Hur vänder vi trenden?

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Elrulle
Hur ska vi göra för att 2010 inte ska bli ett 2009 med alla dessa krascher.
Ska vi sätta upp ett poängsystem där man får minuspoäng om man kraschar eller är med på körningen där någon kraschar, eller den som krashar får bjuda resten i gänget på fika. :)

Eller kanske man ska köra efter den förmåga men har! :tummenupp

Jag spånar lite här då jag inte vill att förra säsongens trend, den värsta i antal hojar av vägen per säsong sedan -03 då LRMC bildades, skall hålla i sig.

God Tur.

Det är bara en attitydförändring som hjälper tror jag.
På något sätt måste man få oss hojåkare att tycka att det inte är coolt att köra riktigt fort.
Jag menar inte att alla ska sitta och köra snigelfart på vägen, men jag tycker inte att det är coolt att köra fortare än sin egen förmåga. Det är faktiskt riktigt töntigt i mina ögon. Men samtidigt föraktar jag inte alla som klotar heller eftersom det kan finnas omständigheter som man inte rår för (rullgrus, oljefläckar, djur på vägen, folk som kör ut framför etc).

Det gäller att köra så att man vet att man har en del marginaler kvar ifall något oförutsett inträffar. kan detta bankas in i huvudet på alla hojåkare (inte bara sporthojar) så bör sta´tistiken bli bättre än någonsin i år :D

Fjolåret var bedrövligt med avåkningar! Det talades om bombrepor odyl aningen ofta vilket även jag var med o elda:näsblod Vissa av våra samåkningar matchade nära nog bantempo och det var fullkomligt....två av dessa fick mig att bli lite "äldre" i mitt tänk vilket kommer avspeglas i år! Ingen skall behöva ångra att de åkte på en samåkning med lakritskillarna/tjejerna! Mina två...

Låter klyschigt men; Jag tror att det handlar om persolig mognad och erfarenheter. Nu säger jag inte att dom som kraschade 2009 saknar något av det då jag inte känner dom närmare. Men det är nog väldigt lätt att lägga allt det åt sidan när gruppen drar iväg. Vi väntar ju i varje korsning med ett vägval i.

Nu säger jag inte att vi ska ta det långsammare på körningarna, jag tycker att tempot har varit sansat samtidigt som det är inspirerat. Det bör vara upp till varje förare att rannsaka sig själv och inse vad han/hon klarar resp inte klarar och se till att inte skada sig själv och andra. A och O som är basic vilka val/situationer man än ställs inför i livet.

Jag tycker det inte är så svårt att sätta sina egna gränser för vad som man klarar av att köra på gata. Jag brukar tänka och fantisera inför varenda kurva, skymd korsning osv, vad som skulle kunna dyka upp och vara beredd på allt kan hända. Och på det sättet blir lite skrämd själv för vad som skulle kunna dyka upp.
Och på detta sätt har jag klarat mig från situationer som möte av bil som var på min sida av vägen, undanmanöver för ett rådjur som hoppar upp från högra diket och slår av vänstra blinkersen bla.

Inför en körning:
Vet alla vad målet är, vart de e vi tänkt att åka till?
Hittar alla dit (det kan finnas flera möjliga vägar dit)?
ungefär vilken tid att vara vid målet?

Om alla vet detta så borde de inte vara nån stress å jaga på ett onödigt högt stresstempo som kanske inte alla fixar...
En grupp som kanske vill köra i ett lägre tempo inte e helt fel, å snabbare grupp å solo för de som så önskar de men vill träffas vid målet för åkningen.
Kanske? :va

Själv har jag genom åren kört 90% solo å 10% grupp, så ja kan tänka mig att de inte e lätt att uppfylla allas önskemål...

Krascha kan vi göra om vi är på bana:fakta

"Följa" John är ett alt med, den som leder truppen mot ett bestämt mål ligger först, inga utbrytarklungor är tillåtna då:) Vissa körningar går med sådant himla flyt oavsett om det är både lite snabbare tjejer och killar med samt några som kör lite långsammare, en resa förra sommaren till Sigtuna var helt suverän, med en som körde först och en som åkte sist och bra samspel mellan dessa 2 i vägval och korsningar o dylikt.Tror ingen var besviken på den turen heller, då det blev lite halvinspirerat men aldrig galet tok-fort:)Tänker på Sigtuna turen förra sommaren, till cafet våfflan el vad det hette, mycket folk och kalasväder o trevligt satan:)

Tror det är något att ta efter faktiskt att man även kan köra och ha kul ihop och ha en ledare som alla kör efter MEN man kan visst byta när man stannat och turas om någon annan vill testa den biten. Kan vara värt ett försök iaf med ett kollektivt säkerthetstänk, ut o köra och ha kul utan incidenter pga någon kört över sin förmåga. Jag är villig att pröva detta i samförstånd med övriga på tisdagsturer jag kan gärna vara först i ledet med under dessa förutsättningar, om vi hjälps åt med vägvalen bara :tummenupp

Last edited:
Sen är det inget tvång att dyka upp på körningarna eller att bOmbA heller. Tycker att det blir så tråkigt om allt ska läggas på en lägsta nivå. Nä, jag förespråkar fortfarande eget ansvar.

Krascha kan vi göra om vi är på bana:fakta

"Följa" John är ett alt med, den som leder truppen mot ett bestämt mål ligger först, inga utbrytarklungor är tillåtna då:) Vissa körningar går med sådant himla flyt oavsett om det är både lite snabbare tjejer och killar med samt några som kör lite långsammare, en resa förra sommaren till Sigtuna var helt suverän, med en som körde först och en som åkte sist och bra samspel mellan dessa 2 i vägval och korsningar o dylikt.Tror ingen var besviken på den turen heller, då det blev lite halvinspirerat men aldrig galet tok-fort:)Tänker på Sigtuna turen förra sommaren.

Tror det är något att ta efter faktiskt att man även kan köra och ha kul ihop och ha en ledare som alla kör efter MEN man kan visst byta när man stannat och turas om någon annan vill testa den biten. Kan vara värt ett försök iaf med ett kollektivt säkerthetstänk, ut o köra och ha kul utan incidenter pga någon kört över sin förmåga. Jag är villig att pröva detta i samförstånd med övriga på tisdagsturer jag kan gärna vara först i ledet med under dessa förutsättningar, om vi hjälps åt med vägvalen bara :tummenupp

Var det inte på den (till Skokloster) som en Bandit hamnade i diket. Årets första dikeskörning?

Vilken tur var det som jien bromsa omkull? Kanske jien själv kan svara på den svåra frågan:)

Jag var med på turer när två polare dundrade i diket på sätt som absolut kunde gått betydligt mer illa än vad det turligt nog gjorde, och det är ingen upplevelse jag önskar någon annan, känslan av att vända och åka och leta efter sin polare är sådär het.

Alla som klotade förra året hade änglavakt, det är något som måste understrykas, det kunde lika gärna varit saknade kamrater. :(

Jag tror fortfarande att det är lite upp till bombarna att inte trigga igång det hela på de stora gruppkörningarna faktiskt, det är så lätt att följa efter i någon annans tempo, gasa kan alla...inspirerat tempo är en sak, bombrepor en annan. :)

Det nog upp till oss alla att fundera på hur vi beter oss var och en.

/J

Jag var med på turer när två polare dundrade i diket på sätt som absolut kunde gått betydligt mer illa än vad det turligt nog gjorde, och det är ingen upplevelse jag önskar någon annan, känslan av att vända och åka och leta efter sin polare är sådär het.

Alla som klotade förra året hade änglavakt, det är något som måste understrykas, det kunde lika gärna varit saknade kamrater. :(

Jag tror fortfarande att det är lite upp till bombarna att inte trigga igång det hela på de stora gruppkörningarna faktiskt, det är så lätt att följa efter i någon annans tempo, gasa kan alla...inspirerat tempo är en sak, bombrepor en annan. :)

Det nog upp till oss alla att fundera på hur vi beter oss var och en.

/J

Tanken är god men.....
Att det är andras ansvar är helt fel.
Ska ansvaret ligga på de som vill köra fort att ta ansvar för andra så kommer det bli väldigt konstigt. Ska du ha ansvar att följa med dessa personer hem och se till att de äter nyttigt och inte dricker för mycket på helgerna också?

Tror gruppkörningar är bra då färskingarna kanske kan lära sig ett och annat var man bombar och var man ska ta det lungt. Ett annat problem är ju att när de snabba saktar ner i ett samhälle t.ex så ska de som "kommit efter" gasa järnet för att ta igen.

Tala om tydligt att man alltid väntar på varandra är nog viktigt.

Ett annat alternativ är att sälja landsvägshojen och enduron och bygga hus istället :)

Tanken är god men.....
Att det är andras ansvar är helt fel.
Ska ansvaret ligga på de som vill köra fort att ta ansvar för andra så kommer det bli väldigt konstigt. Ska du ha ansvar att följa med dessa personer hem och se till att de äter nyttigt och inte dricker för mycket på helgerna också?

Tror gruppkörningar är bra då färskingarna kanske kan lära sig ett och annat var man bombar och var man ska ta det lungt. Ett annat problem är ju att när de snabba saktar ner i ett samhälle t.ex så ska de som "kommit efter" gasa järnet för att ta igen.

Tala om tydligt att man alltid väntar på varandra är nog viktigt.

Ett annat alternativ är att sälja landsvägshojen och enduron och bygga hus istället :)

Nä, men det är skillnad på att köra inspirerat, och att köra i bantempo.

Jag har sett tydliga exempel på att det spelar ingen roll om man väntar, och är övertydlig med att man gör det, och var man skall - det är fler som försöker haka på, än som backar av enligt min erfarenhet i alla fall.

