Husaberg probs! help needed...

ypvs skrev:
Du har t'ndningen på high när du ställer tändningen och sen ska starta hojen va?

Har du det så är det blandskruven du ska gå på. Starta den och vänta till du har en stabil tomgång på ca 1500rpm. Leta upp läget med blandskruven som ger högst tomgång samt jämnast gång. Sen justerar du tomgången till lagom nivå. Nu ska den starta om ventilerna står bra och tändstiftet är ok.
Gör den inte det så testa ett halvt varv fram och tillbaka på blandskruven.

Daniel
www.supermotard-racing.com

Vad spelar det för roll om tändningen står på hög eller låg? Det står "hög" i manualen ja, men ingen kan förklara varför. Jag kör min cykel 99% med lågtändning och har aldrig haft problem att starta den med kick.
 
ypvs skrev:
Händer mycket sällan på en Husa om fuggen är bra inställd.
Vanligen beror det på att du rört gasen eller har lite för hög tomgång.
Tja, eller helt enkelt inte kan kicka då... :7peta

Daniel
www.supermotard-racing.com

Kan förgasaren vara så dåligt inställd då när den trotts allt startar lättare än förut och enligt mig en lägre och jämnare motorgång. Enligt mig säger itne så mkt iof.

//@
 
Adrian_J skrev:
Vad spelar det för roll om tändningen står på hög eller låg? Det står "hög" i manualen ja, men ingen kan förklara varför. Jag kör min cykel 99% med lågtändning och har aldrig haft problem att starta den med kick.

Det spelar roll för tomgången och därmed start.
Motarderna är faktiskt inte bra att köra på lågtändning för övrigt. Låga gaspådrag under jämna varvtal kunde tydligen vara skadligt för motorn hörde jag en trimmare säga för nåt åt sen. Alla våra hojar som hade kvar switchen ställdes i högläge och knappen bröts av där för att inte riskera att föraren råkade slå om den. Hände i ett em-lopp en gång och då var vi tvugna att ta ett depå-stopp för att hojen gick dåligt...

@ D1ce
Vadå "så dåligt" inställd?
Jag vet inte hur din hoj går men om den startar bra och går hyfsat normalt så är den hyfsat inställd också. Sa, bara att tomgången KAN TÄNKAS stå lite högt. Behöver inte vara så för nån gång ibland kan det tänkas att de slår tillbaka men det är mycket sällan utan att gasen rörs eller tomgången står lite högt. Händer det regelbundet så kan det vara nåt att kolla, simple as that...

Daniel
www.supermotard-racing.com
 
ypvs skrev:
Det spelar roll för tomgången och därmed start.
Motarderna är faktiskt inte bra att köra på lågtändning för övrigt. Låga gaspådrag under jämna varvtal kunde tydligen vara skadligt för motorn hörde jag en trimmare säga för nåt åt sen. Alla våra hojar som hade kvar switchen ställdes i högläge och knappen bröts av där för att inte riskera att föraren råkade slå om den. Hände i ett em-lopp en gång och då var vi tvugna att ta ett depå-stopp för att hojen gick dåligt...

@ D1ce
Vadå "så dåligt" inställd?
Jag vet inte hur din hoj går men om den startar bra och går hyfsat normalt så är den hyfsat inställd också. Sa, bara att tomgången KAN TÄNKAS stå lite högt. Behöver inte vara så för nån gång ibland kan det tänkas att de slår tillbaka men det är mycket sällan utan att gasen rörs eller tomgången står lite högt. Händer det regelbundet så kan det vara nåt att kolla, simple as that...

Daniel
www.supermotard-racing.com

Ja, jag vet eg. inte vad jag menade med "så dåligt". Men när du säger det ang. gasen, det är mkt möjligt att jag rörde den. Detta har aldrig hänt tidigare trotts många kickar, hålfotsblödning är resultatet iaf.

Jag måste få tacka dig för tipsen hur som om jag inte gjort det! Det är väldigt uppskattat, lixom alla andra som kan och orkar dela med sig av erfarenheter och tips! Tack!

//@
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top