Hur vet APB/polisen att det är jag?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
sandstream skrev:
Jag är inne på din linje SSB.
Tror de kommer att få jäkligt svårt att bevisa vem som tankat.

Men är man inte ansvarig för vad du har på din dator? Iden med att beslagta operatörers servrar är väl att få ip nummer vart nedladdade filmer tagit vägen, sen gräva genom beslagtagna (evetuellt då) hårddiskar för att faktiskt bevisa innehav.

Typ du kan inte bli bestraffad om nån skulle posta knark till dej, men om du sparar det i skåpet blir det en annan sak. Kanske dålig metafor meniallafall

Typ du kan inte bli bestraffad om nån skulle posta knark till dej, men om du sparar det i skåpet blir det en annan sak.
Man kan inte straffa en hel familj för att det finns en påse knark i ett skåp. De måste ta reda på vem det är som lagt knarket där. Det kanske till och med är så att en bekant till familjen lade den där under ett besök.

Samma problem har man i fallet med en, eller flera, datorer. Den som gör sig skyldig till brott är ju den som utför själva nedladdningen. Om nedladdningen sedan är på en dator som också brukas av mig gör ju inte mig till brottsling.

Ungefär på samma sätt som att det inte är ägarens fel om någon lånar en MC för provkörning och sen drarifrån polisen.

Det kommer bli extremt svårt att driva den här typen av fall. Vilket också är anledningen till att polisen m.m. säger att de inte kommer satsa resurser på den här typen av utredningar.

Det är en sak om man har sveriges största filbibliotek kopplat till gigabitnät eller liknande, och en annan för de med mer modesta filbibliotek. Jag tvivlar på att polisen kommer och knackar på en dag och säger: "Hej, vi misstänker att det förekommer illegal fildelning här i bostaden. 8 låtar och 1 film minsann, så vi tog hit 20 personer för att undersöka saken närmare".

/SSB

Last edited:
sandstream skrev:
Lite offtopic men jag tror det är i Australien de faktiskt har sånna regler.
Fastnar bilen på ett kort från en fartkamera så är det ägaren som får betala.

Finns en störtskön berättelse om ett gäng som snodde en regskylt från en polisbil och sedan passerade samma fartkamera 17 gånger eller nåt sånt.
Polisen fick 17 fina kuvert med posten :hihi

Det jobbiga som hände sen bara var att dom tagit kort även bakifrån och då fick det riktiga reg-numret. Dom åkte hem till killen och hittade bilen med den falska skylten kvar på... Busted!!! :kocko

McB skrev:
Nu när vi ändå håller på att snacka om piratkopiering igen så vill jag tipsa om en artikel i Amerikanska Wired Magazine: http://www.wired.com/wired/archive/13.01/topsite.html?pg=1

Den går igenom i detalj hur piratscenen fungerar, och jag tror att många kommer bli ganska förvånade. Kul läsning även om man är insatt sedan tidigare.

Mycket intressant läsning! Mer sånt! :tummenupp

philsson skrev:
Just nu minns jag inte kommandot men du kan kolla i komandotolken tillockmed vart dina anslutningar går.. HELA VÄGEN. alltså tillockmed intern adress och MAC nummer. Sen vem som satt vid den datorn är ju lite svårare att säga.

Är det "netstat -ano" du tänker på??? :va

/KaliZ

MrGooFy skrev:
Det jobbiga som hände sen bara var att dom tagit kort även bakifrån och då fick det riktiga reg-numret. Dom åkte hem till killen och hittade bilen med den falska skylten kvar på... Busted!!! :kocko
Ja, det var ju synnerligen klantigt :(
:banana :banana :banana :banana :banana av 5 möjlig för idéen iaf :D

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!