag vet att en bra förare på en dålig hoj alltid slår en dålig förare på en bra hoj, men skit i det nu! :tummenupp

WTF! Måste prova seriöst, bänkade iofs, gav bara 53,6 Hk på slangen helt orginales... Bakdäcket hade dock en fet "blåsa", fabrikationsfel, så hjulet nästan studsade på rullen, skit samma. Blir fortfarande trackad av Maffian jävla KTM-apor, hjälpte inte att min starter på strippen igår sög, så att jag inte vann ett enda race.

Sätter min tillit till mitt beställda helsystem från RAAS.
Om ni inte har sett ett sånt, reka här:
www.raas-mx.com
Klicka på Road sedan på KTM LC4, finns ingen bild på Husa :huvet

Jag vet att en bra förare på en dålig hoj alltid slår en dålig förare på en bra hoj, men skit i det nu! :tummenupp

Min gick upp på 3:an när den var helt orginal. Efter helsystem och bestyckning är det inga problem att få upp den på 4:an, och jag är inte direkt bra på att åka bakhjul.

Sitter acra helsystem på.
Men jag gasar upp den löjligt lätt på 3an asså.
Redan från tomgång i stort sett.

4an funkar oxå, gas, släpp, gas = hjulet i vädret.
Går o få upp på 4an utan släpp tekniken oxå om man har lite varv o ger ordentligt med gas.

Har kört kompisens husa 06a o den har akra slutdämpare bara.
Samma där 4an gick bra utan problem o 3an sköt den mot målnen på 1 gång.

Han gasar även upp sin på 5an o 6an med lite tajming o ryck.

När jag försöker på 5an på min lyfter den bara en bit.
Fast det går ju med lite träning/teknik uppebarligen.

Sen är jag verkligen inget "bakhjulsproffs".
Är väll som medelåkarn.
Sen flyttar jag aldrig bak kroppen när jag kör bakhjul, utan sitter rätt långt fram faktiskt.

Är du nöjd med effekten? :p

Jora den duger men några pollar till hade inte skadat faktiskt.

Last edited:
Som sagt ska testa idag!
Tycker att det är najs att flytta bakåt lite, återigen känns mer kontrollerat, lättare att balansera.

Men jag känner mig som en riktig frasse, flytta bak, pekfingret på kopplingen, kolla att högerfoten är över bakbromsen, jävla preflight-checklist varje gång :D

Vore inte fel att ha skillz och pulver att sitta långt fram och bara gasa upp den. Helst ut ur en kurva. Bara att träna på för min del!

Har fått bra tips på stötdämpainställningar, ställde in dem igår kväll.
Ska bli kul o se om man märker ngn skillnad vad gäller slangköra, nu är den hårdare och har snabbare retur, borde alltså inte "ge med sig" så mkt bak när den reser sig, bör alltså resa sig lättare eftersom den är "stelare".
Lär dock kännas mer i handlederna om man slår ner hårt, hehe!

min gick också upp med bara gas på 3:an orginal. med hel akra går den upp med 4:an på gas om man trixar lite. 5:an går den att rycka upp. 15/38 drevning

Jaha, idag beställdes en helt svart kostym till hojen...... man upphör aldrig att förvånas hur billigt det är med Husa (till dom rasar???) om man jämför med sporthoj..... 4600:- för allt inkl tank.

Är det någon som har koll på snygga Husabergsdekaler???, framför allt dom som ska på kylarvingarna??? Är ute efter något liknande de på bilden. Hittar jag inget snyggt får det bli en motivlackning, finns en i staun som är gryyyym :tummenupp

Bifogat

• kylvinge.jpg
    kylvinge.jpg
    30.3 KB · Visningar: 101
Jaha, idag beställdes en helt svart kostym till hojen...... man upphör aldrig att förvånas hur billigt det är med Husa (till dom rasar???) om man jämför med sporthoj..... 4600:- för allt inkl tank.

Är det någon som har koll på snygga Husabergsdekaler???, framför allt dom som ska på kylarvingarna??? Är ute efter något liknande de på bilden. Hittar jag inget snyggt får det bli en motivlackning, finns en i staun som är gryyyym :tummenupp
Du kan ju designa dina egna dekaler blir hur snyggt som helst.
Ring HG Design i Karlskoga, och här med han. De kan säkert göra ett förslag som du kan tycka till på.

Gjorde mina där är superjöjd!

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...