Hur vänder vi trenden?

Du ska nog se att du inte är ensam om att ha nära vänner som vart nära och stryka med men man måste väl ändå få skoja lite..

Och ska jag komma med nåt bra förslag på hur man får folk att sluta vurpa så börja köra bana så man lär sig hantera hojen men det hjälper ju iaf inte om man missbedömer kraftigt.. Så det är ju upp till var och en hur mycket man vrider på rullen..vrid mindre = mindre risk att vurpa..
Sen kan man ju sitta och diskutera hur länge som helst på ett forum men när man väl drar på sig hjälmen så har man ju en tendens att glömma allt vad risker med mera är för nåt..
Kör försiktigt:krama:D

Jävligt onödigt att försöka göra sig rolig i en sådan här tråd.

Minst tre av mina hojpolare kunde lika gärna strukit med förra sommaren, det var bara lyckliga omständigheter som räddade dem.

Du ska nog se att du inte är ensam om att ha nära vänner som vart nära och stryka med men man måste väl ändå få skoja lite..

Nej, det tror jag inte heller, däremot är det rätt trist att se att en del inte kopplar ihop konsekvens med handlande.
Fler skulle behöva en reality-check, att vända och leta efter polaren som inte dyker upp, och hitta honom blodig i ett dike är bland det jävligare jag råkat ut för.

Du får ursäkta, men jag har svårt att skämta om det här problemet, det var en del allvarliga klotningar förra sommaren...och det lär fortsätta, med tempot som råder på körningarna ibland kommer någon att stryka med, det är bara en fråga om när.

Så illa är det faktiskt.

Sedan är det ju en fråga om personlig inställning till livet, livet i sig är ju svinfarligt, man dör garanterat till slut.

Men man behöver kanske inte utmana ödet.

Den här diskussionen kommer säkert att fortsätta ute på körningarna och JAG tycker att det är bra för då kommer man nog tänka efter lite mer, iallafall när polarn säger åt mig att jag ska ta det lugnt.

Det är ju inte heller farten i sig som är problemet utan farten kontra färdigheten hos individen.

För att använda ett gammalt slitet uttryck:
It's not the fart that kills, it's the smäll!

Inte om man skall tro transportstyrelsen! De vänder på uttrycket: It's not the smäll that kills, It's the farth och därför har vi numera nya hastigheter på våra vägar ;)

Den här killen missade det väsentliga i tråden.

http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.773905-forsokte-preja-polis

Såg honom vid ett rödljus i stan. Han verkade sjukt nervös och stod och tomgångsgasade under de minuter han hade rött. Han kollade även bakåt ett femtontals gånger. Ingen regplåt eller lysen såklart.

Brukar inte tycka att det är rätt åt folk när de vurpar, men i det här fallet så kan jag inte låta bli att tycka att sopan fick vad han förtjänade.
Köra drogpåverkad? Då tappar man ju omdömet. :crash

Den här killen missade det väsentliga i tråden.

http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.773905-forsokte-preja-polis

Såg honom vid ett rödljus i stan. Han verkade sjukt nervös och stod och tomgångsgasade under de minuter han hade rött. Han kollade även bakåt ett femtontals gånger. Ingen regplåt eller lysen såklart.

Brukar inte tycka att det är rätt åt folk när de vurpar, men i det här fallet så kan jag inte låta bli att tycka att sopan fick vad han förtjänade.
Köra drogpåverkad? Då tappar man ju omdömet. :crash

Denna person har nog inte läst i denna tråd och missat det västentliga som du säger.

Ska man orka kommentera, suck. Men å andra sidan är väl en sån här tråd dömd att spåra ur.

Bara för att jag skriver hänga på är det inte synonymt med att köra över sin förmånga. Vad jag ville får fram var att det enligt min mening tempomässigt är åt helsike för fort om man ligger och snittar 140 knyck och därmed riskera både att smälla hårt med något oförutsett eller förlora körkortet (men visst det är väl coolt att köra så körkortet kan ryka :va ??)

De stackars grabbar som måste visa sig på styva linan verkar även tycka att folk som ligger sist och "hänger på" ska sälja hojen och ägna sig åt annat. Vänd på saken; de som tycker det är tufft att köra fort som fan på allmänna vägar och riskera medtrafikanters säkerhet kanske borde sälja hojen istället? Vilken kategori tror ni det är som drar upp försäkringspremierna?

Så, nu har jag trampat på ömma tuffa tår :fakta

Vad suckar du för? Vad är det som spårar ur? Vi disskuterar.:tummenupp

Eftersom jag var den enda med "streethoj" och utan de 180hk fick jag slita sönder gasrullen för att hänga på. Visst gick det, men var det "skön" åkning? Nja! lärde jag mig något från dessa "Bombare"? Möjligen hur man gör för att köra ihjäl sig i trafik.

Missförstod ditt "hänga på" Tolkade det som att du försökte köra fortare än vad du kände dig bekväm med.

Snitta 140 är väl inte så farligt på rätt vägar? Men anser du att det kördes för fort på fel platser så är det ju inte bra.

Men allvarligt välj vilka grupper du åker med. Allt passar inte alla. Jag åkte ibland med lite kompisar och det går lite väl vilt ibland det är inte kul att se. Det är oftas bäst att lägga sig långt bak och slippa se eländet.
Du kanske hittar några som resonerar lika som du vad normalt tempo är. Åk med dessa istället så känns det nog bättre.

Ang sälja och bygga hus som gällde det mig själv :yoparty

Läst genom tråden och tänkte ta och göra ett litet avtryck då det är en diskussion som faktiskt förtjänar all uppmärksamhet som den kan få.
Jag ser mig själv som en "färsking" då mckortet och hojen bara varit i min ägo i 2år.
Mellan mina flyttar Västerås-Göteborg hann jag med ett par körningar med LMC förra året, vilket förövrigt var förbaskat trevligt! :tummenupp
Som "utomstående" kunde jag bara konstantera att jo, det gick undan men samtidigt fanns tryggheten i att gruppen sammanstrålade vid nästa korsning och därmed eliminerade det mesta av MÅSTE HÄNGA PÅ- syndromet.
Visst ska man rannsaka sig själv och sin förmåga att hantera dessa krafter, och därefter anpassa sig (men hur många brunstiga Homo sapiens erkänner sina begränsningar när adrenalinet pumpar?). På hojen är man ju odödlig, typ... Kan lätt kännas så i början iaf.

Vid dessa körningar är det ju trots allt som ett kollektiv och som mcklubb man dönar ut. Då ska man (enligt mig) se efter varandra så att ingen åsidosätts eller hamnar i en pressad sits. Sen vad som är bekvämt är upp till var och en. Ser gärna att en guru som t.ex arWe kanske kan hålla ett öga bakåt eller framåt beroende på vart i ledet han är. Jag har inget emot att ha en dagispappa om jag utvecklas som pilot, visserligen kräver det en mindre "inspirerad" körning av denne....:rolleyes: Fast det kanske de kan vara värt om man får det skojsigare tillsammans och undviker olyckor....?

Vet iofs inte vilka som är dikesgruppen här men en mer skicklig, utbildad och kunnig pilot ska väl vara den som förstår sammanhanget Risk: Konsekvens * Sannolikhet bättre.. :)

/En nisse ur det bakre ledet...

Nu har jag inte åkt med er, men generellt av de avåkningar som varit när jag varit med i andra grupper så är det oftast nooobs. Eller åtminstone folk som inte åkt med gruppen tidigare och oftast är ovana vid gruppkörningar öht.

Det är att döma av mina erfarenheter DÄR, när man får in nya i gruppen. Som det är så oerhört viktigt att påpeka att man hellre väntar lite (för de gör de flesta vid ALLA vägbyten) än vänder och väntar på ambulens. Dessvärre är det trots såna påpekanden oftast orutinerade förare som går av.

Sen händer olyckor.. Så är det bara. Är man 20 man som kör 20 mil så är det totalt 400 mil på en dag, på 15 veckor är det 6000 mil. För mig motsvarar det strax över 10 säsonger, och förr eller senare går nog jag också av.

Så trots att det är trist, så är det nästan nåt man måste ha i budgeten om man ska köra "inspirerat".

Läst genom tråden och tänkte ta och göra ett litet avtryck då det är en diskussion som faktiskt förtjänar all uppmärksamhet som den kan få.
Jag ser mig själv som en "färsking" då mckortet och hojen bara varit i min ägo i 2år.
Mellan mina flyttar Västerås-Göteborg hann jag med ett par körningar med LMC förra året, vilket förövrigt var förbaskat trevligt! :tummenupp
Som "utomstående" kunde jag bara konstantera att jo, det gick undan men samtidigt fanns tryggheten i att gruppen sammanstrålade vid nästa korsning och därmed eliminerade det mesta av MÅSTE HÄNGA PÅ- syndromet.
Visst ska man rannsaka sig själv och sin förmåga att hantera dessa krafter, och därefter anpassa sig (men hur många brunstiga Homo sapiens erkänner sina begränsningar när adrenalinet pumpar?). På hojen är man ju odödlig, typ... Kan lätt kännas så i början iaf.

Vid dessa körningar är det ju trots allt som ett kollektiv och som mcklubb man dönar ut. Då ska man (enligt mig) se efter varandra så att ingen åsidosätts eller hamnar i en pressad sits. Sen vad som är bekvämt är upp till var och en. Ser gärna att en guru som t.ex arWe kanske kan hålla ett öga bakåt eller framåt beroende på vart i ledet han är. Jag har inget emot att ha en dagispappa om jag utvecklas som pilot, visserligen kräver det en mindre "inspirerad" körning av denne....:rolleyes: Fast det kanske de kan vara värt om man får det skojsigare tillsammans och undviker olyckor....?

Vet iofs inte vilka som är dikesgruppen här men en mer skicklig, utbildad och kunnig pilot ska väl vara den som förstår sammanhanget Risk: Konsekvens * Sannolikhet bättre.. :)

/En nisse ur det bakre ledet...

Nu åker jag ju mest längst fram när jag är med så det är svårt att hålla koll bakåt. Har vid något tillfälle när vi varit några stycken givit lite tips på vad man bör tänka på. Jag hjälper gärna till om man vill ha hjälp men man skall nog själv säga till om det, annars blir det lätt att det uppfattas som att man är besserwisser om man skall gå runt och påpeka allt för folk.
Eftersom jag utbildar folk bl.a på gocartbana så är man lite skadad på det här med att sitta och titta på andra och hur dom "kör" sin hoj. :) men ska kanske lägga mig i ledet ibland för att kolla lite.
Tror dock att trygg körning är lika med erfarenhet och det tar ju ett tag att få till.:)

Ska jag ge något enskilt tips, och som jag tycker är bland det viktigaste, som man ska jobba med så är det BLICKEN. Med blicken så styr man hojen, kollar du på ett potthåll kör du ner i det, kollar du på bilen som kör ut framför dig så kör du in i den men om du kollar förbi potthålet och förbi bilen är det mycket lättare att undvika dem.

Jag vet av erfarenhet att ju snabbare man kör ju mer status får man i gruppen men det är INTE coolt när man ligger där i diket.

Hoppas med den här tråden att folk tänker till lite när dom är ute och kör så kommer det att bli en bra mc-säsong.:tummenupp

Back