Hur undvika att få hojen snodd vid provkörning?

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
*hojlös*
Ska sälja hojen snart, är ingen R1:a precis men väl en fin xt660r.

Hur ska man bete sig för att inte få den ivägkörd och snodd när folk kommer och ska provköra?

Kolla upp telefonnummer mot hitta.se och birthday.se ska jag göra så det verkar stämma.

Mera? Har ingen polare som kan agera eskort-polis så vad fan gör man om snubben sticker? När man väl fattat att man blivit bestulen är han väl halvvägs på väg genom Södermanland typ.

Ta pass/körkort/bilnycklar i pant? Andra tips och förslag?

Vad säger f-bolaget rent juridiskt om man gett tjuven nycklarna i handen och han drar iväg? Får man ändå ersättning?

Vad sägs om provkörning i slutskedet av affären. Pengarna i handen först sen en liten tur. Lever den inte upp till förväntningar så får man pengarna tillbaka. Inte direkt som att du har öppet hus med en demo hoj som alla oseriösa kan komma och prova.

Alright, ingen dum idé. Har lagt ut den för 45.000 kr..

Hur mkt ska/kan man begära att testpiloten har med sig? Kanske blir svårt att begära att han tar med sig 45.000 kr i cash?

FAN VA SVÅRT detta är. Vägrar bli lurad :(

Allt går att lösa om du tex frågar vilken bank spekulanten har. Har han som du tex nordea så går det att överfora direkt och senare tillbaka. Om man har tillgång till en bärbar data. Bara ett ex på hur man kan lösa det om personen inte har Cash med sig. Behövs bara en bankdosa

Jag hade begärt hela beloppet....när jag köpte min senaste så hade jag 80 000 med mig i bakfickan för att få provköra.....

Jag brukar kolla regnummret på bilen som kommer, står den på den som legitimerar sig vid köpet kan man nog vara ganska lugn... så länge den är av någorlunda samma värde. Sen ärligt talat, hur många på sporthoj har råkat ut för att någon snott hojen vid provkörning? Är det en polack som inte kan svenska kanske man vill ha pengarna i handen först...

Jag provkörde en hoj idag, OCH fick ta hem den fast betalningen inte sker förens imorgon... men jag ser nog så ärlig ut, och sen stod bilen jag kom med på mig själv :tummenupp

Töm tanken och häll tillbaks en deciliter och tala om att du gör det. Man behöver inte provköra flera mil för att se om en XT verkar bra eller inte, provkör gör man för att försäkra sig om att det inte är några allvarliga fel eller brister. "Känner på hojtypen om den känns rätt för mig" gör man hos en handlare.

Man kan ju åka med bakpå om man har lust, om köparen mot förmodan bestämmer sig för att dra då så blir det ju kidnappning i stället för bedrägeri så då kan man kanske man rent av kan få lite hjälp av ordningsmakten :D

Slå en signal till försäkringsbolaget och kolla med dom vad dom kräver. Annars, pengarna och körkort i handen innan spekulanten får provköra.

Jag tror man märker rätt fort om det är en seriös intressent. Ska dom inte ha motorcykeln = ingen provkörning. Finns ju ingen vits att låna ut din hoj till massor med folk som inte tänkt köpa.

Lite soppa i tanken är en bra idé.. men jag skulle säga minst 5 deciliter för att undvika incident.

En idé är en smartphone med latitude inkl påslagen GPS, då kan du följa/tracka färden i nära nog realtid. Finns i de flesta Androidlurar, förmodligen liknande även i andra lurar.

Men enklast är ju att kolla med försäkringsbolaget och att kolla upp nummret som köparen ringer från. Är det reggat och inte ett kontaktkort där namn stämmer på körkortet så är det förmoligen OK.

bra tråd! Tror att jag kommer gå på degen i näven mot testkörning.

Är risken att bli blåst stor? Tycker det känns som nästan obefintlig, visst ett par hojar försvinner varje år i samband med provkörning, men hur många byter inte ägare problemfritt, måste vara tiotusentals.

Har sålt ca 15 hojar under mina 20 år som hojåkare, har aldrig haft problem med en köpare. Vi har ju haft kontakt innan besöket sker så då vet man redan innan om dom kommer för att titta eller göra affär.
Ska man göra affär så har man redan förklarat att det är kontanter eller postväxel som gäller. Ska det bara tittas så visst, kom och kika men provkörning för attt kolla hojtypen hänvisas till handlare.

Tycker oftast att affärer sker väldigt smidigt och att folk är trevliga och normalt funtade, behandlar säljaren som dom själva vill bli behandlade då dom ska sälja.

Tror risken är ganska liten att du blir av med hojen. Kommer dom i bil, be om nycklarna samt deras legitimation så har du kvar det tills hojen är tillbaka. Det jag däremot skulle va aningen orolig över är om personen i fråga skulle dra på arslet......Mitt försäkringsbolag täcker inte om andra kör hojen & drar omkull, sen har man ju självrisken med =/

Så länge personen i fråga verkar vettig så har du nog inget att vara orolig för. Kör hardore style annars och ta ett kort på honom innan han ska testa, påpeka vems tryne som kommer upp på varenda hoj sajt om hojen inte kommer tillbaks =)

Vad säger f-bolaget rent juridiskt om man gett tjuven nycklarna i handen och han drar iväg? Får man ändå ersättning?
Beror på bolaget. I mitt försäkringsavtal står det klar och tydligt att försäkringen inte gäller för skador under provkörning eller om hojen inte lämnas tillbaka alls.

Jag kontaktade mitt försäkringsbolag, BilsportMC inför provkörning.
De skrev bara in en notis om datumet och sa att det var helt ok, försäkringen gäller. Så, kontakta dem och hör. Man måste ju kunna provköra "lagligt" och försäkrat.

Vafan, det är 2011 nu. Vem vill knata runt med kontanter, blir så jävla mekigt, särskilt om det inte blir affär. Jag skulle som säljare heller inte vilja ha kontanter. Har kört med bankdosa eller postväxel när det varit aktuellt.

Vid provkörning så behåller jag något som pant. Körkort eller bilnyckel.

Och snurrar ihop ett litet kontrakt där köparen får skriva på att han förbinder sig att köpa hojen vid eventuell olycka alternativt om du har helförsäkring att han står för hela självrisken.

Tror risken är ganska liten att du blir av med hojen. Kommer dom i bil, be om nycklarna samt deras legitimation så har du kvar det tills hojen är tillbaka. Det jag däremot skulle va aningen orolig över är om personen i fråga skulle dra på arslet......Mitt försäkringsbolag täcker inte om andra kör hojen & drar omkull, sen har man ju självrisken med =/

Så länge personen i fråga verkar vettig så har du nog inget att vara orolig för. Kör hardore style annars och ta ett kort på honom innan han ska testa, påpeka vems tryne som kommer upp på varenda hoj sajt om hojen inte kommer tillbaks =)

Risken liten?
I Stockholm med omnejd är det iaf så vanligt att tidningarna knappt skriver om det längre om det inte var våld inblandat.
Och värt att notera är att dom ofta försvinner ÄVEN om dom har lämnat leg, mobil, nycklar och allt man kan komma på.

Det blir även lite knepigt eftersom man självmant har lämnat ut nyckeln till dom och kanske inte kommit överens om hur lång provkörningen skall vara osv.
Det blir då bedrägeri och inte stöld vilket ofta innebär att du inte heller har stöldförsäkring som täcker det.

Så tänk på det allihopa, jag skulle inte lita på en jävel, spelar ingen roll hur stora dina nördbrillor är du får inte provköra hojen utan köpeskilling i min hand, inte värt magsåret att bli av med skiten.

OffTopic Det här hände en vän till mig i 08-området. Hon sålde sin personbil till 4 glada, INGA PROBLEM, här var det cash i handen. Dom skulle ordna allt så vad dom hette, ja det visste hon inte när dom dragit. Visserligen hade köparen ju presenterat sig men det var ett mer ovanligt (i Sverige) namn så det var svårt komma ihåg.
Tyvärr började det efter detta strömma in en strid ström av påminnelser av obetalda felparkeringsavgifter. Och det var inte att bara vägra betala. Hon var ägaren till bilen och visste inte vem hon sålt till. För att få stopp på det hela blev det att "som ägare av bilen" ställa av den.

On Topic. Man säljer alltså hojen, får betalt. Men det blir ju viktigt att också föra över hojen till nye ägaren, Transportstyrelsen , för nye ägaren fixa försäkring. Helst ska väl försäkringsbolaget vara kontaktat innan hon/han kör iväg. Och själv meddela eget försäkringsbolag att den är såld.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman