Hur viktig är effekten för dig?

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date
På gata är jag nog nöjd med allt över 100 häst. Samtidigt som 300 inte varit fel det heller, på gata ska det bara vara roligt, hanterbarhet är sekundärt! Å andra sidan är det roligare att hänga av Gixxrar med en ER6 än en turbohoj ;).

På bana känns det som att det beror på vart man själv är i sin körning. Jag körde snabbare på en 60-hästars 690 sm än på 120 hästar SuperDuke. Kanske för att jag blev av med respekten för hojen och vågade nyttja den ganska fullt ut.

Nu är det byte till just en 690 som gäller. När jag väl lärt mig svänga och bromsa ordentligt blir väl nästa steg att lära sig hantera effekt också. Jag står fast vid att det är roligare att hänga på en 180-hästars hoj som försvinner på rakorna, och kunna ligga och stressa en sån. Än att köra ifrån en annan 120-hästars streethoj. (och väldigt mycket roligare att bromsa sig om R1or och sen försvinna när det börjar svänga :)). Men visst, jag hade också tyckt det vore coolt med en RSV4 Factory istället, om man bara finge ha råd :brinnerup!:brinnerup

Vi gatkörning är effekten extremt viktigt.
För att kunna göra säkra omkörningar fordras ett par hundra hästar.

Skulle aldrig åka gata utan turbo

Effekt är viktigt. Precis som det är viktigt med rätt verktyg för ett bra resultat.

Gällande kurvtagning har jag nog utvecklats mest med en trött cb 125 4takt, köptes för 2000 kr när min cbr 600 lagt ner och packat ihop.

Varför ? Jo, vågade verkligen plåga skiten ur den, lärde känna bromsar, och inget gick fortare än det var kontrollerat (115km/h då jag var pissnödig, medvind o hemlängtan).

Grus, där var samma sak. Hade en 650 jag inte våga hantera på rätt sätt. Köpte en gammal xt 350 och lärde mig ligga på gränsen. Haft större grusraketer efteråt, och kör dem på ett helt annat sätt än tidigare.

Sporthoj, absolut, det är viktigt för mig där med, jag vill inte vara värst. Varför ? Jo då måste jag bevisa att jag har det värsta, hela tiden, och kommer jag sist går det inte att skylla på materialet.

Japp, effekt är viktigt för mig.

Eftersom jag inte kört något större än 125:a så tycker jag att effekten är ganska viktig. Tror ändå att allt över 100 hk räcker bra på gata, sen kan det väl alltid vara kul att köra turbohoj, tror jag :tummenupp

Jag har testat en 10 ggr så stor hoj som min nu och jag står fortfarande fast vid vad jag sa :) Dock jävligt kul att dra på även på raksträcka med fetare hoj :) Man breddar helt enkelt användningsområdet med mer effekt (om man enbart kör gata)

Glöm inte tuppkammen! :D

Alla vill vi ha den största o rödaste tuppkammen innerst inne, vi är ju killar! (Ja, förutom ni som e tjejer då :rolleyes:)

Kompisen ringde i våras och sa skadeglatt - "nu har jag snabbare hoj än dig". Och då köpte jag en ny snabbare. Hur tänkte du nu? - frågade en annan polare. Jag tänkte inte alls! - svarade jag ärligt - jag kände! :D

Sen är hojen jättefin i chassi och massa teknik som faktiskt hjälper mig (= räddar mig), verkligen kul att köra. Men nog fan finns det x antal procent tuppkamm som hjälpte till i köpet.

En känd rr-profil sa till mig i somras: det finns max 10 man i Sverige som verkligen kan hantera en modern 1000-kubikare fullt ut. Och du är inte en av dem. (Skit också!!!!)

Klart effekten är viktig! :yoparty

KUCKELIKUUUU!!! :D:D:D:D:D:D

Last edited:
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...