Jag håller inte med. Som 16-åring vill man ju ha så kul som möjligt å inte köra runt på en maskin som låter som en gräsklippare och går som en trimmad moped. Oljan kostar 75-spänn litern och bensin drar den 0.6. Ofantliga summor blir detJag håller inte med. Som 16åring så har man oftast ganska tight ekonomi och då är det inte roligt att ha en 125a som drar mer soppa än en literhoj. Och ska köras på olja som kostar 169 kr litern. Och bytas kolvar och cylindrar på hit och dit.
Sen finns ju de 16åringar som får allt betalat av sin käre far, då är det ju bara att välja det som går snabbast och är snyggast. Men tyvärr så är ju så inte fallet för de flesta, inte för mig iaf.
Jag valde en 125a med bra chassi och laglig motoreffekt, som ändå gick/går förhållandevis bra, eftersom jag bara hade laglig moped som jämförelse. Min 125a drar runt 0,3-0,4 L/mil och jag har roligt på de små kurviga vägarna, där 125or hör hemma. Håller högre kurvhastighet än flera killar på betydligt större maskiner. Så det är inte alltid effekten som spelar roll.
Sen låter ju en 4-taktare bra mycket bättre än en 2-taktare![]()
![]()

Sen finns det ju dom 16-åringar som betalar allt själv men ändå har det snyggaste och snabbaste. Slår vad om att mina hojjar har varit billigare än din kines.
Sen låter ju en 2-t mycket bättre än en liten 4-t