Hur ta upp hojen på bakhjulet i 70 - 90?

vad har ni för tips till mig som kör 2-takt (tänker träna på det till våren) tänker mest på effektpukeln?

måste bara säga att jag var tvungen o ut o åka lite idag..
(dubbat) öva lite på de där som nån sa om att försöka få bakhjulet mellan bena istället för o rycka i styret.
de vart enklare tycker jag.
fick lixom raka armar fortare o bättre på köpet..
ska öva med motardsulorna när asfalten komma..de va för halt idag :)

jobbigt när hela hojen sladdar i sidled när man åker på bakan.

Hojen är inte strypt, effekt finns. Det är tekniken som saknas.

Jag behöver inte koppla upp den på 2:an men tycker det är lättare. Jag har mao taskig teknik utan koppling. Att bromsa ner med fotbromsen var det första jag lärde mig. Tvingade sonen att filma mig när jag slangade och jag ligger lågt med framhjulet även om jag precis ser framåt, hur gör jag för att titta från sidan och samtidigt fortsätta rakt fram?

För att ta upp den i 70 -90 så ska den dra på 3:an, slå av och utnyttja gaffeln på vägen tillbaka och full gas, eventuellt lätt ryck i styret (kopplingen behövs inte)?
Hur långt bak sitter ni?
Mer att tänka på när man tar upp den stående och med knät på sadeln?

Apropå filmer, så är det filmer som ni har laddat upp. Malmö-Motards Ego rulle är en favorit. Få filmer visar tydligt när ni trycker ner gaffeln genom att flytta fram kroppstyngden etc. Det är ibland svårt att se vad ni som är duktig gör, för det är oftast lugna fina rörelser, antar att det kommer av träning.

Att sitta ner på fyran och gas/ryck vore kul.

Eftersom det är många som filmar kanske någon/några kan göra en film när ni tar upp den, i olika hastigheter, sittande, stående och knät på sadeln!? Överdriv gärna det ni gör, tror det blir lättare att se då.

-Rosen- skrev:
2051726 vad har ni för tips till mig som kör 2-takt (tänker träna på det till våren) tänker mest på effektpukeln?

Eftersom den knappt går upp på bakhjulet under effektpuckeln annat än på 1an så är det ingat att oroa sig för. Är du riktigt säker så går det ju såklart snärta upp den på tex 3an och sen ligga högt som fan och glida under effektpuckeln...men det fixar iaf inte jag.
För mig brukar det mest bli accwheelies på 125 hojen, dvs att jag drar upp den på 2an el 3an och växlar i rätt snabb takt upp till 5an och försöker ligga där en bit. 6an är lite överväxel så den är svår att orka hålla den uppe på.

Om det är någon tröst så körde jag första svängen i går och det var fan nästan omöjligt att rycka på den på 3:an efter 7 månaders uppehåll.

Men det kommer väl :)

Grym tråd!!:tummenupp

Ett par frågor bara, vad har jag för org-drevning på min, och vilken drevning kan man ändra till utan att byta kedja för att få en roligare hoj? (Och om jag byter byter kedja, vilken drevning rekommenderar ni då?)

jag kör 100% på gata och mycket på lite större vägar, så jag vill fortfarande att man ska kunna ligga i 120-130km/h under lite längre sträckor.

Jag är värdelös på att slanga men jag gör några försök varje gång jag är ute och kör, dock aldrig riktiga träningspass på baktofflan. Men fick massa goa tips här i tråden jag ska testa :tummenupp
När/om jag kommer våga mig på växlingar på bakhjulet, ska man växla med eller utan koppling?

Mvh N. Ybörjare

När/om jag kommer våga mig på växlingar på bakhjulet, ska man växla med eller utan koppling?

Jag tycker crossväxling är enklast, jucka lite på gasen och trycka i nästan växel.

