Husaberg 650 kvalité???

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Jag har typ bestämt mig för att jag ska köpa en husaberg 650 nu och det har debatterats i all oändlighet om kvalitén på dessa hojar. När jag ringer runt på annonser måste jag säga att jag verkligen börjat fundera på om det verkligen är lite halvdålig kvalité på husabergs motorer eller om det enbart handlar om att ägarna inte kan sköta hojarna. Jag har ringt på 4 annonser hittills och ingen av dessa ägare har servat hojarna själva. Dom har lämnat in hojarna på service!!! För mig är det helt otänkbart med den här typen av hoj, jag menar, vem lämnar in en hoj för oljebyte var femte timma samt för ventiljustering var tionde. Ingen skulle jag vilja påstå. Känns mer som att alla dessa ägare bara kört hojarna tills något verkar lite halvpaj och då lämnar dom in dom. Inte konstigt att grejerna går sönder då.
Ni som har ägt en husaberg 650 motard under en lite längre tid och servat hojen noga själv precis som man ska, har ni haft några problem med era hojar eller har det varit så gott som problemfritt för er?
 
Har haft fem 650or; FE01, FS03, (FS04,) FS05 och nu en FS06. 04an körde jag inte länge, dumt köp eftersom jag redan hade 05an. Tänkte ha en gathoj och en rejshoj men det blev inte av att köra gata.
Även en FE450S -04 som jag har nu.

På alla cyklarna har jag haft två ras. Lådan (+lite till) rasade på 01an eftersom jag inte fattade bättre (bra kört kåphojar innan) och trodde man kunde marscha 130 12mil till Linköping. Tryckte ur sig all olja och till sist gav lådan upp. Dyrt men endast mitt eget korkade fel!!
På 05an släppte härdningen i vevstaken som tog med sig vevlager som tog med sig kolv och cylinder. Rätt dyrt och inget jag kunde göra nåt åt.
Utöver detta inga problem som jag inte stått för själv eller värt att nämna som inte kommit på vilken hoj som helst.

Mitt råd: köp 04 eller nyare så får du nya förgasaren + nya tändningen + bättre finish på alla grejer. Efter 04 är det ganska små skillnader mellan årsmodellerna men det förfinas hela tiden lite varje år. Exempel är nytt avgas till 05, ny tank till 06, ny ramsvetsfixtur till 07 osv osv
 
jag hade riktat in mig på en 02'a för ca 30.000, förhoppningsvis med uppdaterade vippor till årsmodell 03. är en sån gammal mycket sämre eller är det marginella skillnader? om en 02 inte har uppgraderade vippor till nyare modell, är det ett dåligt köp då?
 
jag hade riktat in mig på en 02'a för ca 30.000, förhoppningsvis med uppdaterade vippor till årsmodell 03. är en sån gammal mycket sämre eller är det marginella skillnader? om en 02 inte har uppgraderade vippor till nyare modell, är det ett dåligt köp då?

02 har större insugsventiler (+2mm) och större motor än 05 (+16cc) så de går oxå bra om man enbart tänker kraftmässigt. Just 02 har en lite "plattare" kam än de andra men hur stor skillnad det gör tänker jag inte ge mig in på här och nu.

Jag gissar att inga äldre har kvar de gamla vipporna men det är ingen jättekostnad att byta heller iofs. Förgasare är lätt att byta även om det kostar en slant och allt handlar ju om pengar såklart -> äldre = billigare. Men bättre eller sämre köp kan bara du själv avgöra ;)
 
02 har större insugsventiler (+2mm) och större motor än 05 (+16cc) så de går oxå bra om man enbart tänker kraftmässigt. Just 02 har en lite "plattare" kam än de andra men hur stor skillnad det gör tänker jag inte ge mig in på här och nu.

Jag gissar att inga äldre har kvar de gamla vipporna men det är ingen jättekostnad att byta heller iofs. Förgasare är lätt att byta även om det kostar en slant och allt handlar ju om pengar såklart -> äldre = billigare. Men bättre eller sämre köp kan bara du själv avgöra ;)

när du skriver, ingen jättekostnad för att byta vippor, vad snackar vi då, är det typ 2000kr eller 10.000kr?
 
Det enda du kan vara säker på är att du kommer få lära dig meka... rejält! Dock finns det inget som säger att någon annan hoj kommer hålla. Det man ska göra klart med sig själv är bara att de serviceintervall, klyvning av motor vid 100h osv är fakta och inte bara rekommendation. Och om man känner sig redo för göra detta finns inget hinder. Har själv ägt en och har både fixat elstart, tappat olja, bytt, fixat, ordnat, mekat. En mycket rolig hoj dock !!

Elstart kan dock nog utesluta om du köper innan -04
 
Köpte min -06 ny och har inte behövt göra mer än det sedvanliga, bytt olja/filter med 5 h intervall (överdrivet mkt), luftfilter, ventiljustering varannat olje/filterbyte (överdrivet ofta) samt hållt efter drivpaket osv.. Tror inte jag behövt kicka igång hojen en gång då den alltid smäller igång på elstarten:tummenupp
 
har nu 80h på mina 07:a. inte gjort något annat än bytt olja var 10h. kollat ventiler var 20h, tvättat luftfiltret på samma gång. och bytt tändstift vid 50h. +en hel del smörjande av kedjan

och jag har inte haft några problem över huvudtaget
 
Det enda du kan vara säker på är att du kommer få lära dig meka... rejält! Dock finns det inget som säger att någon annan hoj kommer hålla. Det man ska göra klart med sig själv är bara att de serviceintervall, klyvning av motor vid 100h osv är fakta och inte bara rekommendation. Och om man känner sig redo för göra detta finns inget hinder. Har själv ägt en och har både fixat elstart, tappat olja, bytt, fixat, ordnat, mekat. En mycket rolig hoj dock !!

Elstart kan dock nog utesluta om du köper innan -04

jag har mekat rätt mycket för jag kör mycket cross. jag har gjort saker på fyrtaktsmotorer som luft ur kamaxlar, bytt kolv. bytt kolvringar. shimsat om, ställt ventiler, renoverat kopplingar, osv. det enda jag egentligen inte gjort är klyvt någon motor så att man kan byta vevaxellager och sånt.
 
Tror väldigty mycket beror på årsmodeller, själv har jag en 06a som jag har läst mycket om, denna hoj är fruktansvärt BRA motard, den spöar skiten ur dessa lc4er (tycker jag).
Husabergs cyklar är i det finare laget på många sätt och servicen tar inte längre än 30 min för min del som inte är alls för haj på meckning, det är VÄRT för denna hoj! rekomenderar starkt...

puss på er :P
 
jag ska kolla på en husaberg imorgon. hur ska en husaberg motor låta? har den några konstiga ljud för sig? tex ktm 525 motorn viner ju ganska mycket. första gånger jag hörde det trodde jag något var fel, men det är det ju inte. ktm 660 motorn skrammlar ju rätt mycket, trodde det var fel också tills jag testat tre och alla skramlade på samma sätt.
har husamotorn några konstiga missljud för sig som är normala?
 
skulle inte direkt säga man hör något vinande eller skrammel. men man hör ett klart ljud från ventilerna. men dom ska ju naturligtvis inte knacka allt för mycket.
 
nu har jag varit och kollat på husan. blev totalt misslyckat. var helt omöjligt att kicka igång hojen. jag är van vid att kicka. får alltid igång alla hoj, typ ktm 525, 660, yamaha 450, 250 2-takt, osv på första eller andra kicken och det gick inte att få igång denna. tillslut fick vi igång den när två sprang och puttade på och jag satt på och slängde i tvåan samtidigt som jag körde startmotorn. när den väl var igång gick den helt konstigt. när jag gasade på tomgång och släppte gasen så låg varvtalet kvar uppe i varv nästan 3-4 sekunder innan det gick ner igen. den hackade på lågvarv och när jag drog på lite och sen släppte gasen så small det som fan säkert 4-5 gånger varje avslag. det var inga missljud från motorn alls och allt såg bra ut annars men jag vågade inte köpa den. jag misstänker att detta handlar om att förgasaren är helt felinställd. vad tror ni? jag fick intrycket av att han själv haft enorma problem med att få igång den och hade pillat mycket på förgasaren och så.
är dom svåra att starta generellt?
 
heltklart ett förgasar problem. men om du nu ska köpa husaberg tycker jag du ska satsa på en 06a o nyare. dom e så mycket bättre än sina föregångare
 
Vilken årsmodell och vilka pengar?
en 02'a för ca 30.000kr. när motorn var igång så kändes motorn dock bra. inga konstiga vibrationer eller nått sånt. jag upplevde det verkligen som något förgasarfel, men det kan ju ha varit något annat

heltklart ett förgasar problem. men om du nu ska köpa husaberg tycker jag du ska satsa på en 06a o nyare. dom e så mycket bättre än sina föregångare

min tanke var att jag skulle köpa en lite äldre så att jag har större budget för att byta motordelar med. jag börjar dock bli lite tveksam nu för idag började min yamaha 450 gå dåligt på crossbanan och det känns som att varenda motorcrosshoj jag kör nu för tiden får motorproblem, trots väldigt noggran service. jag måste dock testa en annan husa också och så får jag avgöra sen. är den sjukt kul att köra så kan man inte låta bli att köpa. meka börjar dock bli segt.
 
Last edited:
det sista du vill äga är faktiskt en 02a. oavsett vad andra säger så är dom rena rasen. det e att köpa sig in i ett liv av renoveringar.. konstant.
 
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Back
Top