Hur vet APB/polisen att det är jag?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Med tanke på den nya lagen som förmodas börja gälla 1/7 och som gör det olagligt att ladda ned upphovsrättsskyddat material har jag en fråga.

Hemma hos mig har vi flera datorer med flera användare.
Vi kommer ut på nätet via samma IP-adress (antar jag?).
Säg att vi är 4 st och 1 av oss laddar hem en film tex.
Hur ska polisen/APB veta vem av oss 4 som laddat hem filmen?

Det får dom reda på genom förhör med tortyr i en kall källare. Sanningsserum i bästa fall.

sandstream skrev:

För att inte tala om på arbetsplatser med hundratals använderare.
Hysterin är sjukt överdriven. Den dagen som en privatperson kommer åtalas för att ha dragit hem prylar för eget bruk ligger inte i närmsta framtiden, tror jag.

sandstream skrev:
Med tanke på den nya lagen som förmodas börja gälla 1/7 och som gör det olagligt att ladda ned upphovsrättsskyddat material har jag en fråga.

Hemma hos mig har vi flera datorer med flera användare.
Vi kommer ut på nätet via samma IP-adress (antar jag?).
Säg att vi är 4 st och 1 av oss laddar hem en film tex.
Just nu minns jag inte kommandot men du kan kolla i komandotolken tillockmed vart dina anslutningar går.. HELA VÄGEN. alltså tillockmed intern adress och MAC nummer. Sen vem som satt vid den datorn är ju lite svårare att säga.

Solid snake skrev:
Det var ett virus som laddade ner den.... :rolleyes:

Jag har haft virus som laddade ner filer så ja, det skulle man kunna skylla på men jag tror nog dom skiter i det.

Jag tror inte att de kommer att jaga "små tjuvar" som mig men det vore intressant att veta hur de kan veta vilken fysisk person som suttit i andra änden.

Jag tycker personligen att de ska ge sig efter dem som säljer i första hand.

sandstream skrev:
Jag tror inte att de kommer att jaga "små tjuvar" som mig men det vore intressant att veta hur de kan veta vilken fysisk person som suttit i andra änden.

Jag tycker personligen att de ska ge sig efter dem som säljer i första hand.

Det har egentligen ingen betydelse vem som sitter bakom routern. Såvitt jag vet är innehavaren av abonnemanget ansvarig för vad som sker med hans anslutning (kan man bevisa att ens trådlösa nätverk blivit "hackat" så kan man väl undkomma ansvar) så polisen behöver inte veta exakt vilken dator som har använts för nedladdning.

Coola Ola skrev:
Det har egentligen ingen betydelse vem som sitter bakom routern. Såvitt jag vet är innehavaren av abonnemanget ansvarig för vad som sker med hans anslutning (kan man bevisa att ens trådlösa nätverk blivit "hackat" så kan man väl undkomma ansvar) så polisen behöver inte veta exakt vilken dator som har använts för nedladdning.

Inför din ISP kanske du är ansvarig för vad som händer på din lina, men inte inför lagen.

Coola Ola skrev:
Det skulle isf innebära att tex min fru skulle bli åtalad för ett brott som jag begått :va
Låter inte troligt (men man kan ju alltid hoppas :D ).

Det är faktiskt en ganska intressant frågeställning som kan komma att få en ännu större betydelse när den nya lagen träder i kraft.

Precis som Richard skriver är det personen som sitter vid datorn som är ansvarig inför lagen, inte personen som äger abonnemanget. I teorin kan man alltså hävda att det är någon annan som har laddat ner det aktuella materialet, precis som Ola skriver. Det borde således vara möjligt att undkomma allt ansvar, så länge det material som har laddats ned inte återfinns på den misstänktes dator.

En annan sak som kan komma att bli intressant är huruvida polisen har laga stöd för att genomföra husrannsakan hos privatpersoner som misstänks för så ringa upphovsrättsbrott att det inte kan leda till fängelsestraff, eftersom det är ett krav för att en åklagare ska få godkänna en husrannsakan.

Många kryphål kommer det finnas, vilket är bra. :D

Last edited:
sandstream skrev:
Det skulle isf innebära att tex min fru skulle bli åtalad för ett brott som jag begått :va
Låter inte troligt (men man kan ju alltid hoppas :D ).

Din frus abonnemang kan kanske komma att stängas av, men hon kan aldrig bli ansvarig för någon annans agerande inför lagen.

Last edited:
Victor skrev:
För att inte tala om på arbetsplatser med hundratals använderare.
Jag hade nog känt mig betydligt osäkrare på jobbet än hemma, de har lika bra möjlighet som ISP:n att ta reda på vem som ligger bakom och de har nog betydligt mer emot det än ISP:n. På de flesta företag skulle man få sparken för det.

Richard skrev:
Inför din ISP kanske du är ansvarig för vad som händer på din lina, men inte inför lagen.

En bekant till mig blev dock hämtad av polisen halv sju på morgonen plus att han fick samtlig datorutrustning beslagtagen pga av att någon hackat en av de största svenska bankerna via hans trådlösa nätverk. Tog honom tre månader att rentvå sig från anklagelserna. Så nog är man ansvarig för vad som händer på ens lina, även inför lagen.

Coola Ola skrev:
En bekant till mig blev dock hämtad av polisen halv sju på morgonen plus att han fick samtlig datorutrustning beslagtagen pga av att någon hackat en av de största svenska bankerna via hans trådlösa nätverk. Tog honom tre månader att rentvå sig från anklagelserna. Så nog är man ansvarig för vad som händer på ens lina, även inför lagen.

Lagen måste ju dock kunna bevisa att det verkligen är du, eftersom vi i Sverige är oskyldiga tills motsatsen har bevisats.

En annan intressant frågeställning dyker upp när man tänker sig hur APB ska bedriva sin verksamhet när den nya lagen träder i kraft, dvs. spåra personer som laddar ner material.

För att vara säkra på att det material som laddas ned verkligen är upphovsrättskyddat är det enbart APB som får tillhandahålla det, inte en tredje part. APB gör sig på så sätt skyldiga till brottsprovokation, något som inte ens polisen får hålla på med, även om de har upphovsrättsinnehavarens tillstånd.

McB skrev:
En annan intressant frågeställning dyker upp när man tänker sig hur APB ska bedriva sin verksamhet när den nya lagen träder i kraft, dvs. spåra personer som laddar ner material.

För att vara säkra på att det material som laddas ned verkligen är upphovsrättskyddat är det enbart APB som får tillhandahålla det, inte en tredje part. APB gör sig på så sätt skyldiga till brottsprovokation, något som inte ens polisen får hålla på med, även om de har upphovsrättsinnehavarens tillstånd.

Fast å andra sidan är det bara polisen som kan syssla med brottsprovokation. Om det är en tredjepart som ej agerar på uppdrag av polisen så är det inte längre brottprovokation. Dessutom är det tydligen så att även om en brottslig handling begåtts vid insamlande av bevis som senare kommit rättsväsendet tillhanda så måste åklagare beakta de bevisen.

Coola Ola skrev:
Fast å andra sidan är det bara polisen som kan syssla med brottsprovokation. Om det är en tredjepart som ej agerar på uppdrag av polisen så är det inte längre brottprovokation. Dessutom är det tydligen så att även om en brottslig handling begåtts vid insamlande av bevis som senare kommit rättsväsendet tillhanda så måste åklagare beakta de bevisen.

Om tredje part provocerar fram en brottslig handling utan annat syfte än att senare anmäla det till polisen, och själva har begått en brottslig handling vid provocerandet, borde inte också det räknas som ett brott?

Edit: inte ens jag själv hänger med längre. Vi lägger ner detta. Upp med fingret och tanka på!

McB skrev:
Edit: inte ens jag själv hänger med längre. Vi lägger ner detta. Upp med fingret och tanka på!
Verkar som att de flesta svenskarna ligger lågt just nu men det tar väl fart igen inom kort får man hoppas.

Det är personen som står för uppkopplingen som är annsvarig för den. Så om man ex tankar på en uppkoppling som står på farsan kan han åka dit för det, detta är ju inte det enda som funkar på detta sätt ... du kan ju låna ut din bil till polaren och själv bli av med körkortet trots att det inte var du som körde..

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg