Husaberg förgasare, munstycken och nålar

Skulle också vilja påpeka att denna tråd gav mig en hel del AHA upplevelser! Bra jobbat Shiny! Keep upp the good work....:tummenupp

MVH Patrick

Förresten.....Kanske lite OT men jag skulle gärna vilja bänka min hoj. Känner dock inte till ngra bra "bänkare" här nere i Skåne med omnejd. Om någon skulle vilja tipsa mig om ngn sådan skulle jag bli glad. Har hört både ris och ros om Claessons vs Oves i olofström.
 
Last edited:
Det här kan nog vara en utav dom mest välskrivna och intressantaste trådar som jag har läst! Kommer följa denna tråden! Stort cred till dig! Du är min gud!:Bugar
 
Last edited:
åå. Fan tack tack. Blir så jeklaglad o se att den e uppskatad. =)

bugar o tackar.. sergmo och kroon.

Tyvärr så har jag ingen koll på vilka som e bra på att bänka osv.
Men det skulle inte vara fel om man kunde samla ihop lite olika företags namn som gör det. =)

och återigen tack för all cred =)
 
Grym tråd.....har nyss skaffat en Husa 650, går bra när den är igång, men mkt svår att få igång när den är varm och smäller vid gasavdrag, fick fram enligt tråden att det är liten tomgångsmunsticke men måste prova med blandskruven först. Dessutom vid el-start går motorn runt en gång sen "skriker" den bara, har provat med start-kablar men ingen förändring, vad kan det vara?
 
Jag kom över ett akra system till ett hyffsat pris :rolleyes:
Nu till den stora frågan, jag letar fortfarande efter lite bestycknings kit, men hur går hojen om jag bara smackar på systemet?
 
På jakt efter KN Filter, ngn som vet storleken på insuget på förgasaren?
 
Nu har jag äntligen fått på mitt acrapovic system!! Har också bestyckat om förgasaren till #42 i lågfartsmunstycke och #190 i huvudmunstycke, visst går hojjen så in i helvete, men den chippar ändå ganska mycket. Om jag drar fullgas från tomgång så dör den direkt! Skall det vara så? Dags att flytta clipset på nålen kanske? Mvh Kroon
 
har egentligen bara skummat igenom tråden ett par gånger... men riktigt bra initiativ av shinyrubber :tummenupp
mycket o bra info på ett ställe! mer sånt här!!!
 
Mycket skönt med en sån här tråd! Jag är mycket intresserad av skillnaden på hk när det gäller en husa 06a med helsystem jämfört med bara slipon, finns ju hur mycket skrivet som helst om det men fasen, orkar inte leta, hoppas nån kan vara vänlig och lägga det på denna tråd, fram med papper på effektskillnad grabbar!
 
Jag har lite problem med att ställa in blandskruven på min husa. när den står med orginal inst 1,5 varv ifrån botten så dippar den på fullt gaspådrag, så jag tänkte ställa den imellan de två lägen då motorn går ner i varv när man justerar skruven, den går ner i varv när jag har ett varv kvar till botten och när jag då ska skruva den moturs tills den går ner i varv igen så har jag ett register på 1.5 varv när den ligger kvar på samma varvtal efter det så ökar den i varv mer å mer å mer.
Är det någon som har några tipps varför den gör så?
För den ska ju gå ner i varv inte upp?

Jag har 45 i lågfart och 160 huvud
 
OBDTR
42 i lågfart
192 i högfart

Borrad förgasare till 44mm, lite filat i toppen, 32/38 titanventiler och dubbelsystem.

Gav 74,9 i bänken :)
 
Grymt bra tråd, tack shiny....

precis köpt en husa 650 -05 .. den sackar vid balanspunkten :) hehe altså om man trycker upp den på bakhjulet ( vilket verkar så den vill vara, man ska stå inte krypa :o) så tappar den kraft om man inte tokgasar vilket leder till intressanta höjder, lika så när man skall ge sig iväg..inget.. inget... VROOM...
sen finns inte klippet på högvarv... den orkar helt enkelt inte varva riktigt, trodde mest att det kanske var orginal systemets fel... tveksam nu..

nyopererad högerfot (idag) leder till många timmar i garaget, så kom nu med alla tips ni kan ..

Tack för en bra tråd, och tack på förhand för info om min nya älskling.

M.V.H(usa) // Gottling aka OneFOOT
 
Last edited:
Tja då var förgasaren ute och isärplockad...

det satt den nya ( OBEKR ) nålen i och 45 i lågfart , men fortfarande 160 i högfart... men dessvärre så stämde inte flottörnivån.. den var fel med 2mm..

den stängde "för tidigt" vilket borde ge en magrare blandning, frågan är då om man ska bestycka om den iaf fall till 42/185 som planerat eller om man ska fortsätta med 45/160 ?

har läst en heldel på ett annat forum ( Unofficial Husaberg )

http://www.husaberg.org/index.php?n...orum&f=7&sid=679891219cd3c26601be916a6753ccb6

länken går direkt till deras "bråk" om bestyckning... den mest påstridiga av dom verkar mena att man aldrig behöver gå högre än 160 på en 650... tror att han använder en annan nål men det finns inte med i diskutionen...

verkar som om iingen kan komma överens till en startpunkt vid bestyckningen konstigt då alla har mer eller mindre samma utgångspunkt, vore kul och få reda på bestyckningen som rekomenderas till husabergs C:version av 650... kan inte hitta det i manualerna..

med vänliga vinter hälsningar //
 
Tack för denna tråden!

Har läst den och fått mkt hjälp och en hel del aha upplevelser.

Stor tack till trådskaparen!
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top