Hur underhåller man kedjan bäst?

Hur underhåller man kedjan/drivpaketet på bästa sätt?

Kedjeborste, kedjerengöring och kredjespray?

Hur ofta rengör ni och smörjer kedjan?
Aldrig. Mitt drivpaket håller ändå mellan 3-5,000 mil beroende på hoj. Ids inte burna sönder kedjor längre.

Jag tror det är en gräns
mellan de som vill kedja och bakhjul ska se rent ut, speciellt med t.ex orange, rött, grönt hjul
och se som vill det ska se snyggt ut
oljig kedja och svart bakhjul (som jag)
Ingen aning, men antar det hänger ihop med att det på 70-talet var populärt med bruna toalettstolar.

Nämen alltså.. Nya o-rings kedjor och x-kedjor behöver man ju inte gnugga på som Björn F kedjor! Men om det Känns bra att gnugga på kedjor för att att det ska se bra ut Varsågod! Kromfantaster! ;)

Last edited:
Nämen alltså.. Nya o-rings kedjor och x-kedjor behöver man ju inte gnugga på som Björn F kedjor! Men om det Känns bra att gnugga på kedjor för att att det ska ser bra ut Varsågod! Kromfantaster! ;)
Ja, men det känns bra - på riktigt. Jag sover alltid mycket bättre efter att ha rengjort och smort kedjan ordenligt.

Vilken skulle ni säga är den billigaste kedjerengöraren som verkligen gör sitt jobb?
Motul chain clean är bra men dyr.

Last edited:
Citat: Vilken skulle ni säga är den billigaste kedjerengöraren som verkligen gör sitt jobb?
Du själv (så länge du inte åker fast för fortkörning) när du höjer hastigheten 200 meter och slänger av grovskiten vid främre kedjedrevet. "Centrifugen"
Därefter måste det vara begagnad motorolja som "droppas" på kedjan från en oljekanna.

Rengöring:
Lampolja, pensel, bomullstrasa är det absolut bästa och billigaste

men oftast blir det bara bomullstrasa och multispray.

Vaf-n blir det kursiv stil för?

Underhålla kedjor och drev med en massa rengöringsmedel och kedjespray gör man ju för att man vill pyssla och gillar att ha allt snyggt och rent. Ekonomiskt så är det absolut inte försvarbart, tvärtom.....

Underhålla kedjor och drev med en massa rengöringsmedel och kedjespray gör man ju för att man vill pyssla och gillar att ha allt snyggt och rent. Ekonomiskt så är det absolut inte försvarbart, tvärtom.....
Ett bra tecken på begynnande ekonomiskt vansinne är inköp av MC för det är roligt köra MC !

Det är oftast o-ring. Så man kan väl inte göra så mycket. Men vill du sponsra din lokal mc handlare kan du ju köpa kedjeolja av honom.

Hur ofta rengör ni och smörjer kedjan?
Det beror helt på hur och var jag kört. Samt varje gång jag tvättar hojen. Har jag kört i regn ett par gånger märks det på att kedjan börjar rosta. Då är en grovrengöring med smörj medicinen.

Jag brukar spruta på Biltemas kallavfettning och dra några gånger med den där kedjeborten. Köpte ett par extra borstar på Temu för 20 kr/st. Sen spolar jag av kedjan med vanligt vatten, inget tryck bara vattenslang och nära. Sen torkar jag av kedjan med fibertrasa och låter torka lite. Sen ser kedjan ut som ny, om inte rosten lämnat lite fläckar.

Olika kedjor rostar olika, vissa verkar inte rosta alls. Originalkedjorna på min Caballero och RE Shotgun verkar rosta lätt. Men på min KTM (520 MX Alpha2 XRS) verkar den aldrig rosta (rostfri?).

Grejen med rengöringen är att få bort gammalt smutsigt smörj. Det kan bara göras genom att tvätta av kedjan med en tunnare olja, eller medel som binder fett, som CRC 5-50, diesel/fotogen, kallavfettning etc. Eftersom man sköljer av medlet med vatten stannar inget kvar på o-ringarna.

Smörjmedel; något som först och främst behöver tränga in under rullarna (efter tvätten) och smörja, och sedan helst stanna kvar på kedjan ett tag.

Jag har provat några sorter. Senast blev det Motuls "C2+" som verkar vara ett slags vidhäftande vitt fett som ska tränga in, och fästa utanpå kedjan med mera .. Detta är enligt mig en bättre lösning än enbart vanlig olja då oljan snart lämnar kedjan, speciellt vid högre fart. Och då kan den börja rosta.

Jag provade Motuls (eller om det var Motorex?) Off-road smörj, en lättare transparent olja som när den sprutas på kedjan både rengör och smörjer. Dvs smutsen/sand sköjs av och lämnar en tunn hinna. Dock blir det inte långvarigt smörj eftersom när jag smorde min Royal Enfield så tog det två regndagar så började kedjan rosta igen. Så Motuls C2+ är nog den som stannar kvar och skyddar längst.

Biltemas superklibbiga kedjesmörj verkar inte finnas längre, men den var helt OK då den var ganska tjock och klibbig så den stannade kvar på kedjan, kedjan blev då svart och smaskig med en massa annat smuts på. Klibbigheten var inte så bra mot att hålla sand och skit borta. Motuls C2+ verkar bilda ett mer 'vaxat' lager som inte drar till sig smutsen på samma sätt.

Rengör kedjan med WD40, torka rent, blås rent, kör på syntetisk olja för sågkedjor och sågsvärd för professionellt skogsbruk, klart!

Enda haken är att minimum mängd sågkedjeolja att beställa är en pall med 60 st 10 liters dunk. Oljan räcker för min livstid, mina barns livstid, deras barns livstid samt förmodligen resten av Luleås livstid...

Känns som det viktiga med kedjan är att ha rätt spänning inte vilket klegg man har på...
För mig som har hojen i garage året runt blir slitaget minimalt och att smörja kedjan långt ned på listan. Dock så har jag motul chain vax då jag tycker olja osv kladdar ner alldeles för mkt och det har jag väl på 1-2 gånger under säsongen.

sprayar lite kedjegegga ibland, just nu är det okq8-spray. (eller just nu står moppen på verkstad i Norrköping, men när den är hemma och används iaf)

Rengör kedjan med WD40, torka rent, blås rent, kör på syntetisk olja för sågkedjor och sågsvärd för professionellt skogsbruk, klart!

Enda haken är att minimum mängd sågkedjeolja att beställa är en pall med 60 st 10 liters dunk. Oljan räcker för min livstid, mina barns livstid, deras barns livstid samt förmodligen resten av Luleås livstid...

Får väl gå ihop 60st pers här och ta en 10 liters dunk var 😎

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...