Hur vill vi ha det i SP250? A+B eller bara B?

Hur vill vi ha SP250 nästa år?

• Antal röstningar
    0
Visst kan det vara tråkigt för någon att bli varvad. Men samtidigt så är det inte heller roligt att inte få vara med och leka bara för att man är för bra och inte har råd med någon annan racing.

Last edited:
Jag anser att klassen skall vara öppen för både A- och B-förare som tidigare.

Det måste gå att samsas som tidigare, även om många nya kommer in i klassen. Blir det tillräckligt många A- respektive B-förare kan man med tiden kanske ha delade startfält.

En dum fråga från en som precis börjat övningsköra. Men vad är definitionen på en B-förare resp. en A-förare?

supergirl skrev:
2598948 En dum fråga från en som precis börjat övningsköra. Men vad är definitionen på en B-förare resp. en A-förare?
B-förare börjar du som när du tagit licens, tar du sedan tillräckligt mycket poäng (placerar dig tillräckligt högt i loppen) så klassas du upp till A-förare.

samuel w skrev:
2598970 B-förare börjar du som när du tagit licens, tar du sedan tillräckligt mycket poäng (placerar dig tillräckligt högt i loppen) så klassas du upp till A-förare.
Eller som en del säger: Om du tjatar tillräckligt mycket kan du bli A-förare snabbare än normalt :D

Depåbitchen skrev:
2598893 Tycker att det även nästa år ska vara blandat. Dock under förutsättning att det inte börjar tjatas om någon 107/110% regel under säsongen.

Sen tror jag inte att det kommer stå en A-förare överst på pallen vid varje tävling om det blir blandat. :tungan
Om det ska vara en en budgetklass och inte en instegsklass så tycker jag också att det är ok med A- och B-förare, men då skall inte heller %-regeln gälla för att inte få delta.

9 pers tycker bara att det ska vara B men ingen har skrivit något. Komigenu, fram med lite argument!

Don Quixote skrev:
2599619 9 pers tycker bara att det ska vara B men ingen har skrivit något. Komigenu, fram med lite argument!

det finns helt enkelt inget argument....dom vill bara ha nån gratis placeringar....

Depåbitchen skrev:
2598893 Tycker att det även nästa år ska vara blandat. Dock under förutsättning att det inte börjar tjatas om någon 107/110% regel under säsongen.
Sen tror jag inte att det kommer stå en A-förare överst på pallen vid varje tävling om det blir blandat. :tungan

Tyvärr tror jag du har HELT fel om vem som vinner...
Skillnaden mellan en medioker A-förare & en likaledes B-förare är ganska stor.

En fråga som ställts av flera, i olika trådar, men som ingen har svarat på:
Hur många körde Sp 2006?
Hur många av dom var A / B förare?

Om ni var 25-30 st startande 2006 och det kommer in 10-15 "nya" A & B förare så kan du skippa 107% - 110% regeln helt.
Då måste du förmodligen vara bra snabb för att få plats på gridden.

Ska SP vara en instegsklass..... = Inga A-förare
Ska SP vara en budgetklass..... = A+B förare

Men har jag fel angående antalet... å det bara blir 3-4st som kör 4t, så spelar det nog ingen större roll om några av dom är A förare.

RR:Benny skrev:
2599831 En fråga som ställts av flera, i olika trådar, men som ingen har svarat på:
Hur många körde Sp 2006?
Hur många av dom var A / B förare?

.

Är inte helt hundra på att dessa siffror stämmer men en fingervisning om antalet förare ger det iaf.

Anderstorp 21 st kvalande
Linköping 23 st kvalande
Linköping B-race 24 st kvalande
Falkenberg 18 st kvalande

Fördelning A/B har jag inte en aning om.

Självklart ska det vara blandat A+B, finns som sagt inga argument för att stoppa A-förarna, alla ska få vara med o leka i ankdammen:D
Fattar inte hur svemo resonerar om detta stämmer :va

#25 sp250

samuel w skrev:
2598970 B-förare börjar du som när du tagit licens, tar du sedan tillräckligt mycket poäng (placerar dig tillräckligt högt i loppen) så klassas du upp till A-förare.

Tack .. om någon sedan kör en eller flera dåliga säsonger klassas de ner som B igen då?

Annars kan man ju klassas upp som A på att man har ställt upp i tävlingar där motståndet är sämre än normalt osv.

Rätt lustigt att man startar en separat B-serie i ERF, låter SP köra med ERF-cirkusen samtidigt som man stänger klassen för A-förare. Sammanträffandet ser nästan ut som en tanke. Bort med alla ambitionslösa från SM...

Tråkigt i så fall att det skall ske på bekostnad av dem som bevisat något på banan.

2599831 Tyvärr tror jag du har HELT fel om vem som vinner...

Den kan vara stor åt andra hållet med! Förra årets fjärdeman i SM i 125R hade inte en suck i R600 vad jag kunde se...

A/b

supergirl skrev:
2599998 Tack .. om någon sedan kör en eller flera dåliga säsonger klassas de ner som B igen då?

Annars kan man ju klassas upp som A på att man har ställt upp i tävlingar där motståndet är sämre än normalt osv.

När du väl blivit uppklassad är det svårt att återgå till B förare. krävs att du håller dig borta från banan i fem år.!
Helt rätt att du kan bli uppklassad i en klass med mindre motstånd, för att sedan ställa upp i en snabb SM klass och få så mycket pisk att du byter hojen mot ett Tv-spel/frimärkssamling.

2599831 Tyvärr tror jag du har HELT fel om vem som vinner...

Men hur stor är då skillnaden mellan en medioker A-förare och en talangfull och duktig B-förare?

Självklart kommer det att stå A-förare som segrare under säsongen. Men jag tror fortfarande inte att det kommer att stå en A-förare överst varje gång.

Don Quixote skrev:
2599619 9 pers tycker bara att det ska vara B men ingen har skrivit något. Komigenu, fram med lite argument!
det är röster från vad jag ser personer som inte kör 250sp som försöker snevrida resultatet. denna poll borde göras ÖPPEN...

Svaret är enhälligt att både A och B-förare ska tillåtas.

A+B + 650cc Fyrtakt.

Dom gammla Aprilia börjar snart rasa på löpande band pga åldern.
Behövs lite friska tag med nya 2-cyl fyrtakt.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti