N.Blomqvist
Gudomlig sporthojare
Om man ska köpa/sälja en bil så cirkulerar det ju en massa listor där man kan se ungefär hur mycket bilen är värd.
Finns det något liknande för motorcyklar?
Blocket är en väldigt opålitlig källa för information, har jag märkt.
För några veckor sedan var det två GSXR 600 ute på annons, en -04 och en -05. Priset var 54´ för -04:an och 55´ för 05:an.
04:an gick direkt, men 05:an är fortfarande ute på annons...
Anledningen till att jag undrar är att jag eventuellt tänker sälja hojen framåt sensommaren och funderar på vad den kan vara värd.
Ett annat dilemma är att cykeln är bankörd sedan ny så det finns ingen servicebok på den. Det finns däremot ett kvitto på motorrenovering för åtskilliga pengar på auktoriserad firma så sent som i höstas.
Påverkar det faktum att den saknar servicebok priset negativt eller är kvitton på motorrenovering och oljebyten tillräckligt?
Skicket på cykeln är väldigt ojämnt. Ramen, någon motorkåpa, osv. har någon enstaka skavank här och där, men kåpor och tank är helt nya eftersom den aldrig gått gata innan i våras.
Hur skulle ni som köpare resonera? Alla kåpor och tank är i nyskick, men resten ser lite slitet ut. Hur mycket drar det ner priset?
Maskinellt är den ju i absolut toppskick, dessutom är ju motorn helt genomgången, ballanserad, blueprintad, toppen portad, osv. för SS 600. (Det är Micke Nilssons vinnarhoj från 2005.)
Påverkar det priset positivt att den är lite uppskrämd?
Hur mycket extra är det värt att det sitter Acra helsystem i titan, Yoshibox och Öhlinare på hojen? Vad jag förstått så höjer inte extrautrustning cykelns värde, men dessa grejor i kombination med att den är fixad i motorn och racepreppad borde väl höja värdet? Eller sänker det värdet?
Ett annat stort plus är att hojen togs inte i trafik förän Oktober 2008. Det betyder dels att den inte behöver besiktas förän 1 November 2012, och dels att maskinskadeförsäkringen gäller i fem år fr.o.m. första ibruktagandedatumet.
Jag har alltså en GSXR 600 -05 som är racepreppad, inte behöver besiktas förän 1 November 2012, och som har gällande maskinskadeförsäkring.
Vissa saker på hojen ser bättre ut än genomsnittet, vissa ser sämre ut.
Hojen har varit lagd, lagad, bankörd, och allt sådant som drar ner priset.
Det är alltså en skitsvår cykel att sätta pris på.
Om jag skulle sätta ut en annons på den idag, hur mycket kan vara ett skäligt pris? Jag vet att priset sjunker för varje vecka av säsongen som går, och att det kommer att vara ett billigare pris på den då jag säljer den, men en liten fingervisning vore trevligt.
Ska den vara billigare eller dyrare, eller samma pris, som en motsvarande standardhoj av samma årsmodell?
Finns det något liknande för motorcyklar?
Blocket är en väldigt opålitlig källa för information, har jag märkt.
För några veckor sedan var det två GSXR 600 ute på annons, en -04 och en -05. Priset var 54´ för -04:an och 55´ för 05:an.
04:an gick direkt, men 05:an är fortfarande ute på annons...
Anledningen till att jag undrar är att jag eventuellt tänker sälja hojen framåt sensommaren och funderar på vad den kan vara värd.
Ett annat dilemma är att cykeln är bankörd sedan ny så det finns ingen servicebok på den. Det finns däremot ett kvitto på motorrenovering för åtskilliga pengar på auktoriserad firma så sent som i höstas.
Påverkar det faktum att den saknar servicebok priset negativt eller är kvitton på motorrenovering och oljebyten tillräckligt?
Skicket på cykeln är väldigt ojämnt. Ramen, någon motorkåpa, osv. har någon enstaka skavank här och där, men kåpor och tank är helt nya eftersom den aldrig gått gata innan i våras.
Hur skulle ni som köpare resonera? Alla kåpor och tank är i nyskick, men resten ser lite slitet ut. Hur mycket drar det ner priset?
Maskinellt är den ju i absolut toppskick, dessutom är ju motorn helt genomgången, ballanserad, blueprintad, toppen portad, osv. för SS 600. (Det är Micke Nilssons vinnarhoj från 2005.)
Påverkar det priset positivt att den är lite uppskrämd?
Hur mycket extra är det värt att det sitter Acra helsystem i titan, Yoshibox och Öhlinare på hojen? Vad jag förstått så höjer inte extrautrustning cykelns värde, men dessa grejor i kombination med att den är fixad i motorn och racepreppad borde väl höja värdet? Eller sänker det värdet?
Ett annat stort plus är att hojen togs inte i trafik förän Oktober 2008. Det betyder dels att den inte behöver besiktas förän 1 November 2012, och dels att maskinskadeförsäkringen gäller i fem år fr.o.m. första ibruktagandedatumet.
Jag har alltså en GSXR 600 -05 som är racepreppad, inte behöver besiktas förän 1 November 2012, och som har gällande maskinskadeförsäkring.
Vissa saker på hojen ser bättre ut än genomsnittet, vissa ser sämre ut.
Hojen har varit lagd, lagad, bankörd, och allt sådant som drar ner priset.
Det är alltså en skitsvår cykel att sätta pris på.

Om jag skulle sätta ut en annons på den idag, hur mycket kan vara ett skäligt pris? Jag vet att priset sjunker för varje vecka av säsongen som går, och att det kommer att vara ett billigare pris på den då jag säljer den, men en liten fingervisning vore trevligt.

Ska den vara billigare eller dyrare, eller samma pris, som en motsvarande standardhoj av samma årsmodell?