Finns det någon lista där man kan se vad hojen är värd?

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
Om man ska köpa/sälja en bil så cirkulerar det ju en massa listor där man kan se ungefär hur mycket bilen är värd.

Finns det något liknande för motorcyklar?

Blocket är en väldigt opålitlig källa för information, har jag märkt.

För några veckor sedan var det två GSXR 600 ute på annons, en -04 och en -05. Priset var 54´ för -04:an och 55´ för 05:an.

04:an gick direkt, men 05:an är fortfarande ute på annons...

Anledningen till att jag undrar är att jag eventuellt tänker sälja hojen framåt sensommaren och funderar på vad den kan vara värd.

Ett annat dilemma är att cykeln är bankörd sedan ny så det finns ingen servicebok på den. Det finns däremot ett kvitto på motorrenovering för åtskilliga pengar på auktoriserad firma så sent som i höstas.

Påverkar det faktum att den saknar servicebok priset negativt eller är kvitton på motorrenovering och oljebyten tillräckligt?

Skicket på cykeln är väldigt ojämnt. Ramen, någon motorkåpa, osv. har någon enstaka skavank här och där, men kåpor och tank är helt nya eftersom den aldrig gått gata innan i våras.

Hur skulle ni som köpare resonera? Alla kåpor och tank är i nyskick, men resten ser lite slitet ut. Hur mycket drar det ner priset?

Maskinellt är den ju i absolut toppskick, dessutom är ju motorn helt genomgången, ballanserad, blueprintad, toppen portad, osv. för SS 600. (Det är Micke Nilssons vinnarhoj från 2005.)

Påverkar det priset positivt att den är lite uppskrämd?

Hur mycket extra är det värt att det sitter Acra helsystem i titan, Yoshibox och Öhlinare på hojen? Vad jag förstått så höjer inte extrautrustning cykelns värde, men dessa grejor i kombination med att den är fixad i motorn och racepreppad borde väl höja värdet? Eller sänker det värdet?

Ett annat stort plus är att hojen togs inte i trafik förän Oktober 2008. Det betyder dels att den inte behöver besiktas förän 1 November 2012, och dels att maskinskadeförsäkringen gäller i fem år fr.o.m. första ibruktagandedatumet.

Jag har alltså en GSXR 600 -05 som är racepreppad, inte behöver besiktas förän 1 November 2012, och som har gällande maskinskadeförsäkring.

Vissa saker på hojen ser bättre ut än genomsnittet, vissa ser sämre ut.
Hojen har varit lagd, lagad, bankörd, och allt sådant som drar ner priset.
Det är alltså en skitsvår cykel att sätta pris på. :gnissla

Om jag skulle sätta ut en annons på den idag, hur mycket kan vara ett skäligt pris? Jag vet att priset sjunker för varje vecka av säsongen som går, och att det kommer att vara ett billigare pris på den då jag säljer den, men en liten fingervisning vore trevligt. :)

Ska den vara billigare eller dyrare, eller samma pris, som en motsvarande standardhoj av samma årsmodell?
 
hade jag fått välja mellan en likvärdig hoj som enbart gått gata och var oskruvad, och din hoj hade det krävts en ordentlig prisskillnad för att jag skulle köpt din hoj istället...tyvärr..
 
hade jag fått välja mellan en likvärdig hoj som enbart gått gata och var oskruvad, och din hoj hade det krävts en ordentlig prisskillnad för att jag skulle köpt din hoj istället...tyvärr..

Ja, det är faktiskt så som jag hade resonerat också faktiskt.

Hur stor prisskillnad bör det vara då? 5.000:-? 10.000:-? Ännu mer?
 
Inte är väl toppen portad på din cykel?
05 körde M Nilsson i superstock och då fick dom inte röra toppen.
 
Det kanske finns några som tycker att allt du rabblade upp är bra och värt att betala extra för?
Prova sätt ett pris som du tycker är rätt och se vad som händer.
 
Inte är väl toppen portad på din cykel?
05 körde M Nilsson i superstock och då fick dom inte röra toppen.

Enligt vad vissa insatta personer säger så ska något vara gjort åt toppen, men ingen kan/vill säga vad.

