Husaberg 2009

Snygg bajk som byggs av Norgeimportören Morstad motor :tummenupp

frontredusert.jpg

bakredusert.jpg

Tycker den ser riktigt schysst ut!

På första bilden ansåg jag den som "låg och klumpig" men får ju ett annat perspektiv i bild 2 :)

RIKTIGT LÄCKER :tummenupp :tummenupp
Hoppas nån svensk STOR handlare hänger på och gör likadant. Den där ser ruskigt genomarbetad ut. De har tom slängt på en annan gaffel, ser ut att vara radialoket oxå va? Hmm, nu fick man byggarsug!!
Jahopp, helt ombyggd motardfjädring är det ju! undrar vad den kostar...
Noterar att de inte rekomenderar att sätta på 18/21 på den
http://www.husaberg.no/subdet288.htm
Undrar vad som händer, tar hjulen i chassit under ihopfjädring eller vad menar de tro??

Kan lägga till att den är så ruskigt fin att köra i skogen. Jag kör kusligt mycket snabbare (känns det som :rolleyes: ) med den än förra 450n och med betydligt större säkerhetsmarginal. Ångrar inte en sekund att jag tog 570n istället för 450n. Med effektväljaren i läge SOFT är den helt fantastiskt och lättkontrollerad samtidigt som man har massvis med kraftreserver över till rakorna :banana
//m

Last edited:
Är det bara jag som ser krokigt.... men är det inte så att dom vänt bakdäcket fel :rolleyes: :D

.

RIKTIGT LÄCKER :tummenupp :tummenupp
Hoppas nån svensk STOR handlare hänger på och gör likadant. Den där ser ruskigt genomarbetad ut. De har tom slängt på en annan gaffel, ser ut att vara radialoket oxå va? Hmm, nu fick man byggarsug!!
Jahopp, helt ombyggd motardfjädring är det ju! undrar vad den kostar...
Noterar att de inte rekomenderar att sätta på 18/21 på den
http://www.husaberg.no/subdet288.htm
Undrar vad som händer, tar hjulen i chassit under ihopfjädring eller vad menar de tro??

Kan lägga till att den är så ruskigt fin att köra i skogen. Jag kör kusligt mycket snabbare (känns det som :rolleyes: ) med den än förra 450n och med betydligt större säkerhetsmarginal. Ångrar inte en sekund att jag tog 570n istället för 450n. Med effektväljaren i läge SOFT är den helt fantastiskt och lättkontrollerad samtidigt som man har massvis med kraftreserver över till rakorna :banana
//m
Håller med. Ser ut som en komplett FS-gaffel från 08 inkl ok, pump och skiva. Varför man inte skulle kunna montera 18/21 fattar jag inte, känns som en discalimer för att ingen ska klaga på repad ram eller liknande.

Jag har ju sagt åt dig att köpa en FS-gaffel och bygga på riktigt !!!

Notera även att de fixat dit en svart sadel och ändrat färgerna i loggan på kylarvingarna - snyggt!

Är det bara jag som tycker att original färgsättning ser betydligt bättre ut:confused:Ska man modda en Husaberg så ska det inte vara för att få den mer lik en DRZ iallafall...:arsele

Bifogat

• sur400.jpg
    sur400.jpg
    55.3 KB · Visningar: 75
Är det bara jag som tycker att original färgsättning ser betydligt bättre ut:confused:Ska man modda en Husaberg så ska det inte vara för att få den mer lik en DRZ iallafall...:arsele

Kan bara instämma. Blir ju inga kontraster med helsvart o lite blått.

Fast kul att dom verkar ha gått lite längre än att bara byta hjul iaf!

Det dom påtalar är ju pga. fjädringen.

Undrar varför dom inte bara bygger om fjädringen o trycker dit beringers 6-kolv ok eller liknande istället. Borde ju både blir bättre och billigare?

Last edited:
Håller med, känns så trist och tråkigt med svart. Min favvo är färgsättningen från 2000 med ett blaffigt HUSABERG över hela sadeln och kylarvingarna. :tungan

511.jpg

Håller med, känns så trist och tråkigt med svart. Min favvo är färgsättningen från 2000 med ett blaffigt HUSABERG över hela sadeln och kylarvingarna. :tungan

511.jpg

EXAKT en sån har jag haft :kär
Eller ja, det var en ombyggd FE men utseendet var precis som den.

//m

Fanken oxå, då måste man ju köpa en sån oxå. Tur att man fick dubbel lön idag. Fast det blir svårt att få igenom, får vänta på en -10...-010 eller vad man nu ska säga/skriva.

Fast om pre-sekelskiftshusan går sönder så kanske det blir enklare. Fast den går ju aldrig sönder :brynad

Ca. 51hk är det orginal. Ca 62-63hk i min med en hel del fixat.
Vikten på min 570 ca 123kg utan lysen och sånt skräp. Vikten på en raceklar 650 är ca 120kg. Och det är en enorm skillnad i vridmoment, ändå går 570 som fan, antagligen för att insprutningen gör att det blir ett perfekt register.
Och vi pratar effekt på bakhjulet här och inte i motorn.
:tummenupp

Är det altså mindre än i FS650?? Dock bör den ju vara något rappare med nåt lägre vikt??

Jag hade förväntat mig iallafall 70hk+... Kanske drömsifror...

Det är en enduromotor. Inte precis önskvärt med 70hk i skogen.
Dessutom handlar det om hållbarhet, något som du aldrig finner speciellt mkt av med 70hk oavsett märke i segmentet, iaf när det gäller stånkor.

Ca. 51hk är det orginal. Ca 62-63hk i min med en hel del fixat.
Vikten på min 570 ca 123kg utan lysen och sånt skräp. Vikten på en raceklar 650 är ca 120kg. Och det är en enorm skillnad i vridmoment, ändå går 570 som fan, antagligen för att insprutningen gör att det blir ett perfekt register.
Och vi pratar effekt på bakhjulet här och inte i motorn.
:tummenupp

Så du menar altså att det är fördel 570 mot 650 när det gäller ös i maskin. Låter skoj... funderar på en nämligen men jag ska mest ha den til att skrämma gamla tanter med på stan :banana helst då på bakhjulet... :tummenupp

Moget eller ej... skoj e det iallafall :yoparty

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...