Hur tränar ni RR?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Eftersom jag aldrig varit på någon RR-träning men gärna vill veta mer så tänkte jag höra hur en sån träning går till.

Kör var och en efter bästa förmåga och försöker få tips från andra som också tränar eller är det lite mer pedagogiskt med en visselpipeförsedd tränare som berättar att idag ska vi träna på att bromsa och som sedan berättar vad man ska tänka på osv (troligtvis inte men....)?

sandstream skrev:
Eftersom jag aldrig varit på någon RR-träning men gärna vill veta mer så tänkte jag höra hur en sån träning går till.

Kör var och en efter bästa förmåga och försöker få tips från andra som också tränar eller är det lite mer pedagogiskt med en visselpipeförsedd tränare som berättar att idag ska vi träna på att bromsa och som sedan berättar vad man ska tänka på osv (troligtvis inte men....)?
Man kör efter bästa förmåga, häng på någon som kan visa spårval och be gärna någon åka efter dej och kolla vad du gör för fel. :huvet
Brukar inte vara några problem att får hjälp med detta :banana

För det mesta så klarar man sig själv. Man provar sig fram, letar bromspunkter, nya spår, och försöker få upp farten på det sättet.
Man använder sig av Laptimern för att se om det nya man provat gett några resultat...

På den nivån som dom flesta av oss kör, så räcker det oftast bara att lägga så många varv som det bara är möjligt. Då kommer farten automatiskt..

När man kör fast, så finns det alltid nån snabb att fråga, eller försöka hänga på... :tummenupp

:rofl Det där med visselpipetränare hade jag velat se! ERA VEKLINGAR! IDAG VILL JAG SE VARENDA EN AV ER BROMSA SIST EFTER RAKAN! ERA MORSGRISAR!

Då var det ungefär som jag trodde.

RR är ju en riktig enmanssport men borde vi inte kunna få fram bättre förare om det fanns någon typ av tränare som kunde lära folk RR från grunden?
Så som man gör i de flesta andra sporter.
Det kanske är så för de yngre men jag har fått en känsla av att de flesta som håller på med RR har börjat först när ekonomin tillåtit det = en bit efter 20 års-åldern.

Tänker tex på tresteg som för mig ser helt okomplicerat ut (hur svårt kan det vara att ta sats och hoppa ner i en sandlåda som Tony Richardsson hade sagt) men som en väl insatt person säkert skulle kunna skriva ett par böcker om :D

sandstream skrev:

RR är ju en riktig enmanssport men borde vi inte kunna få fram bättre förare om det fanns någon typ av tränare som kunde lära folk RR från grunden?

Saken är den att det inte finns något rätt och fel sätt att köra. Till och med de allra snabbaste kör olika. Det gäller att hitta sitt sätt att köra. Därav inga tränare.

sandstream skrev:

Det kanske är så för de yngre men jag har fått en känsla av att de flesta som håller på med RR har börjat först när ekonomin tillåtit det = en bit efter 20 års-åldern.

Jo helt klart, det är inte många sporter man får träna helt själv i, jag vet inte hur det ser ut i andra länder men misstänker att det i Italien/Spanien finns en ganska utbredd verksamhet med mentorer/tränare för unga förare. Idén om en gammal avdankad förare som tar en yngling under sina vingar och lär honom att köra låter inte helt dum.

sandstream skrev:
Tänker tex på tresteg som för mig ser helt okomplicerat ut (hur svårt kan det vara att ta sats och hoppa ner i en sandlåda som Tony Richardsson hade sagt) men som en väl insatt person säkert skulle kunna skriva ett par böcker om :D

Du har inte provat va? ;)

Macho Woman skrev:
Saken är den att det inte finns något rätt och fel sätt att köra. Till och med de allra snabbaste kör olika. Det gäller att hitta sitt sätt att köra. Därav inga tränare.

Du hittar heller inte två sprinterlöpare som springer likadant och alla har de tränare så att det skulle vara ett argument förstår jag inte för fem öre.

Chris Ash skrev:
Jo helt klart, det är inte många sporter man får träna helt själv i, jag vet inte hur det ser ut i andra länder men misstänker att det i Italien/Spanien finns en ganska utbredd verksamhet med mentorer/tränare för unga förare. Idén om en gammal avdankad förare som tar en yngling under sina vingar och lär honom att köra låter inte helt dum.
Då vet du vad du ska göra när karriären är slut :D

Chris Ash skrev:
Du har inte provat va? ;)
Nej, jag är rädd att sträcka mig i någon muskel som jag inte visste fanns :)

Chris Ash skrev:
Du hittar heller inte två sprinterlöpare som springer likadant och alla har de tränare så att det skulle vara ett argument förstår jag inte för fem öre.
Nej, jag tror inte heller på det.

