Hur veta om kamaxelm har virdigt sig på en 426a?

P.Björk

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
ZX9R -98 8200mil
Hur skall man kunna kolla upp om min kamaxel har virdigt sig. Det verkar som om kompresionen går ut genom insuget.
Jag vet att ventilerna är täta. Dock så verkar det som om drevet har vridigt sig på kamaxeln(insug). Kan man kolla upp det på något sätt eller är det bara till att gämföra med en ny?

Motorn har rasat,sen är den ihop byggd men startar ej.
Den knäckte två styck insugs ventiler+ kolv då den rasade.

//Per

Såvida du inte har ställbart kamdrev så vrider sig inte själva drevet, däremot kan ju kammen kugga över. Det enklaste är nog att jämföra mot märkning på veven/t'ändning/vart det nu står i boken att du ska kolla.

Nu vet jag att kamdrevet har vridigt sig på axeln.Efter som den startade på första kicken ,efter att jag ställt ungefär som den skall stå.
Fast det är ju svårt att få det 100% rätt.Men jag ställde så att när avgasventilerna stänger så öppnar insugsventilerna nästan på direkt(Ville inte ställa det för tajt så att den raserar ventilerna).Den går inte jätte bra men den startar,så nu gäller det att hitta en annan insugkam så att jag kan mätta och pressa av mitt drev o pressa dit det på rätt ställe

OLJEKYLD GSXR skrev:
Såvida du inte har ställbart kamdrev så vrider sig inte själva drevet, däremot kan ju kammen kugga över. Det enklaste är nog att jämföra mot märkning på veven/t'ändning/vart det nu står i boken att du ska kolla.

Nja
Så är det inte på alla...
GSXR 600 97-00, GSXR 750 96-99 och Hayabusa
har endast ett pressad kamdrev utan styrstif eller kil.
På dessa modeller så kan faktiskt drevet vrida sig.
Skulle tro att det finns fler modeller/fabrikat som har samma konstruktion.

P.Björk skrev:
..,så nu gäller det att hitta en annan insugkam så att jag kan mätta och pressa av mitt drev o pressa dit det på rätt ställe
Lite tveksam till det av 2 skäl:
1) Om det lossat en gång är chansen stor att det lossar igen, om man inte gör nåt för att hindra det.
2) Svårt få det tillräckligt noggrant, bara genom att jämföra. Bör inte fela mer än 1/10 - 1/20 av ett kugg (1-2 vevgrader). Går nog att se på kamdrevet, men svårare m kammen (lite beroende på hur det ser ut). Insugkammen framflyttad ==> risk att kolv o ventil kolliderar, retarderad ==> går sopigt på låg- o mellanvarv.
/u

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back