Det kanske finns några som tycker att allt du rabblade upp är bra och värt att betala extra för?
Prova sätt ett pris som du tycker är rätt och se vad som händer.

Ja, det är kanske sant. Personligen skulle jag dock inte betala ett öre extra för en massa extratillbehör på en begagnad cykel.

Jag skulle hellre gå på helhetsintrycket, och då är min hoj tyvärr inte riktigt i samma skick som likvärdiga hojar.

Något som jag däremot skulle värdesätta är all dokumentation, kvitton, och det faktum att den inte ska besiktas förän sent 2012 och att det går att teckna maskinskadeförsäkring på den.

Det är riktigt svårt att pricka rätt prismässigt. Hojen har många +, men minst lika många -. (Vilket jag iofs. visste om när jag köpte den.) :)

Nu återstår bara att bestämma sig för om jag ska sälja den eller inte. Den är ju så förbannat rolig, men frugan har börjat tjata om att vi behöver renovera badrummet och en nyare bil. :brinnerup
 
Last edited:
Ja, det är faktiskt så som jag hade resonerat också faktiskt.

Hur stor prisskillnad bör det vara då? 5.000:-? 10.000:-? Ännu mer?
Om du säljer den som gathoj kan du mer eller mindre glömma pengar för tillbehören. Så nära original som möjligt är det som lockar. Gemene man är förmodligen inte heller så sugen på en f.d. banhoj ÄVEN om den maskinellt är i toppskick. Jag skulle tippa på minst 15 000:- mindre gentemot en gatkörd syster.
 
Behåll hojen. Pengar till renovering kan ni låna till. Att köpa nyare bil är dumt om den gamla fungerar och är det inte så att glädjen av att ha hojen väger upp de få pluringar du får för den i detta skick?
 
kan du inte sälja den som rejshoj då o kåpor o tank för sig. De får du säkert 8-9 tusen för om de är i nyskick
 
Beggade banhojar står inte högt i pris. Jag tippar 30-35k.
 
Beggade banhojar står inte högt i pris. Jag tippar 30-35k.

Mjo... Någonstans strax under 40´, kanske något över om jag har tur har jag räknat med, -med racekåporna monterade.

Jag har kalkylerat med ett pris runt 45´, som den står nu med alla originalgrejorna monterade , men med allt godis kvar på den, och färdig för gatan. Det är 10.000:- under vad motsvarande hoj original är utannonserad för på Blocket. (Vilket egentligen inte säger ett jäkla dugg, det är därför jag ställer frågan här.)

Säg att jag skulle få 40´ för den, helt original, och så säljer jag avgassystem, trimbox och Öhlinare för sig, tror ni den sammanlagda summan av hojen för sig och delarna för sig skulle bli såpass mycket högre att det skulle motivera arbetet och strulet med att byta tillbaka till originaldelarna?

Eller skulle jag tjäna på att sälja hojen som den står, och sälja originalavgassystemet och originalstötdämparen för sig istället?

Idag är ju hojen i praktiken en bankörd gathoj utan servicebok. Och sådana finns det ju gott om till salu, så jag personligen tycker ju inte att det borde skilja så otroligt mycket mer än runt 10.000:- mellan min och motsvarande standardhoj med full servicebok.

Eller har jag otur när jag tänker nu? :va

Om du säljer den som gathoj kan du mer eller mindre glömma pengar för tillbehören. Så nära original som möjligt är det som lockar. Gemene man är förmodligen inte heller så sugen på en f.d. banhoj ÄVEN om den maskinellt är i toppskick. Jag skulle tippa på minst 15 000:- mindre gentemot en gatkörd syster.

Visst är det så som du säger. Men, för att försvara äran lite, idag är ju hojen, som jag skrivit ovan, i praktiken en bankörd gathoj utan servicebok.

Dessutom med fördelen att den har en gällande maskinskadeförsäkring, om nu oturen skulle vara framme.

Det är ju många som kör regelbundet på bana med sina cyklar och som inte nämner det i annonsen när dom ska sälja den, och som också har trimavgas, värre stötdämpare, Power Commander, osv. på hojen. Extratillbehör som i dom fallen höjer priset, om än marginellt, snarare än sänker det.
 
Last edited:
med rätt köpare kan du säkert få ut mycket pengar...men att hitta den är nog det svåra...

i daxläget ger jag hellre lite extra för att få en schysst hoj som till synes verkar ofipplad med...
 
med rätt köpare kan du säkert få ut mycket pengar...men att hitta den är nog det svåra...

i daxläget ger jag hellre lite extra för att få en schysst hoj som till synes verkar ofipplad med...

Håller med... polaren köpte en gammal banhoj och har haft väldigt mkt strul med den. Många saker blir "hemmalösningar" och andra påhittigheter.
 
Visst är det så som du säger. Men, för att försvara äran lite, idag är ju hojen, som jag skrivit ovan, i praktiken en bankörd gathoj utan servicebok.

Dessutom med fördelen att den har en gällande maskinskadeförsäkring, om nu oturen skulle vara framme.

Det är ju många som kör regelbundet på bana med sina cyklar och som inte nämner det i annonsen när dom ska sälja den, och som också har trimavgas, värre stötdämpare, Power Commander, osv. på hojen. Extratillbehör som i dom fallen höjer priset, om än marginellt, snarare än sänker det.
Problemet är att människor inte är rationella när det handlar om hur saker och ting har använts. Styling, trimning och bankörning är, för många, ett dåligt omen även om du, jag och många andra inte är av den åsikten.

Men testa, det finns människor med för mycket pengar där ute, helt klart. Skiter det sig får du väl sänka lite!
 
"Men testa, det finns människor med för mycket pengar där ute, helt klart. Skiter det sig får du väl sänka lite! "

Där är ju nästa bekymmer.......
Varför har han sänkt den? Kanske har Rossi varit där och sett att där finns en massa fel på den och ratat den? :näsblod
Ja det gör onekligen marknaden kall att toksänka en hoj i efterhand men kyler inte riktigt lika hårt att sätta den till rätt lågt pris direkt för då ser många den som ett klipp och resonerar ju snarare som att - Ja bankörd so what den är ju billig.....:va

Skitsvår sitts att sitta i men jag skulle lätt kunna vända på det och säga som så här.... Välservad, eftersom du har täta intervaller på banan och att den gått hårt de gör den på gatan också fast med sämre förutsättningar (Gammal olja mm)
 
är även värt att ge lite extra för o veta att man med säkerhet kan få sakerna sålda sen...
 
Marknaden för racehojar är ju starkt begränsad i jämförelse med väglegala.
 
Hur mycket extra är det värt att det sitter Acra helsystem i titan, Yoshibox och Öhlinare på hojen? Vad jag förstått så höjer inte extrautrustning cykelns värde, men dessa grejor i kombination med att den är fixad i motorn och racepreppad borde väl höja värdet? Eller sänker det värdet?
Jag brukar resonera som så att extrautrustning inte gör att du får mer pengar för hojen, men det gör den lättare att få såld. Om två likadana hojar (samma skick osv) är till salu för samma peng så köper ju jag den med mest extrautrustning. (Så länge originaldelarna finns kvar.)
 
Vad är det för skavanker på ram m.m? Är det bara lite repor så skulle det inte göra mig nånting. Och är trim m.m. inte galet gjort så att det enbart funkar om man river motorn och går igenom den var 100e mil utan gjort för att hålla så skulle jag bara se det som positivt. Om hojen var lite repig skulle inte göra mig något, så länge den fungerar lika bra. Jag skulle helt klart betala mer för en hoj med extrautrustning, men inte så mycket mer att jag kan välja en större (cylindervolym) eller nyare modell på lika bra/samma hoj, då tar jag ju hellre det.

Angående trim och prisskillnad så spelar det egentligen inte så stor roll hur mycket pengar som är lagt på det, utan det är effektökningen som är intressant och vad jag då får betala för de extra hästkrafterna. Bättre fjädring krävs det någon med race/bankörningsambitioner för att uppskatta, men där beror det ju också på hur stor skillnad det är mot orginal och om en eventuell prisskillnad går att motivera i skillnad på prestanda.
 
Last edited:
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top