Husa FS650E VS Aprilia SXV 550

Långa farbron skrev:
Aprilia-gubben på mässan.
Aha, jag pratade med tre olika på mässan och ingen hade nåt att berätta som jag inte redan visste. Men Aprilia har haft officiell pressvisning 1-2 februari som de varit nere på så nu borde de ha mer information som jag tänkte luska reda på imorrn. Min kontakt på fabriken säger att de kommer börja leverera hojar nästa vecka men undra vart de kommer skicka hojar om Sverige/Danmark ska dela på 10 och tex Tyskland ska ha 500..

Last edited:
RookieSM skrev:
Aha, jag pratade med tre olika på mässan och ingen hade nåt att berätta som jag inte redan visste. Men Aprilia har haft officiell pressvisning 1-2 februari som de varit nere på så nu borde de ha mer information som jag tänkte luska reda på imorrn.

Vet inte om han ljög för mig eller inte,men vi fångade han i ett hörn och "tjatade/bröt" lite på/i han om pris och detaljer.

Då berättade han att det finns ett racekit för 10 000 att köpa innehållande bla pipor,dock var det luddigt vad som mer ingick.

Långa farbron skrev:
Då berättade han att det finns ett racekit för 10 000 att köpa innehållande bla pipor,dock var det luddigt vad som mer ingick.
Man kan ju hoppas att du har rätt, då får man pengar över till annat.. :)
Ryktet säger att det innehåller plast och grejer för att bli av med instrument, lysen mm också och ev. en annan styrbox.

10 000 för ett avgassystem endast är väl inte ovanligt? Jag tycker det lät helt okay för ett racekit jag :)

Olof Eriksson skrev:
10 000 för ett avgassystem endast är väl inte ovanligt? Jag tycker det lät helt okay för ett racekit jag :)
Jag hade räknat med uppåt det tredubbla så för mig låter det mer än ok. :)

Långa farbron skrev:
Jag funderar på kolvaran också,enl schemat så skall dom bytas var 600 mil.

Det kan bli dyrt om man är gatåkare som mig.

Husan ska du väl renovera motorn på vid 600 mil enligt serviceschemat? Det är nog ganska dyrt det också eftersom du måste klyva motorn och byta lite lager och annat.

Å andra sidan är det ju två cylindrar på Aprilian så det blir dubbelt av ventiljusteringar, kolvbyten osv.

Det är kostar att ligga på topp!

//Eric

DR-Zätare skrev:
Husan ska du väl renovera motorn på vid 600 mil enligt serviceschemat? Det är nog ganska dyrt det också eftersom du måste klyva motorn och byta lite lager och annat.

Å andra sidan är det ju två cylindrar på Aprilian så det blir dubbelt av ventiljusteringar, kolvbyten osv.

Det är kostar att ligga på topp!

//Eric

Nu har ju inte Husa varit aktuellt för mig någon gång och Aprilia lär inte bli det heller med dom service intervallerna.

Jag kör hellre än att meckar.

Husan har väl ca 60hkr o väger 112Kg

Aprilian har 64hkr o väger 125Kg.

Man får lite mer Hkr/Kg om man väljer Husan.

Sedan är det då priset och utseendet man får gå på.
Lägger man till ett Akra system på Husan så har man
nästan sina 64 hkr och samma pris som Aprilian.

Skall åka till Sweden motorshop här i GBG, dom har
ju SXV450 inne. Får fråga lite mer så jag kan bestämma
mig snart. När snön är borta skall det handlas.

:banana

Långa farbron skrev:
Nu har ju inte Husa varit aktuellt för mig någon gång och Aprilia lär inte bli det heller med dom service intervallerna.
Jag kör hellre än att meckar.

Det är väl 250mil på KTM 660, och 500mil på KTM 640.

Funderar på att köpa en motard som andrahoj, och känner ung som dig, kör hellre än meckar. Men då är väl inte 660 ett bättre val än SXV? (förutom att servicen kanske är billigare på KTM).

/N

isse skrev:
Det är väl 250mil på KTM 660, och 500mil på KTM 640.

Funderar på att köpa en motard som andrahoj, och känner ung som dig, kör hellre än meckar. Men då är väl inte 660 ett bättre val än SXV? (förutom att servicen kanske är billigare på KTM).

/N

På nyare 660 (-04 har jag för mig) är det 500 mils intervaller.

Sen är det väl ingen konst att serva en motard själv oavsett märke,men det är tätheten som gör det för mig.

Om jag förståt det rätt så är det 5 tim intervaller på vissa,och det skulle i mitt fall betyda att jag fick serva ca 3 ggr i veckan när det körs som mest.

Långa farbron skrev:
På nyare 660 (-04 har jag för mig) är det 500 mils intervaller.

Sen är det väl ingen konst att serva en motard själv oavsett märke,men det är tätheten som gör det för mig.

Om jag förståt det rätt så är det 5 tim intervaller på vissa,och det skulle i mitt fall betyda att jag fick serva ca 3 ggr i veckan när det körs som mest.
Ofan, jag visste inte de va 500mil på nyare 660, är du säker?
Tror Aprilian blir för dyr & meckig, så lutar åt 660/640.

Jag ska pendla till jobbet så mindre service = bra :tummenupp

/N

isse skrev:
Ofan, jag visste inte de va 500mil på nyare 660, är du säker?
Tror Aprilian blir för dyr & meckig, så lutar åt 660/640.

Jag ska pendla till jobbet så mindre service = bra :tummenupp

/N

Ja 99,9% annars kan man ju lätt kontrollera genom att slå en pling till någon KTM återförsäljare :)

Aprilian och Husa är racehojar och kräver service därefter,så är det bara.

Långa farbron skrev:
Ja 99,9% annars kan man ju lätt kontrollera genom att slå en pling till någon KTM återförsäljare :)

Aahp aahp :fatta!

Nya 660 har service på 250 mil, dock så e ventiljusteringen flyttad till var 500:ade mil :D

Men inte en chans att jag kommer låta de gå så långt i mellan :gnissla

yates skrev:
Aahp aahp :fatta!

Nya 660 har service på 250 mil, dock så e ventiljusteringen flyttad till var 500:ade mil :D

Men inte en chans att jag kommer låta de gå så långt i mellan :gnissla

Huvudet är inte alltid så bra :3freak

Jag ber om ursäkt,skyller på att jag är senil eller något.

Långa farbron skrev:
Huvudet är inte alltid så bra :3freak

Jag ber om ursäkt,skyller på att jag är senil eller något.

Haha!!! Du e ursäktad. Ska du med Mary o Catten till Lelle?

Spidermoto skrev:
Husan har väl ca 60hkr o väger 112Kg

Aprilian har 64hkr o väger 125Kg.

Man får lite mer Hkr/Kg om man väljer Husan.

Sedan är det då priset och utseendet man får gå på.
Lägger man till ett Akra system på Husan så har man
nästan sina 64 hkr och samma pris som Aprilian.

Skall åka till Sweden motorshop här i GBG, dom har
ju SXV450 inne. Får fråga lite mer så jag kan bestämma
mig snart. När snön är borta skall det handlas.

:banana

By the way, Jag var inne på deras hemsida, http://www.swedenmotorshop.com och den verkar inte ha blivit uppdaterad på två år. Dom har erbjudanden som är två år gamla. Är du säker på att dom har SVX450 inne? Jag kunde inte hitta någon. Skulle vara kul att veta.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman