Hur vill vi ha det i SP250? A+B eller bara B?

Hur vill vi ha SP250 nästa år?


  • Antal röstningar
    0
Det vore ruttet att slänga ut dom befintliga a-förarna i 250sp från sin egen klass. Slänger man ut dom befintliga a-förarna förloras massvis med kunskap också. Torkel, t ex. Han hör till klassen och han kan allt. Honom vill vi inte vara utan.
 
Swedie skrev:
2600209 det är röster från vad jag ser personer som inte kör 250sp som försöker snevrida resultatet. denna poll borde göras ÖPPEN...

Svaret är enhälligt att både A och B-förare ska tillåtas.
Om man ser till svaren från de 21 som skall köra, har i nuläget 23,8% röstat emot A-förarna, och 76,2% för. Inte enhälligt, men ganska överväldigande stöd för en blandning. Bra med öppen attityd tycker jag (som inte skall köra).
 
Kan inte någon av er som är EMOT både A och B förare göra sig hörda, så man kan få veta hur tankarna går?!
Vad är argumenten?

[Edit] Kommer denna information sammanställas och skickas till Svemo? För det borde den ju!!

Mvh/ Crallan
Som gärna fortsätter i en blandad klass.
 
Last edited:
det är felaktiga röstningar. några som inte kör som röstat "för skojs skull". vad jag ser... kanske 1 av dom är äkta.
 
Jag är intr av en billig instegsklass men är är inte intr av att kämpa med A-förare. Dom kan väl köra std 600 istället..
 
Det har ju funkat bra i flera år och det som har behövt utvecklas har ju redan tagits beslut om, införandet av tillåtelse att köra med 2-cyl 650cc fyrtakt.
Det jag tror en del B-förare känner en rädsla för kan ju vara om det skulle bli väldigt populärt att köra klassen bland A-förare. Fast då får man väl utöka till A och B finaler så löser man det problemet.
Jag har således röstat på A och B tillsammans.
 
Det känns som ett väldigt bra förslag..
Gustav O skrev:
2600825 Det har ju funkat bra i flera år och det som har behövt utvecklas har ju redan tagits beslut om, införandet av tillåtelse att köra med 2-cyl 650cc fyrtakt.
Det jag tror en del B-förare känner en rädsla för kan ju vara om det skulle bli väldigt populärt att köra klassen bland A-förare. Fast då får man väl utöka till A och B finaler så löser man det problemet.
Jag har således röstat på A och B tillsammans.
 
Dagens i-lands problem, att ha för många som vill köra i en klass måste alltid betraktas som ett positivt problem, positiva problem är roliga att lösa, man kan som Gustav säger ha A+B final och huvudsaken är att alla får träna, kvala samt tävla.

Vänder man på steken så har man istället ett negativt problem där A-förare som klassats upp i 250SP plötsligt är klasslösa om dom inte har gott om pengar & talang

Ett liknande fall hade vi i ERF 2006 då många nya team valde att helt enkelt inte köra alls pga den uppenbara risken att bli utkvalade.

Detta är nu löst inför 2007 då vi kör två klasser under en helg, road racing für alle ska det vara i dessa klasser.

A+B är självklart i mina ögon.
 
Tjenare,

Ska börja köra sp250 nästa år. Så ja ska inte öppna käften för mycket eftersom jag inte kört än men har ändå en liten åsikt. =)
Givetvis som alla andra sagt SKA man blanda. Tror man blir bättre förare på kortare tid om man åker med A-förarna.
Tycker det är konstigt att man tar upp "klass skillnaderna" på A o B förare.
En B -förares mål är väl i princip att så småningom bli A -förare?
ALLA ÄR VI BARN I BÖRJAN ;)

-=Just my opinion=-

Mvh Rundningsmärket inför -07
 
millemannen skrev:
2600809 Jag är intr av en billig instegsklass men är är inte intr av att kämpa med A-förare. Dom kan väl köra std 600 istället..

...och A-förare som är intresserade av en billig klass då? Att de ska flytta till en klass som inte ens finns är väl lite dumt va?!
 
millemannen skrev:
2600809 Jag är intr av en billig instegsklass men är är inte intr av att kämpa med A-förare. Dom kan väl köra std 600 istället..

men snälla det går lätt 5ggr mer pengar på en std 600 säsong! ska du sponsra mej eller vad är det frågan om???
jag har kört båda klasserna och i 600 sprang det lätt iväg 100.000:- på en säsong, om man räknar bort vad hojen kosta och vad jag sen förlora när jag sålde den....
sen vann jag 250 sp i år och konsigt nog så gick det hela lös på 20.000:- ink däck tävling bensin ja nästan allt...... och jag får tillbaka nästan samma pengar som jag gav för hojen.

ska jag lägga ner min roadracing för att du inte vill bli ifrån åkt? eller ska jag börja med moppe racing istället bara för att jag klassat upp mej och det inte finns nån budget klass för A-förare längre????
 
Tyckte att förslaget med a och b final verkar vara ett vettigt förslag. Då man är garanterad att få köra så om det går att genomföra är jag för a och b förare blandat..
BrInK skrev:
2600988 men snälla det går lätt 5ggr mer pengar på en std 600 säsong! ska du sponsra mej eller vad är det frågan om???
jag har kört båda klasserna och i 600 sprang det lätt iväg 100.000:- på en säsong, om man räknar bort vad hojen kosta och vad jag sen förlora när jag sålde den....
sen vann jag 250 sp i år och konsigt nog så gick det hela lös på 20.000:- ink däck tävling bensin ja nästan allt...... och jag får tillbaka nästan samma pengar som jag gav för hojen.

ska jag lägga ner min roadracing för att du inte vill bli ifrån åkt? eller ska jag börja med moppe racing istället bara för att jag klassat upp mej och det inte finns nån budget klass för A-förare längre????
 
BrInK skrev:
2600988 men snälla det går lätt 5ggr mer pengar på en std 600 säsong! ska du sponsra mej eller vad är det frågan om???
jag har kört båda klasserna och i 600 sprang det lätt iväg 100.000:- på en säsong, om man räknar bort vad hojen kosta och vad jag sen förlora när jag sålde den....
sen vann jag 250 sp i år och konsigt nog så gick det hela lös på 20.000:- ink däck tävling bensin ja nästan allt...... och jag får tillbaka nästan samma pengar som jag gav för hojen.

ska jag lägga ner min roadracing för att du inte vill bli ifrån åkt? eller ska jag börja med moppe racing istället bara för att jag klassat upp mej och det inte finns nån budget klass för A-förare längre????
Millemannen har rätt till sin åsikt utan att behöva bli otrevligt bemött. Dessutom verkar han ju inte ha svårt för att ändra sig och ta till sig sansade argument. :)
 
Gustav O skrev:
2601011 Millemannen har rätt till sin åsikt utan att behöva bli otrevligt bemött. Dessutom verkar han ju inte ha svårt för att ändra sig och ta till sig sansade argument. :)

jag har rätt till min åsikt med :)
sorry om det lät otrevligt millemannen, men du måste förstå mej att det är inte så kul att bli utkastad ur klassen.
dom B-förare som inte klarat 110% regeln i år har kommit och frågat om vi andra tyckt det vatt ok om dom fick starta ändå, och jag har svarat SJÄLVKLART varje gång...
anser man att man är en fara för andra ska man använda sitt sunda förnuft och skita i att ge sej ut men annars är det bara att köra.
 
BrInK skrev:
2600988...i 600 sprang det lätt iväg 100.000:- på en säsong, om man räknar bort vad hojen kosta och vad jag sen förlora när jag sålde den....
Vad var det som kostade 80 000 kr mer under en säsong i Standard 600 jämfört med 250 SP?

Däck såklart. Men 80 000 kr... :va
 
Nyteknik skrev:
2601079 Vad var det som kostade 80 000 kr mer under en säsong i Standard 600 jämfört med 250 SP?

Däck såklart. Men 80 000 kr... :va
Att hålla stumt på fyran i Anderstorp genom halva karusellen kostade BrinK rätt så mycket....
 
GSXR1100R skrev:
2601085 Att hålla stumt på fyran i Anderstorp genom halva karusellen kostade BrinK rätt så mycket....
Om man ska jämföra kostnaden att tävla i olika klasser måste man ju jämföra två likvärdiga säsonger. Inte en med mycket/dyra vurpor med en utan sådana.

:fakta

Säkert finns det förare som har kört Standard 600 och klarat sig med ca 30.000 kr på en säsong (exkl. värdeminskning).
 
Nyteknik skrev:
2601093
Säkert finns det förare som har kört Standard 600 och klarat sig med ca 30.000 kr på en säsong (exkl. värdeminskning).


Om man kör för att vinna så blir det nog svårt att klara sig på 30k…
 
Nyteknik skrev:
2601093 Om man ska jämföra kostnaden att tävla i olika klasser måste man ju jämföra två likvärdiga säsonger. Inte en med mycket/dyra vurpor med en utan sådana.

:fakta

Säkert finns det förare som har kört Standard 600 och klarat sig med ca 30.000 kr på en säsong (exkl. värdeminskning).
BrinK gillar att testa gränserna, det kostar mycket mer att testa gränserna med en tung fyrtaktare jämfört med en lätt tvåtaktare, att hålla stumt i karusellen med en 250SP torde ju inte vara speciellt svårt.

BrinK trillade ett par ggr med sin 250SP men den kostade nästan inget att laga.
 
Nyteknik skrev:
2601093

Säkert finns det förare som har kört Standard 600 och klarat sig med ca 30.000 kr på en säsong (exkl. värdeminskning).

Ja, om du bara kör två deltävlingar..

Annars är väl ungefär det du hamnar i däckkostnad bara om det är 5 SM
deltävlingar... så lägg till allt annat också förrutom däcken....
Men jag tror inte ens man klarar sig på 30.000:- på däckskostnad ens nu
när jag börjar fundera... Om man ska köra med fräscha sulor på kval o race
vill säga..
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top