Hur viktig är effekten för dig?

  • Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date
Antalet hästar betyder inte mycket. Det är hur de levereras som bestämmer om en motor är kul eller ej.
Har ännu inte kört en enda fyrtaktsradfyra som är roligare att köra än en enkel liten RD350. Spelar ingen roll om det stått 600, 750 eller 1000 på kåporna. Trimmat eller ej.
En TZR250 med sina 50 hästar är det roligaste jag någonsin kört på småvägar. En RGV eller RS250 är snabbare och bättre på alla vis, men de saknar personlighet jämfört med TZR:n, men har drösvis av det jämfört med en CBR600, vilket är den tristaste motorcykel jag någonsin kört. CBR:n är däremot troligtvis den bästa cykel jag någonsin kört, men jag var nöjd efter en halvtimmes körning.
Karaktär är allt!
 
Som andra sagt, så länge som effekten nått över en viss gräns så spelar det mindre roll. Jag trivs bra på min gamla hoj från -88 med 100 hästar, men jag tror att jag skulle trivas minst lika bra på en modern hornet 600 eller daytona 675. Dåliga exempel kanske med tanke på att daytonan också har drygt 100 hästar, men min poäng är att jag bara behöver tillräckligt med effekt för att inte bli uttråkad när jag kör. Därefter slår väghållning och andra egenskaper högre.

Jag skulle inte vilja köra en hoj strypt till begränsad. 25 kW är för lite för min smak.
 
hästkrafter hit hästkrafter dit. det bästa är en häst med en ruskigt snygg tjej ridandes på.
 
Effekt har inte så stor betydelse för mig, så mina ca 120 hk-vikt-ålder får räcka :D

En litershoj hade inte varigt fel dock,, men tyvär gillar inte FBn dem så mycket :gnissla

Smidighet framför prestanda :yoparty
 
Inte så viktig, faktum är att ingen av de 10 hojar jag hunnit med sen jag tog kortet -91 har haft över 80 hästar och jag tycker nog jag har haft tillräckligt roligt ändå :)

Eller, en liten rättelse: HÖG effekt är inte så viktigt... Har ju faktiskt ägnat mig åt att trimma Hyndan lite men målet har väl snarare varit 60 pållar än 160 :D

Det jag tycker är viktigt med effekt är närden levereras, jag gillar när den dyker upp långt ner i registret och håller i ett tag utan för mycket pucklar vilket är nåt den gör både på Duccen & Hyndan. Hyndan är ingen poäng att varva över 5000 som den är bestyckad nu, Duccen vill vara mellan 3-7000 för att gå som bäst...
 
Visst spelar effekt stor roll för mig men då snackar vi "användbar" effekt. Men med det sagt skulle det aldrig falla mig in att köpa något under 750cc, just på grund av att du inte får samma bottenvrid och effekt som en större maskin.

Att ha 200 hästar vid 15 000 varv (och ca 100Nm) är för mig också helt ointressant då det inte har något praktiskt användningsområde för vanlig körning. Hellre har jag ett tight register med kanske 150-160 hästar och 130Nm vid säg 10 000 varv. Då får man en hoj som både är stark och mer än tillräckligt snabb.

Högvarviga sporthojar i all ära. Men bara på bana. :)

Ett problem är ju att 150-160Hk vid 10000rpm är 108Nm:va
 
Kör GSXR1000 -07 och det är trött skit! När kommer turbo originalmonterat???:mad:
 
Visst har det betydelse, att hävda något annat handlar i regel om "surt sa räven". Men hur mycket är tillräckligt? Tjaa..hur långt är ett snöre? Det är nog högst personligt. Kan ju ha ett visst samband med ålder också, var sak har sin tid..

Tillräckligt för mig personligen är att det ska svara bra ut ur böjarna utan att jag behöver fäkta vilt med vänsterfoten, vilket i regel innebär uppåt 1000 kubik eller mer. 998:an har c:a 135 hk vilket i kombination med bra bottendrag räcker och blir över för mig. ST3:an har c:a 110 hk vilket i kombination med ett ännu bättre bottendrag räcker bra det också. Men så är jag ju närmare 60 än 20 också :D
 
Power is nothing without control...

Om effekt vore allt skulle man köra turbo men körbarheten(och även hållbarheten) är ju sådär...

Nu har jag en literhoj redan men det börjar bli ännu mer intressant med de nya hojarna med TC och ABS då man kan tygla effekten lite=körbarhet.

För att svara på frågan så JA effekten är viktigt men bara så länge paketet runt den fömår göra den körbar!
 
Ett problem är ju att 150-160Hk vid 10000rpm är 108Nm:va

Men ge dig. :rolleyes:

Om du kan räkna så pass avancerad matte så kan du säkert klura ut att vridmomentet som åsyftas är inte vid maxvarv. 130Nm har du omkring 6000 varv i en motor med 150hk.
 
Last edited:
Men ge dig. :rolleyes:

Om du kan räkna så pass avancerad matte så kan du säkert klura ut att vridmomentet som åsyftas är inte vid maxvarv. 130Nm har du omkring 6000 varv i en motor med 150hk.

Sorry jag läste bara det du hade skrivit, var inte min mening att reta dej
 
Det lämnar jag till andra.

Till ämnet,Ja effekten är viktig för mej som FET och talanglös amatör.

Det man förlorar i kurvorna får man försöka ta igen på rakorna.
Haha, känner att den beskrivningen passar bra på mig med ..
 
Körbarheten är precis så underbart enkel som vilken 1000cc moppe som hellst om turbo-moppen är välbyggd som MC-Xpress mopparna är!!:krama

Hållbarheten är precis så underbar som vilken 1000cc moppe som hellst om turbo-moppen är välbyggd som MC-Xpress mopparna är!!:krama

:D

Amen broder!

Jag vet folk som kört hårt trimmade turbomoppar i flera tusen mil utan problem, så det beror helt (nåja, till största del) på om det är nån som har koll på bitarna eller om det är alfons åberg som fulmekat ihop maskinen. Lägger man sen ner några kronor och grubblande på chassi/dämpare så får du en riktigt trevlig dödsmaskin :). Men man måste nog ha kört turbohojj själv för att förstå :tungan
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top