Husa 501 Fe

Pidde

.
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Gilera runner 180 FXR -99
Min fråga är om man vågar köpa en ny renoverad husabergare 501 -01.
Vad är det som skiljer dom åt i årsmodellerna?
Och ungefär hur dyrt blir det om sötnosen rasar.

Mvh Pidde
 
Pidde skrev:
Min fråga är om man vågar köpa en ny renoverad husabergare 501 -01.
Vad är det som skiljer dom åt i årsmodellerna?
Och ungefär hur dyrt blir det om sötnosen rasar.

Mvh Pidde

Är den nyrenoverad, så vad talar emot? Då bör ju motorn vara som ny igen.

Rasar en 4-t oavsett märke blir det dyrt, räkna med mellan 15.000 och upp till en ny för 45.000.

Det som skiljer 01 mot tidigare är bla helt ny typ av motor.
 
Köp min!!! 40k :)

Pidde skrev:
Min fråga är om man vågar köpa en ny renoverad husabergare 501 -01.
Vad är det som skiljer dom åt i årsmodellerna?
Och ungefär hur dyrt blir det om sötnosen rasar.

Mvh Pidde
 
Pidde skrev:
Min fråga är om man vågar köpa en ny renoverad husabergare 501 -01.
Vad är det som skiljer dom åt i årsmodellerna?
Och ungefär hur dyrt blir det om sötnosen rasar.

Mvh Pidde
Klart man vågar köpa en Husaberg -01a, och är den nyrenoverad så bör den ju vara fräsch i motorn.

Det som skilljer mellan -01 till -03 är: -01an´s ballansaxel är bara enkellagrad och ger sig mycke fortare än den dubbellagrade som kom -02, om han som har hojen nu var smart så bytte han till den dubbellagrade, ventilvipporna i -01 -02 är samma men -03 kom det anndra som har bättre lager= längre bytesintervaller, vet faktiskt inte så mycke mer som skiljer moddelerna åt kvalitetsmässigt, motorblocket på -01an har jag hört att dom kan vara dåliga i gjutningen och spricka men vet inte säkert. Min -01a har funkat bra inga större problem, bara lite oljeläckage och någon kickaxel men det var inga svåra grejer att fixa. Kolla med ägaren vad han menar med renoverad och hur mycke han har bytt. Köper du den så tippar jag på att du inte kommer bli besviken.
 
Hur funkar 501:an på gatan? Hittade en 01:a för 30 k, skicket vet jag dock inget om.
 
Nils N skrev:
Hur funkar 501:an på gatan? Hittade en 01:a för 30 k, skicket vet jag dock inget om.

Inget vidare. I enduro version en pest och pina.

Känns som den har kraftigare vibrationer än 650 modellerna. Sen blir varvtalet väldigt högt om man ska åka mycket landsväg, så räkna med en hel del service vilket jag personligen inte tycker motiverar att åka gata med en sådan hoj. Husaberg är inte gjorda för gata. Lite mainstream & mycket race! :yoparty

Offroad eller på bana är den en killer av högsta kaliber!

EVIL M: Det är bara sporadiskt som 02:orna har balansaxel vad jag vet. Min hade det inte och är ändå en sen 02:a, tror det är främst 650 modellerna som fick dubbellagrad balansaxel under 02. 03 har alla det.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top