Husaberg probs! help needed...

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
kära sporthoj

Ok, det är nu ni som kan ska kalla mig kass, dum, klantig och kanske något mer passande och förnedrande ord...

Problemet är detta: Jag tyckte tomgången var lite hög på min "hat-kärlek" så därför fick jag för mig att göra något åt det efter att ha tvättat den. Sagt å gjort, hoppar igång den utan problem. Tar en vända, dock inte särskilt lång men ett par minuter(ja, den han väl inte bli varm nog för att göra en korrekt inställning). Väl hemma vid garaget högg jag in på tomgångsskruven med mejseln, skruvade, gasade lite, skruvade, gasade lite... osv... När jag var hyffsat nöjd stängde jag av och tänkte ge mig på att se om den startade lätt efter min lilla finjustering. ICKE!! Har kickad mig förbi det gula och blåa stadiet, asförbannad och riktigt less, tankarna att skaffa radfyra med startmotor eller bil har t.o.m passerat genom huvudet.

alltså:
*tomgång hög
*kort varmkörning
*justering
*lagom tomgång (lägre iaf)
*vägrar starta

blandskruven är ute 2varv

Hjälp mig...

//@
 
Last edited:
Du har t'ndningen på high när du ställer tändningen och sen ska starta hojen va?

Har du det så är det blandskruven du ska gå på. Starta den och vänta till du har en stabil tomgång på ca 1500rpm. Leta upp läget med blandskruven som ger högst tomgång samt jämnast gång. Sen justerar du tomgången till lagom nivå. Nu ska den starta om ventilerna står bra och tändstiftet är ok.
Gör den inte det så testa ett halvt varv fram och tillbaka på blandskruven.

Daniel
www.supermotard-racing.com
 
ypvs skrev:
Du har t'ndningen på high när du ställer tändningen och sen ska starta hojen va?

Har du det så är det blandskruven du ska gå på. Starta den och vänta till du har en stabil tomgång på ca 1500rpm. Leta upp läget med blandskruven som ger högst tomgång samt jämnast gång. Sen justerar du tomgången till lagom nivå. Nu ska den starta om ventilerna står bra och tändstiftet är ok.
Gör den inte det så testa ett halvt varv fram och tillbaka på blandskruven.

Daniel
www.supermotard-racing.com

*Yes, tändningen på high...

*Tändstiftet har varit med om 2 eller 3 tidigare starter, visserligen bara kortare men jag tog loss stiftet och torkade rent osv när den inte startade. Det resulterade i några hostar i princip, inget mer.

*Ventilerna är ställda och har väl varit med om någon start mer än tändstiftet.

Men jag fattar inte, får ge mig på det där imorgon igen, funkar det inte får jag väl köra den till någon mek eller så som förstår sig på det hära med bångstyriga stånkor.

Har det någon betydelse hur tomgångsskruven står vad det gäller att starta den? Eller räcker det med att den står någonstans i "mitten"?

Felet ligger säkerligen i att jag inte kan kicka el.dyl. men jag har fått igång den förut utan problem.

//@
 
hp skrev:
Du har inte choken i då eller något sådant?

Det som jag är allra allra sämst på är att ha kolla på när choken ska vara till/från...

Jag brukar kicka igenom några gånger innan startförsök med choke, sedan slår jag av choken, startar den inte så slår jag på den och detta har resulterat i att den startar i de flesta fall.

Men nu efter justeringen hjälpte inte något, man blir ju gråtfärdig!

//@
 
Prova att dra in dekomphantaget och ge fullgas och kicka sakta 10-15 ggr sen släpp dekompen och gasen sen kicka som vanligt igen. Så har jag fått göra någon gång när den har varit tjurig att få igång, funkar alltid för mig iaf.
 
d1ce skrev:
*Tändstiftet har varit med om 2 eller 3 tidigare starter, visserligen bara kortare men jag tog loss stiftet och torkade rent osv när den inte startade. Det resulterade i några hostar i princip, inget mer.
//@

Prova med ett nytt stift istället.
 
Leffe skrev:
Prova med ett nytt stift istället.

Evil M skrev:
Prova att dra in dekomphantaget och ge fullgas och kicka sakta 10-15 ggr sen släpp dekompen och gasen sen kicka som vanligt igen. Så har jag fått göra någon gång när den har varit tjurig att få igång, funkar alltid för mig iaf.

Ska prova detta imorgon, startar den inte nu är det ju katastrof... :)

Tackar för tipsen allesamman!

//@
 
Kom på en sak till, som naturligtvis har med saken att göra, jag har dragit på en ny ljuddämpare.

Jag har för mig någon tidigare tipsat om att man kan täppa för röret eller stoppa in en tvättsvamp el.dyl, funkar/funkar inte?

//@
 
Byt tändstiftet, har det blivit blött en gång så startar den inte på det mer.
Det har fortfarande gnista, men du får inte igång hojjen på det! :fakta
 
Mmm, låter som ett kick-teknik problem mainly... hehe...

På med choken, kicka långsamt igenom 3-5ggr. Av med choken och trampa till. Prova 2-4 ggr. Startar den ej så börja om från början. Funkar det fortfarande inte så ge fullgas, kicka igenom långsamt 10-15ggr och försök sen starta direkt.
Funkar det inte på 2 kickar så börja om helt från början igen.

Är allt hyfsta ok i hojen och den iaf inte startar så gå på gym och träna vänsterfoten...

Daniel...
www.supermotard-racing.com
 
Har samma problem med min efter att jag monterade FP:t.
Svårstartad och när den är riktigt varm så dör den när jag släpper gasen.
Har resulterat i ett par vurpor när jag ska ställa upp den på sladd och motorn dör. Inte så kul..
Hänger oxo kvar lite i varv innan den går ner på tomgångsvarvet.
Går igång efter mkt om och men med varmstartknappen när den är tjurig.
Har provat skruva på blandskruven och gått ner i lågfart. Men det hjälpte inte så nu har jag standard igen.
Dör direkt om jag gör en stoppie. Och sen är den tjurig. Men om man väntar 5 min så startar den.
Det enda jag inte gjort än är att sänka flottörnivån. Kanske borde göra det eftersom den gärna flödar motorn.
Men jag kan inte förstå varför allt detta skulle uppstå för att jag byter system.
Alla jag pratar med kör på orginalbestyckningen. Jag gick upp till 168 i mainjet eftersom den gick lite tunnt.
 
ypvs skrev:
Mmm, låter som ett kick-teknik problem mainly... hehe...

Med all säkerhet är det så att tekniken är minst sagt skitkass, men snurr på rovan får jag tror jag, det snurrar på ganska bra. Har lite probs med att hitta "läget" tror jag däremot...

Men men, en ny dag och nya försök idag :) Det lustiga är att den startat lätt de 2ggr jag försökt tidigare med nya ljuddämparn.

Det är nu man skulle lägga bullen frasen, "det är som vanligt postaren av inlägget som det handlar om i historien" eller någe, så man slipper skämmas.

//@
 
Last edited:
när jag hade problem med tomgången på crossen, provade och skruvade på tomgångskruven o luftskruven men det blev inte bättre men så gick jag loss på gasvajern där det sitter 2st muttrar på vajern, vilket resulterade i att jag fick ner trotteln och lägre tomgång!
Hoppas du får rätt på det på ett lr annat sätt!
 
Muahahaha... revenge!

Tog loss botten på fuggen, tömde på fluid. Loss med stiftet och gjorde rent det. Kollade så att kablar och annat inte var i kläm, checkade gasvajjern så den inte var sträkt.

Kickade mig lite svettig osv, svor lite! men nu så, den går lågt och fint på tomgången...

Tack för hjälpen!

//@
 
d1ce skrev:
Muahahaha... revenge!

Tog loss botten på fuggen, tömde på fluid. Loss med stiftet och gjorde rent det. Kollade så att kablar och annat inte var i kläm, checkade gasvajjern så den inte var sträkt.

Kickade mig lite svettig osv, svor lite! men nu så, den går lågt och fint på tomgången...

Tack för hjälpen!

//@


Grattis!

Min hoj har inte ens kick... hehe...... :kocko

Får springa igång den när batteriet är dött...


=)
 
Zana skrev:
Grattis!

Min hoj har inte ens kick... hehe...... :kocko

Får springa igång den när batteriet är dött...


=)

Fick smaka på baktändning nyss, husan bekräftade att jag inte kan kicka, hon straffade mig hårt. Jag tror på dem som säger att det gör ont när det slår tillbaka, för det gjorde det. :)

//@
 
d1ce skrev:
Fick smaka på baktändning nyss, husan bekräftade att jag inte kan kicka, hon straffade mig hårt. Jag tror på dem som säger att det gör ont när det slår tillbaka, för det gjorde det. :)

//@

Händer mycket sällan på en Husa om fuggen är bra inställd.
Vanligen beror det på att du rört gasen eller har lite för hög tomgång.
Tja, eller helt enkelt inte kan kicka då... :7peta

Daniel
www.supermotard-racing.com
 
ypvs skrev:
Händer mycket sällan på en Husa om fuggen är bra inställd.
Vanligen beror det på att du rört gasen eller har lite för hög tomgång.
Tja, eller helt enkelt inte kan kicka då... :7peta

Daniel
www.supermotard-racing.com

Kan tänkas att jag pillade på gasen, men ont gör det, herre min skapare... Att den ska slåss så jäkligt!

//@
 
d1ce skrev:
Kan tänkas att jag pillade på gasen, men ont gör det, herre min skapare... Att den ska slåss så jäkligt!

//@

det här kan verka vara ett skämt men jag har kickat många bikar och tänkt på samma som du men sen har jag vid ett flertal tillfällen bytt stift och då har den startat, sen kan faan tro det men sen startar den fint även med de gamla( ja ja jag har torkat av det gamla etc etc innan jag gav upp och satt in nytt stift) detta banala tricks fungade även på en snöscoter
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top