Vad som är rimligt på gata, i grupp med andra av varierad kunskapsnivå får du gärna lista ut själv. ;)

Vill man köra som man stulit hojen är det betydligt bättre att göra det själv, eller i mindre grupper med polare man vet klarar av det, men det är bara min personliga åsikt.

Last edited:
Det verkar som att åsikterna går isär huruvida gruppen eller individen ska ta ansvar över dom som inte inser sina begränsningar.

Vad som är värt att veta är att ett flertal krascher skedde på egen hand (min rådjurssmäll inkl) eller i mycket små grupper i ett lungt tempo.

Får väll ta å dela upp 2 grupper dom som kör fort i en och dom som vill ta det lite lugnare i en grupp och ha en ledare i båda grupperna som vet vilken väg som skall köras. kan väll inte inte vaar så svårt :rolleyes:

Jag håller mer aRWe om att vi nog bör ta en funderare på hur vi i det längsta förhindrar avåkningar detta år. Det kanske är lätt att rycka på axlarna åt problemet, ända tills man själv ligger där i diket? :va

Jag kan köpa till viss del att man inte kan ansvara för att andra inte ska köra över sin förmåga, men likförbaskat tycker jag att vi alla måste visa hänsyn till varandra då det som oftast handlar om större gruppkörningar. I de flesta gruppaktiviteter, lagövningar eller liknande (jobb som privat) brukar det krävas lite planering och styrning om det inte ska åt h*lvete, så varför inte på våra körningar?

Att säga att man skiter i alla andra och hur de kör och "jag kör minsann hur fort jag vill" låter i mina öron lite som moppeåldern; där skulle toppfarten mätas till varje pris, polarna spöas i största nedförsbacken, fotgängare flytta sig ur vägen osv. Hänsyn? Na, det var nog sämre med det.

Jag själv räknar mig som färsking med 1 år i sadel, men som 30+:are kör jag med skallen och inte med b*llen. Jag överlever helst mina turer och har inte lust att orsaka min familj och sambo massa lidande pga en urspårad gruppkörning. Då var det någon som nämnde att man inte är tvingad att dyka upp... :va Det kan ju tolkas som att "Vill du inte köra i vårat as-coola-tempo behöver du inte umgås med oss". Jag trodde att grejen var att träffas, köra lite hoj och prata skit, rätta mig om jag har fel? :confused:

Jag var med på en tisdagskörning i somras. Vi pratar snitthastigheter på 130-140 knyck (på 70 och 90-vägar), topphastigheterna ska vi väl inte prata om. Eftersom jag var den enda med "streethoj" och utan de 180hk fick jag slita sönder gasrullen för att hänga på. Visst gick det, men var det "skön" åkning? Nja! lärde jag mig något från dessa "Bombare"? Möjligen hur man gör för att köra ihjäl sig i trafik.

Jag kan även citera en annan hojpolare här på SH som kom hem från en körning (hans första och sista) och sa ungefär följande: "Satan i helvete vad de körde!" Bra betyg? Hänsyn? :gnissla

Är det någonstans som jag har lärt mig vettiga saker förra säsongen så är det på SMC:s kurser, inte på några tisdags- eller onsdagsbombningar.

Det finns en del att fundera över. Varsågoda och kapa fotknölarna av mig :D :krama

Att säga att man skiter i alla andra och hur de kör och "jag kör minsann hur fort jag vill" låter i mina öron lite som moppeåldern; där skulle toppfarten mätas till varje pris, polarna spöas i största nedförsbacken, fotgängare flytta sig ur vägen osv. Hänsyn? Na, det var nog sämre med det.
...

"Vill du inte köra i vårat as-coola-tempo behöver du inte umgås med oss".

Nja, nu överdriver du nog lite. Jag kunde inte finna dina "citat" någonstans i tråden ovan. Dessutom tycker jag inte att något av det du beskriver stämmer överense med hur någon av våra körningar har sett ut hittills. Däremot skulle jag vilja säga tvärt om, vi visar stor hänsyn i samhällen och om det finns övriga trafikanter i närheten även om det gasas lite på lämpliga ställen. Likaså har jag fått uppfattningen att alla är välkomna oavsett vilken motorcykel man kör eller hur många år man kört ect.

Däremot så är givetvis alla olyckor tragiska, men jag tror att vi isåfall skulle fokusera mer på den individuella biten framför vad gruppen kan göra. Som tidigare nämnts i tråden, förklara innan resans mål, tilltänkt resväg, ev hinder (t ex om det är dålig beläggning bitvis) samt att det inte ligger någon prestige i våra hörningar och att det inte är någon tävling. Vi väntar in ALLA.

Om jag har haft en stressig dag på jobbet, missat lunchen ect så lägger jag mig längre bak och gasar inte lika mycket. Det gäller att känna till sina begränsningar som även kan variera från timme till timme.

/M -hoppas på lika roliga körningar men UTAN olyckor.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman