Husa 501 Fe

Pidde

.
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Gilera runner 180 FXR -99
Min fråga är om man vågar köpa en ny renoverad husabergare 501 -01.
Vad är det som skiljer dom åt i årsmodellerna?
Och ungefär hur dyrt blir det om sötnosen rasar.

Mvh Pidde
 
Pidde skrev:
Min fråga är om man vågar köpa en ny renoverad husabergare 501 -01.
Vad är det som skiljer dom åt i årsmodellerna?
Och ungefär hur dyrt blir det om sötnosen rasar.

Mvh Pidde

Är den nyrenoverad, så vad talar emot? Då bör ju motorn vara som ny igen.

Rasar en 4-t oavsett märke blir det dyrt, räkna med mellan 15.000 och upp till en ny för 45.000.

Det som skiljer 01 mot tidigare är bla helt ny typ av motor.
 
Köp min!!! 40k :)

Pidde skrev:
Min fråga är om man vågar köpa en ny renoverad husabergare 501 -01.
Vad är det som skiljer dom åt i årsmodellerna?
Och ungefär hur dyrt blir det om sötnosen rasar.

Mvh Pidde
 
Pidde skrev:
Min fråga är om man vågar köpa en ny renoverad husabergare 501 -01.
Vad är det som skiljer dom åt i årsmodellerna?
Och ungefär hur dyrt blir det om sötnosen rasar.

Mvh Pidde
Klart man vågar köpa en Husaberg -01a, och är den nyrenoverad så bör den ju vara fräsch i motorn.

Det som skilljer mellan -01 till -03 är: -01an´s ballansaxel är bara enkellagrad och ger sig mycke fortare än den dubbellagrade som kom -02, om han som har hojen nu var smart så bytte han till den dubbellagrade, ventilvipporna i -01 -02 är samma men -03 kom det anndra som har bättre lager= längre bytesintervaller, vet faktiskt inte så mycke mer som skiljer moddelerna åt kvalitetsmässigt, motorblocket på -01an har jag hört att dom kan vara dåliga i gjutningen och spricka men vet inte säkert. Min -01a har funkat bra inga större problem, bara lite oljeläckage och någon kickaxel men det var inga svåra grejer att fixa. Kolla med ägaren vad han menar med renoverad och hur mycke han har bytt. Köper du den så tippar jag på att du inte kommer bli besviken.
 
Hur funkar 501:an på gatan? Hittade en 01:a för 30 k, skicket vet jag dock inget om.
 
Nils N skrev:
Hur funkar 501:an på gatan? Hittade en 01:a för 30 k, skicket vet jag dock inget om.

Inget vidare. I enduro version en pest och pina.

Känns som den har kraftigare vibrationer än 650 modellerna. Sen blir varvtalet väldigt högt om man ska åka mycket landsväg, så räkna med en hel del service vilket jag personligen inte tycker motiverar att åka gata med en sådan hoj. Husaberg är inte gjorda för gata. Lite mainstream & mycket race! :yoparty

Offroad eller på bana är den en killer av högsta kaliber!

EVIL M: Det är bara sporadiskt som 02:orna har balansaxel vad jag vet. Min hade det inte och är ändå en sen 02:a, tror det är främst 650 modellerna som fick dubbellagrad balansaxel under 02. 03 har alla det.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top