Ta tex California Superbike School (som tex Swedie var och körde med för ett tag sedan), de lär ju ut de grundläggande teknikerna.
Gissar att en sån som jag skulle ha mer nytta av några dagar med dem än att försöka hitta rätt teknik på egen hand.

Chris Ash skrev:
En fördel dock om tränaren hänger med sin adept i alla fall mer än ett par veckor......
Vadå? Du ska bara lära ut i teorin och skälla på snorungen när han kommer in i depån :hihi

Borde lära sig av MotorCross

Under mina ungdomsår har jag båda tränat och tävlat i motorcross.
Och där har det tillämpats mycket av den "Visselpipeträning" som du beskrev det som. Med analyser av varje kurva, inbromsningstekniker, hopptekniker. Ofta filmades åkningen och sen satt hela gruppen och studerade varje åkare, och erfarna proffs hiälpte oss med tipps och råd. Uniefär som tränarna på fotboll eller hockey.

En av dom absolut tuffaste tränarna jag hade var "Hasse Gul" som drev Carla yellow. Han kunde stå i en kurva och rycka tag om frambromsen om han tyckte att man inte bromsade tillräkligt med frambromsen. Reultatet blev ett magplask och en erfarenhet rikare. Lite väl tuft kasnke, och inte riktigt lika lyckat i RR :kryckor , men bra träning. Han var även en av huvudpersonerna bakom Håkan Carlquist lyckosamma karriär. Nu var det ca 15 år sedan och minnet är dåligt. Men jag har för mig att han var inblandad i flera av dom toppförare som sverige pressat upp till världseliten.

Inom Cross tillämpas det här träningssättet, och där har vi ju haft ett antal världsmästare i dom flesta klasser. Så det borde nog ge goda resultat även på RR-sidan. Att nöta varv är bra, men när man nött in fel kurvteknik i 2000 kurvor, kan det vara svårt att sluta göra fel. Ofta blir det att man kompenserar ett fel med ett annat.

Vad jag vet har ingen motorsport någon ledarledd träning för annat än juniorer. Det är rätt tydligt att man ska börja med detta tidigt om man ska bli något, klubbarna ger ju inget direkt stöd till de vuxna. Klart att vissa börjar vid mer vuxen ålder och hittar farten snabbt men de är ju absolut undantag (Watz, ..?). Ska man skolas ska man börja tidigt.

Träningsläger kan finnas men att klubbarna bedriver någon "riktig" träning regelbundet kan man nog glömma tyvärr.

Last edited:
Chris Ash skrev:

Personlig tränare sure, men en som lär ut samma sak till alla, icke.

Macho Woman skrev:
Personlig tränare sure, men en som lär ut samma sak till alla, icke.

Kan hålla med till viss del till vår MachoTant. Men ändå inte, om jag/du/ni/vi skulle ha någon som är riktigt duktig som följde med och stod ute på banan och tittade på spårval bromspunkter gaspåslag etcetc och sen skulle ge tips tror jag skulle ge grymt mycket, men var hittar man dessa personer?
Dom finns nog inte... tyvärr.... Alla duktiga som suttit tusentals mil i bil/buss, är nog inte så sugen på det efter kariären är slut...
Och en som inte själv kört och testat på det har nog väldigt svårt att sätta sig in i det, tror jag

BigPimp / Mr.J

Jag var på tisdagsträningen på Sviestad 19/4 och den var som RR-träningar brukar vara. Så här går en RR-träning på Sviestad till.

Jag mitt ekipage i depån och söker omgående upp Sekreteriatet där jag anmäler mig och betalar avgift till den träningsansvarige, jag passar också på att fråga; "Hur många grupper blir det idag?".
Svar; "Snabb och långsam också har vi en sidvagn som ska köra några varv också".
"Vilka börjar?".
Svar; "Snabb börjar".

Lasta ur hojen, dressa om, tanka , kolla däcktrycket, snabb stretching åsså var man klar för att köra. Snabba gruppen släpps ut men jag åker inte ut, jag är inte snabb. De 20 minuter i väntan på att snabba grubppen ska köra klart försvinner snabbt när jag står och pratar väsentligheter med mina Soulmates. När de första hojarna ur snabba gruppen kommer in i depån börjar man söka sig mot sitt ekipage och håller ett öga på flaggvakten som först kommer att byta ut den gröna flaggan vid depåutfarten till en röd för att visa att depåutfarten nu är stängd och strax senare kommer att vifta med svartvitrutiga flaggan för att avbryta passet. När det viftas med shackflaggan öppnas grindarna för att släppa in nytillkomna ekipage till depån och eventuella kraschisar upp. Förare från gruppen långsam börjar samlas vid depåutfarten. Röd flagga byt ut mot grön och flocken med långsamma förare släpps iväg. Det finns ingen speciell ledning eller organisation, alla kör efter egen förmåga, sällan behöver träningsansvarige visa sin auktoritet, de flesta är medvetna om att man själv ansvarar för sin körning. Givetvis försöker man ta rygg på någon men är man så korkad som jag, kör en 250 racer i långsamma gruppen, så blir det lite svårt. De jag skulle vilja ta rygg på i kurvorna kör jag om som ett möte på rakan, det enda raka är att svälja egot och släppa gasen på rakan och glida in bakom en lämplig draghäst. När passet är slut viftar flaggvakten med shackflaggan och du åker tillbaka till depån. I pausen mellan passen kan man gå rut och be vem som hellst om hjälp (nåja, nästan i alla fall). Själv pratar jag med mina själsvänner, byter munstycken, kramas med Fredrik, pratar lite till, ser att Torkel har något längtande i blicken, frågar Filip varför hojen inte startar, smuttar på en kopp kaffe over axeln på Björn som sitter och muttrar vid sin dator, hälsar på Anja och lägger en varsam hand på min gamla hoj, tankar, pratar lite mer, putsar visiret och oj hoppsan där kommer några hojar från andra gruppen, dags att trycka i öronpropparna. Också var ännu en tisdagsträning slut, dags att packa ihop, köra två och en halv timme till Stockholm och återvända till verkligheten igen.

Teddy skrev:
Jag var på tisdagsträningen på Sviestad 19/4 och den var som RR-träningar brukar vara. Så här går en RR-träning på Sviestad till.

Jag mitt ekipage i depån och söker omgående upp Sekreteriatet där jag anmäler mig och betalar avgift till den träningsansvarige, jag passar också på att fråga; "Hur många grupper blir det idag?".
Svar; "Snabb och långsam också har vi en sidvagn som ska köra några varv också".
"Vilka börjar?".
Svar; "Snabb börjar".

Lasta ur hojen, dressa om, tanka , kolla däcktrycket, snabb stretching åsså var man klar för att köra. Snabba gruppen släpps ut men jag åker inte ut, jag är inte snabb. De 20 minuter i väntan på att snabba grubppen ska köra klart försvinner snabbt när jag står och pratar väsentligheter med mina Soulmates. När de första hojarna ur snabba gruppen kommer in i depån börjar man söka sig mot sitt ekipage och håller ett öga på flaggvakten som först kommer att byta ut den gröna flaggan vid depåutfarten till en röd för att visa att depåutfarten nu är stängd och strax senare kommer att vifta med svartvitrutiga flaggan för att avbryta passet. När det viftas med shackflaggan öppnas grindarna för att släppa in nytillkomna ekipage till depån och eventuella kraschisar upp. Förare från gruppen långsam börjar samlas vid depåutfarten. Röd flagga byt ut mot grön och flocken med långsamma förare släpps iväg. Det finns ingen speciell ledning eller organisation, alla kör efter egen förmåga, sällan behöver träningsansvarige visa sin auktoritet, de flesta är medvetna om att man själv ansvarar för sin körning. Givetvis försöker man ta rygg på någon men är man så korkad som jag, kör en 250 racer i långsamma gruppen, så blir det lite svårt. De jag skulle vilja ta rygg på i kurvorna kör jag om som ett möte på rakan, det enda raka är att svälja egot och släppa gasen på rakan och glida in bakom en lämplig draghäst. När passet är slut viftar flaggvakten med shackflaggan och du åker tillbaka till depån. I pausen mellan passen kan man gå rut och be vem som hellst om hjälp (nåja, nästan i alla fall). Själv pratar jag med mina själsvänner, byter munstycken, kramas med Fredrik, pratar lite till, ser att Torkel har något längtande i blicken, frågar Filip varför hojen inte startar, smuttar på en kopp kaffe over axeln på Björn som sitter och muttrar vid sin dator, hälsar på Anja och lägger en varsam hand på min gamla hoj, tankar, pratar lite mer, putsar visiret och oj hoppsan där kommer några hojar från andra gruppen, dags att trycka i öronpropparna. Också var ännu en tisdagsträning slut, dags att packa ihop, köra två och en halv timme till Stockholm och återvända till verkligheten igen.
Ja du Teddy, jag kunde inte skrivit detta bättre själv. Precis så går det till på våra små möten på Sviesta :yoparty
Alla (nästan) är som en enda stor familj :banana

Eller så hänger man med på kursen som LMS har i Juli, "lär dig köra snabbare kurs" ....

//håkan

*/ ?>
Nyheter
Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

Back