Hur tusan gör jag?!

Jag håller inte med. Som 16åring så har man oftast ganska tight ekonomi och då är det inte roligt att ha en 125a som drar mer soppa än en literhoj. Och ska köras på olja som kostar 169 kr litern. Och bytas kolvar och cylindrar på hit och dit.

Sen finns ju de 16åringar som får allt betalat av sin käre far, då är det ju bara att välja det som går snabbast och är snyggast. Men tyvärr så är ju så inte fallet för de flesta, inte för mig iaf.

Jag valde en 125a med bra chassi och laglig motoreffekt, som ändå gick/går förhållandevis bra, eftersom jag bara hade laglig moped som jämförelse. Min 125a drar runt 0,3-0,4 L/mil och jag har roligt på de små kurviga vägarna, där 125or hör hemma. Håller högre kurvhastighet än flera killar på betydligt större maskiner. Så det är inte alltid effekten som spelar roll.

Sen låter ju en 4-taktare bra mycket bättre än en 2-taktare:tummenupp :)
Jag håller inte med. Som 16-åring vill man ju ha så kul som möjligt å inte köra runt på en maskin som låter som en gräsklippare och går som en trimmad moped. Oljan kostar 75-spänn litern och bensin drar den 0.6. Ofantliga summor blir det :rolleyes: Kolv och cylindrar behöver man inte byta lika ofta som man byter kalsonger, vilket du verkar tro. Och särskilt dyrt är det inte.

Sen finns det ju dom 16-åringar som betalar allt själv men ändå har det snyggaste och snabbaste. Slår vad om att mina hojjar har varit billigare än din kines.

Sen låter ju en 2-t mycket bättre än en liten 4-t :tummenupp

Med risk för att låta otrevlig, men om du kör en hoj du inte ens kan manövrera på ett litet test så ska du kanske inte köra med den i trafiken. :confused:

Men det är klart att det går att klara en manöverbana med vilken Mc som helst. Kör in dig på den bara så kommer det gå galant. :tummenupp
Frågan var väl om det går att hålla sig inom ramarna för testet med en sådan hoj, inte att hon inte skulle kunna hantera hojen.

Jag håller inte med. Som 16åring så har man oftast ganska tight ekonomi och då är det inte roligt att ha en 125a som drar mer soppa än en literhoj. Och ska köras på olja som kostar 169 kr litern. Och bytas kolvar och cylindrar på hit och dit.

Sen finns ju de 16åringar som får allt betalat av sin käre far, då är det ju bara att välja det som går snabbast och är snyggast. Men tyvärr så är ju så inte fallet för de flesta, inte för mig iaf.

Jag valde en 125a med bra chassi och laglig motoreffekt, som ändå gick/går förhållandevis bra, eftersom jag bara hade laglig moped som jämförelse. Min 125a drar runt 0,3-0,4 L/mil och jag har roligt på de små kurviga vägarna, där 125or hör hemma. Håller högre kurvhastighet än flera killar på betydligt större maskiner. Så det är inte alltid effekten som spelar roll.

Sen låter ju en 4-taktare bra mycket bättre än en 2-taktare:tummenupp :)

äh, så mycket drar de inte. och hur ofta tror du att man fyller på olja egentligen?:va som sagt, så illa är det inte... och att en tvåtakt rasar med jämna månatliga mellanrum är bara en myt. tar man bara hand om en tvåtaktare och ser till att smörjning och kylning funkar som det ska så finns det ingen anledning till varför den skulle skära. själv har jag aldrig varit med om något ras, varken på mopeder eller motorcyklar. och du snackar med en som har en storkubikstvåtaktare som vardagshoj, det säger en hel del tycker jag:)

jag fick inget betalt av min käre far utan både hoj, utrustning och drift fick jag bekosta helt själv. detta medelst studiebidraget och undanlagda småpengar... klarade mig med god marginal kan jag ju säga:) en fördel med lite äldre tvåtaktare är ju att de är rätt billiga i inköp så... allt är inte så illa med tvåtakt som du försöker få det att låta;) har du ens ägt en tvåtakts125:a?:va jag har ägt två stycken, och två fyrtaktsditon därtill. jag kan göra jämförelser då jag har erfarenhet av båda sidor, och står fortfarande fast vid att tvåtakt klår fyrtakt alla dagar i veckan när vi snackar småkubik!:tummenupp

visst, fyrtaktshojar kan hålla i stort sett samma hastighet som en tvåtaktare när vi snackar landsväg, men hur kul är det när man lägger sig på motorvägen för att transportköra och måste ägna en dryg kvart var åt att köra om alla sega jävla lastbilar?:huvet gamla fyrtaktare toppar sällan långt över 100-110. har hört att de lite nyare ska klara ca 130-140 under gynnsamma omständigheter men då jag inte testat låter jag det vara osagt. däremot så VET jag att tvåtaktarna gör 140 och mer därtill, ganska lätt;) sen är det inte bara en fråga om toppfart utan om acceleration, och där vinner tvåtakten med hästlängder!:fakta

och nej, tvåtakt låter mysigast och luktar dessutom gott till på köpet:yoparty

Last edited:
Tjena! Kul att du ska ta hojkort!

Det enda vettiga att göra i din sits är att låna en hoj från antingen din trafikskola eller från någon som lånar ut en hoj som du trivs på. För kostnaden att kugga på uppkörningen överstiger kostnaden att låna en hoj som är "lättare" att köra upp på. Så vad jag skulle ha gjort är att leta efter hojar som jag trivdes me, låna den en under 1 dag och därefter köpa den hojen jag ville ha!

På det sättet kan du tjäna en extra krona istället för att kugga med en mer svårmanövrerad sporthoj..

Lycka till på uppkörningen.. :tummenupp

2 Takt rules, på moppar och 125:or iaf.... END OF DISKUSSION. Va ju ett evigt tjatande om massa kolvbyte o trams.....

Haha sen när låter en gräsklippare bättre än en 125cc 2t vid rödmarkeringen?:confused: :va

Utan att diskutera tidigare inlägg eller någonting undrar ja bara om du någonsing har hört en 125a med twin? Det är en viss skillnad mellan encylindria 4t och 2cyl. Kan (nästan) garantera dig att en gräsklippare inte är det första du tänker på om du hör en 2 cyl 4t 125a vid 11.000 rmp :tummenupp

fyrtakt 400 FTW

ZXR Ninja 400
[YOUTUBE-ID]lqtzpycVD90[/YOUTUBE-ID]

GSX 400
[YOUTUBE-ID]3AyIieL-XbQ[/YOUTUBE-ID]

och så min viiiiinande maskin.. klasiskt RVF 400 ljud.. :yoparty
okeey inte min på clipet, men nästan. :)

[YOUTUBE-ID]QrCYGwbSwEc[/YOUTUBE-ID]

Utan att diskutera tidigare inlägg eller någonting undrar ja bara om du någonsing har hört en 125a med twin? Det är en viss skillnad mellan encylindria 4t och 2cyl. Kan (nästan) garantera dig att en gräsklippare inte är det första du tänker på om du hör en 2 cyl 4t 125a vid 11.000 rmp :tummenupp

Det finns ju olika ljud av fyrtaktare som du säger, din och limez hojar låter ju gött men kan du säga att du tycker allmänt att 4-takts 125or låter gött?

Som sagt, era hojar låter gött men skulle aldrig byta erat ljud mot 2-taktsljudet:yoparty , 4-takts ljud får helt enkelt vänta tills större hoj.

Lyd alla råd jag har gett dig så kommer du klara de gallant! De är bara
att ringa när jag ska hjälpa dig med hög och lågfarts banorna..

Mvh Jocke

Som sagt, tack så jättemycket för alla tips dom kommer vara till mycket stor hjälp! :) Tummen upp för alla er som har tagit er tid! :tummenupp
Vi ses ute på vägarna! :yoparty

Haha :D Lämnar jag in den på verkstad så försvinner ju halva nöjet där :rolleyes:
Så det blir sista utvägen isf :tungan

jag slår vad om att du även anser tvättning av skitiga hojar i bikini vara ett nöje!!:yoparty
Därför står min enstånkare till ditt förfogande när du vill :tungan haha

Last edited:
Tösen är 16 år, och ni raggar endå... hahahah :va :näsblod :7peta :pangihuve

Last edited:
Köp en RS du.

Visst en RS kräver något mera service med det som ska göras gör man sig på 10 min när man lärt sig.

Den drar mera än en 4-taktare men det går ju att snål köra med den också.

Körde en polares 4-takt dock var detta en offroad när man låg på motorväg och det blev liten uppförsbacke så gjorde den max 95-90... skit skojigt.

Passar det inte kan man ju alltid byta hoj.

Att det ska vara så svårt att välja 125 cc....
Tänk dig sen när du ska ha 600....sen 1000.... :P

Det finns ju olika ljud av fyrtaktare som du säger, din och limez hojar låter ju gött men kan du säga att du tycker allmänt att 4-takts 125or låter gött?

Som sagt, era hojar låter gött men skulle aldrig byta erat ljud mot 2-taktsljudet:yoparty , 4-takts ljud får helt enkelt vänta tills större hoj.

Nja, har inte hört så många men typ xr-125an låter ju inte så fint. Eller har aldrig hört en med annat än originalljuddämparen men iaf.

Det är ju bara vad jag tycker, men jag ogillar i princip allt som handlar om 2t, förutom effekten :gnissla

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT