Hur viktig är serviceboken vid köp? Bryr du dig?

Dmgohl

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2014
Hoj
Kawasaki er6-n 2006
Hej,

När man köper beg. hoj, hur mycket betyder serviceboken, förutsatt att annan dokumentation finns?

Köper ny hoj i veckan och en av kandidaterna saknar boken. Den har inte gått så många mil, men för de servicar som är gjorda så finns kvitton och annan stöddokumentation.

Så, hur mycket vikt läggs vid denna bok?
Hur hade ni tänkt?

Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk

Last edited:
En del av mig vill alltid ha serviceboken så jag kan se om allt är okej. MEN!
Finns dokumentation sen den var nyköpt så man kan kolla om några större saker är gjorda alltså ventiljustering osv (om den är runt dessa miltal) ser jag inga problem med att skippa boken.

Däremot har hojen gått kanske 2400mil och säljaren verkar lite stockholmare (läs tummen mitt i handen)
och samtliga kvitton är på olja och små skit hade jag börjar tveka.

Lycka till!

Du får bedöma helheten. Se till hur många ägare hojen har haft, mil, ålder. Värdera det mot den dokumentation som finns. Har ägaren uppgett något skäl hur serviceboken har kommit på avvägar?

Hade personligen velat ha serviceboken just eftersom det är en sådan sak som efterfrågas vid en försäljning. Sedan kan saker och ting försvinna genom åren utan att det finns något uppsåt att göra sig av med serviceböcker. Just motorcyklar som ofta går ett fåtal mil per år där man sällan kommer upp i de fasta milintervallerna - där ägare kanske gör ett oljebyte, bromsvätska etc och sparar kvitton istället för en stämpel i boken. Det är nog rätt vanligt. Serviceboken i sig är därmed inte så viktig egentligen - men det kommer alltid att dyka upp frågor varför den inte finns. Vid oklarheter vad gäller hojen blir den allt viktigare.

Som sagt gör en helhetsbedömning och väg olika faktorer mot varandra. Om allt är lika hade jag valt en hoj med komplett dokumentation inkl servicebok. När hojen är till åren kommen är det skicket och senare servicehistorik och underhåll som är intressant. Är det en nyare hoj tycker jag att boken ska med. Allt annat är suspekt.

Verkar alla servicear vara gjorda, hojen i förväntat skick och allt annat i sin ordning gör det ingen funktionell skillnad. Du kommer dock att få sälja hojen till lägre pris, så det är en anledning att pruta.

Jag tycker inte boken i sig är särskilt viktig däremot måste en säljare kunna stödja servicehistoriken och där kommer kanske inte ett biltemakvitto på 4l olja så långt. Om hojens skick verkar stämma överens med säljarens historik, fine!

Efter att under en period ha scoutat efter en PanEuropean så vart jag lite mörkrädd.
Allt jag ringde på var "välservade" på telefon, men i verkligheten var i bästa fall olja och filter bytta lite då och då.

Första ägaren verkar oftast varit noga - så länge det fanns garanti. Sedan går det fort utför. "Den har ju inte gått så mycket de sista åren"

...så 4 år utan tillsyn är okay?
Ägarna hade inte bytt några andra vätskor än just motoroljan - i bästa fall.
Bromsväskan mörknad, inga ventilspel kontrollerade, ägarna såg chockade ut när jag frågade om när dom senast inspekterat kamremmen. "Va...? Är det kamrem på denna...?"

Köper jag för under 20' så avgör skick och magkänsla mer än bok.
Skall jag lägga mer pengar än så måste servicehistoriken hänga ihop. Det finns så mycket hojar till salu. Citronerna är lika bra att låta stå.

BMW skulle jag inte våga mig på alls utan komplett servicehistorik, och knappt då ens.
Sköra, och dyra att hålla igång.

Last edited:
Har aldrig lyckats hitta en hoj som har servicebok eller om servicebok har följt med har den alltid varit blank. de flesta verkar sköta om sina hojar själva med oljebyte, filterbyte men lämnas ev in hos verkstaden för ventilkoll, typ. Som ulvhamne skriver, bedöm helheten, provkör lyssna. Säger säljaren att olja och filtet är nybytta, kolla på filtret, ser det nytt ut, är oljan i glaset fin mm mm. Köpte mig en gammal R1:a -99 i förra veckan och självklart fanns ingen servicebok men hojen i sig var kanonfin och motorn spinner som en liten kattunge, växlarna kändes tajt och bra, bromsarna likaså och för dom pengarna är det inte mkt att tjafsa om. Första åtgärd i min ägo var att göra en komplett service, olja, filter samt luftfilter, spänna kedjan, byta bromsvätska, gå igenom alla skruvar mm mm nu väntar jag bara på däcken från däckonline sen är jag redo för lite äventyr i sommar, bandagar blandat med några goa landsvägsturer:tummenupp

Finns servicehistorik är det väl inga problem? En noggrann ägare som servat själv enligt programmet är i många fall bättre än den "auktoriserade" verkstaden med okunniga komponentbytare och sommarjobbare... Det finns såklart undantag men personlig kompetens hos meken är avgörande.

Viktigare med utförd service på tex en BMW än på en japansk hoj. Men inga problem om någon kompetent person gjort det själv och dokumenterat saken.

Sedan går det ju att köpa en ny servicebok och med stöd av dokumentationen fylla i den. Tillsammans med de kvitton som finns är den ju lika mycket värd som originalet.

Viktigast är att hojen är väl omhändertagen av någon som bryr sig.

Skickat från min iPad med Tapatalk

en servicebok säger ingenting.
vem fan som kan fylla i en servicebok o det lätt som en plätt att fixa stämpel också
serviceboken är endast aktuell så länge det finns garanti kvar på motorcyklen

Det beror ju lite på pris och ålder på hojen så klart.

Köper jag en hoj för 50 000:- eller mer så ska allt finnas, servicebok och originaldelar vill jag ha.
Hemmapulare kan säkert vara bättre än verkstäder i vissa fall. Men rent allmänt så drar jag öronen åt mig när sånt svammel kommer på tal.
Och är det en dussinhoj man köper så svämmar ju blocket över av objekt, och då finns det INGEN anledning till att köpa något som inte är exakt så som man vill ha det.

Köpte min Sprint RS vid 3000mil nere i Skåne.
Enligt serviceboken var 4000mila servicen gjord, ventilspelskontroll osv.
När den gått 4000mil lät jag göra "4000-milaservicen" på nytt här uppe i Göteborg.
Och Johans MC hittade som jag ser det lite för mycket ventilspelsshims som behövde bytas.
Efter bara 1000mil sedan sista "4000-milen".
Man ska inte ta Serviceboken på för stort allvar. Tyvärr ! :mad:

Ju äldre hoj, desto mindre viktig blir boken. På en tjugio år gammal hoj är bokens värde i klass med en trave besiktningslappar.

När den gått 4000mil lät jag göra "4000-milaservicen" på nytt här uppe i Göteborg.
Och Johans MC hittade som jag ser det lite för mycket ventilspelsshims som behövde bytas.

Det finns verkstäder och det finns verkstäder. Just därför kan det vara bra att försöka ha koll på vilka verkstäder som är bra såväl auktoriserade som icke-auktoriserade. Är hojen servad av en firma med god renommé och ägaren verkar vettig. Då kan man inte göra så mycket mer om hojen verkar vara i gott skick i övrigt.

Jag lät göra en storservice på min S4RS jag köpte begagnad. Hojen var servad av senaste ägaren och han hade gjort en kontroll av ventilerna själv. Tog det säkra före det osäkra och lät göra en stor service inkl kamremsbyte och ventiljustering/kontroll efter köpet. Verkstaden sa att allt hade varit i sin ordning. Känns tryggt att veta att man har en oberoende part som upplyser en om det.

Jag bryr mig inte om serviceboken mer än som en möjlighet att pruta. Ingen av de fyra tvåhjulingarna jag äger nu har någon.

För mig är skicket allt.

Om ventilspelet låg precis på gränsen vid 3000 mil så är det inte orimligt att det låg under vid 4000. Däremot är det ju i princip ogjort att kolla ventilspelen vid fel intervall, då man kollar för tidigt.

Sen är det ju så, att det spel som anges, tex 0,1-0,2mm, är ju beräknat för att hålla tills nästa kontroll. Men gör man en koll på halva intervaller kan man mycket väl ligga under, utan att det är nån fara på taket.

Dock shimsar jag själv alltid upp ett steg om jag märker att det är precis på gränsen, även om boken säger att det inte behövs nån åtgärd.

Själv köper jag vara gamla vurpade hojar för högst för några tusenlappar /sprit, och då är servicebok extremt ointressant...

och säljaren verkar lite stockholmare (läs tummen mitt i handen)
och samtliga kvitton är på olja och små skit hade jag börjar tveka.

tenor.gif

Så här funkar det:
Kompis ringer: "tja, jag ska sälja bilen, kan du stämpla boken som är full med överhoppade servicar?"
- Aldrig i livet.
Kompis ringer aldrig mer.

Ta serviceboken med ett kilo salt.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...