Husa FS650E VS Aprilia SXV 550

Aprilian kommer i början av Mars till GBG. Nu är man uppsatt på listan så när den kommer kan det bli köp. Hoj + racekit Ca 105.000kr.

Hörde mig lite för om 600mil service då kolvarna skall bytas. Ca 3.500 kommer den servicen att kosta.

Tycker att den väger lite mycket, 128kg. Vi får väl se hur det går när man skall provköra.
:3freak

Spidermoto skrev:
Aprilian kommer i början av Mars till GBG.
Får man fråga hur du fick reda på datumet? Det måste vara dagsfärskt eftersom jag senast i fredags frågade TMP utan att de kunde säga nåt.

Spidermoto skrev:
Aprilian kommer i början av Mars till GBG. Nu är man uppsatt på listan så när den kommer kan det bli köp. Hoj + racekit Ca 105.000kr.

Hörde mig lite för om 600mil service då kolvarna skall bytas. Ca 3.500 kommer den servicen att kosta.

:3freak

600 mil hur mkt är det i timmar då?

Är det verkligen så pass extrem att den är värre än husaberg just med tanke på kolvbyte redan vid 600mil? :rolleyes:

600 mil är ungefär en säsong på motard, iaf för mig. Man kör ju inte lika långa svängar med motard utan det blir mest småvägar och bankörning.

Stämmer priset på 3500:- så tycker jag det va helt ok, man har ju hela vintern på sig att fixa det...

Grym hoj :)

RookieSM skrev:
Får man fråga hur du fick reda på datumet? Det måste vara dagsfärskt eftersom jag senast i fredags frågade TMP utan att de kunde säga nåt.
:7peta nu är du allt bra sugen va :brynad

motardnisse skrev:
600 mil hur mkt är det i timmar då?

Är det verkligen så pass extrem att den är värre än husaberg just med tanke på kolvbyte redan vid 600mil? :rolleyes:

Vid vanlig gatkörning var det 600mil, om du ska ut på bana med den är det 60h.

/Dave

RookieSM skrev:

Jag var inne hos sweden motorshop i GBG. Dom skulle fått leverans av 7st i slutet av februari men det är fram flyttat till början av mars.

I den första omgången hojar som skulle komma så delar Sverige och Danmark på tio stycken blandade SXV/RXV. Av de så har din handlare garanterat inte fått sju, fast eftersom första omgången aldrig kom(min skulle kommit i december) så har de väl kanske slagit ihop första med andra..

Sorry om jag låter negativ, mitt tålamod har väl kanske i brist på besked börjat tryta nu.. :)

RookieSM skrev:
I den första omgången hojar som skulle komma så delar Sverige och Danmark på tio stycken blandade SXV/RXV. Av de så har din handlare garanterat inte fått sju, fast eftersom första omgången aldrig kom(min skulle kommit i december) så har de väl kanske slagit ihop första med andra..

Sorry om jag låter negativ, mitt tålamod har väl kanske i brist på besked börjat tryta nu.. :)

surt att du inte fått den

RookieSM skrev:

The italian drama contiunes... :gnissla

It will never end...
Under de år jag hållt på med hojar så har jag aldrig varit med om att någon fått vare sig beställda delar eller hojar på utsatt tid från Italien.

Daniel

ypvs skrev:
It will never end...
Under de år jag hållt på med hojar så har jag aldrig varit med om att någon fått vare sig beställda delar eller hojar på utsatt tid från Italien.

Daniel

Vadå? ett halvår för en kolv... det e väl ok? elllr..???

ypvs skrev:
It will never end...

Daniel

För att återgå till ursprungs frågan.

Skall man lägga sina 105.000 på en SXV med racekite eller satsa dom på en ny Husa FS650E och lägga lite extra pengar på Helsystem, kolv,kam och portning?

YPVS - Vad tycker du som är lite gammal i gemet?

PS. Hur gör man en portning på en Husa och vad kan det kosta? Är det svårt? DS. Har ingen större aning om vad portning är och vad det gör för hojjen.. :kocko

Fast man kan ju inte vänta hur länge som helst på en Hojj.

Det ända som är säkert med leveransen är att den är osäker... :va

Spidermoto skrev:
För att återgå till ursprungs frågan.

Skall man lägga sina 105.000 på en SXV med racekite eller satsa dom på en ny Husa FS650E och lägga lite extra pengar på Helsystem, kolv,kam och portning?

YPVS - Vad tycker du som är lite gammal i gemet?

PS. Hur gör man en portning på en Husa och vad kan det kosta? Är det svårt? DS. Har ingen större aning om vad portning är och vad det gör för hojjen.. :kocko

Fast man kan ju inte vänta hur länge som helst på en Hojj.

Det ända som är säkert med leveransen är att den är osäker... :va

Portning innebär att fräsa ur eller genom att svetsa/lägga epoxy förändra utformningen/storleken på insugs/utblåskanalen efter/innan ventilen i topplocket,inget man gör i vedboden om man inte har kunskap.

Man låter hojen andas bättre helt enkelt då gärna med ett kambyte i samma veva.

Last edited:
Långa farbron skrev:
Portning innebär att fräsa ur eller genom att svetsa/lägga epoxy förändra utformningen/storleken på insugs/utblåskanalen efter/innan ventilen i topplocket,inget man gör i vedboden om man inte har kunskap.

Man låter hojen andas bättre helt enkelt då gärna med ett kambyte i samma veva.

Tackar så mycket för infon. Har en vän som arbetar på en MC verkstad, det borde han kunna fixa samtidigt som han byter kam och kolv.

/ Daniel.

Spidermoto skrev:
Tackar så mycket för infon. Har en vän som arbetar på en MC verkstad, det borde han kunna fixa samtidigt som han byter kam och kolv.

/ Daniel.

Har hört att man skall vara försiktig med portningen på avgassidan på Husa då man lätt tappar bottenvrid.

Beror på hur man portar, portning innebär ofta att man minskar storleken på kanaler. Ändrar utformning på annat sätt så gaserna accelereras osv. Inte bara göra allt större.
Bara för att man jobbar på mc-verkstad betyder inte att man kan porta för övrigt, mycket få verkstäder har portningskunniga medarbetare, men de finns.

Och en Husa kan med fördel portas, framförallt på insugssidan då. Dock, det är ett av de sista stegen som man gör i en trimning av denna hoj och de flesta behöver inte gå så långt, iaf inte i Supermotard. Men med lite RR banor i år så kommer effekt vara viktigt, så visst.

Ang Aprilian så har jag inte så mycket att säga tyvärr, vet inte mer om den än andra men...
Jag skulle passa mig, särskilt om jag fortfarande rejsat dubbla serier i Europa. Problemet med materialförsörjning kan inte överdrivas när det gäller Italienska grejor och jag vill inte riskera att missa rejs pga att tom slitdelar saknas eller är sena som fan. Med Husa och importören i ryggen hade jag delarna inom 24 timmar oavsett vad det var. + Då att jag personligen älskar deras hojar. Aprilian lär dock inte vara ett dåligt kort och snygg som bövelen är den.

Daniel

ypvs skrev:
Ang Aprilian så har jag inte så mycket att säga tyvärr, vet inte mer om den än andra men...
Jag skulle passa mig, särskilt om jag fortfarande rejsat dubbla serier i Europa. Problemet med materialförsörjning kan inte överdrivas när det gäller Italienska grejor och jag vill inte riskera att missa rejs pga att tom slitdelar saknas eller är sena som fan. Med Husa och importören i ryggen hade jag delarna inom 24 timmar oavsett vad det var. + Då att jag personligen älskar deras hojar. Aprilian lär dock inte vara ett dåligt kort och snygg som bövelen är den.

Daniel

Har även hört snack om att ramen ska vara sladdrig på crossbana, men det kanske de har fixat till i år.

Jag heter Lasse skrev:
Har även hört snack om att ramen ska vara sladdrig på crossbana, men det kanske de har fixat till i år.

RXV har inte fått lika bra resentioner som SXV. Tycker att 128kg för SXV är ganska mycket. Borde komma en test körning i svenska tidningar snart tycker jag.

/ Daniel 2 :fakta

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...