Men dreva om behöver du inte göra överhuvudtaget, lägg dom pengarna på bensin istället och åk ut och träna järnet. :yoparty

Jag tycker absolut det är lättast att koppla upp.. Plus att då får man upp den snabbt och kan lägga sig på punkten direkt ist för att slösa tid på att gasa upp.

Angående växling så tycker jag att crossväxla är bäst. Släpp gasen snabbt, slå i växeln ganska hårt(den kan hoppa ur ibland:D) och sen på med gasen igen. :tummenupp

Som nån sa så är det bästa tipset att ist för att rycka upp den så ska man trycka fram bakhjulet under framhjulet. Min 625 har ja lärt mig gasa upp den på 3an nu. Men föredrar fortfarande att koppla! :yoparty

Vad haru gjort med den hojjen då, min 625a vare inte mkt kräm i efter 120-130.

660:n drog jag upp sittandes med av-påslag upp till 130-140 km/h på 4:an ???:) Originaldrevad o Acra helsystem. Hittar man bara tekniken o "känner" hur hojen beter sig så går det... Handlar bara om träning ! Planlöst ryckande o slitande gör bara att man blir trött i armarna , utan man måste verkligen KÄNNA när det är dags att slå på med gas o rycka till i styret.

Jag tycker crossväxling är enklast, jucka lite på gasen och trycka i nästan växel.

Men dreva om behöver du inte göra överhuvudtaget, lägg dom pengarna på bensin istället och åk ut och träna järnet. :yoparty

Crossväxling sliter på något? Har märkt att ibland när man vilar lite för nära med vänsterfoten på växelpinnen så råkar man lägga i växel :D känns bra men är det anus?

Crossväxling sliter på något? Har märkt att ibland när man vilar lite för nära med vänsterfoten på växelpinnen så råkar man lägga i växel :D känns bra men är det anus?

Klart att det inte är nyttigt att slänga i en växel. Men men, skulle förvåna mig om lådan havererar för att man av misstag gör det nån gång ibland, väldigt dålig kvalité isf.

Gasar upp den i 3:an och kör den fullt ut men har inte kommit in i växlingarna än på denna hojen, får prova det strax! Sitter än så länge ner.

2905239 Crossväxling sliter på något? Har märkt att ibland när man vilar lite för nära med vänsterfoten på växelpinnen så råkar man lägga i växel :D känns bra men är det anus?
Ingen fara så länge växeln inte hoppar ur, växla ner utan koppling sliter däremot.

Tar upp min hoj på 1 och 2 iaf.

3, 4, 5 kan jag inte om det inte är över ett krön, men jag har iofs stått upp en gång och då gick den upp på 3an men jag blev rädd direkt.

Brukar börja på 1an om jag kör ut på nån raksträcka, lyfta framhjulet nån dm och slänga i 2an, sen 3, 4, 5.

5an brukar jag aldrig komma upp i nästan, antingen så klantar jag till det eller så orkar jag inte hålla hojen uppe så länge.

Last edited:
Gasar upp den i 3:an och kör den fullt ut men har inte kommit in i växlingarna än på denna hojen, får prova det strax! Sitter än så länge ner.

Ta upp hojen ett snäpp till så slipper trean ta slut och du kan wheela mycket lugnare och skönare... :)

Drz:an rycker jag upp i trean sittandes och ståendes på fotpinnarna i 80-90km/h, använder aldrig kopplingen när hojen ska upp men alltid när jag växlar, drevningen är original och motorn är småfixad med öppnad luftburk mm, har även lättat hojen något.

Ingen fara så länge växeln inte hoppar ur, växla ner utan koppling sliter däremot.

Tar upp min hoj på 1 och 2 iaf.

3, 4, 5 kan jag inte om det inte är över ett krön, men jag har iofs stått upp en gång och då gick den upp på 3an men jag blev rädd direkt.

Brukar börja på 1an om jag kör ut på nån raksträcka, lyfta framhjulet nån dm och slänga i 2an, sen 3, 4, 5.

5an brukar jag aldrig komma upp i nästan, antingen så klantar jag till det eller så orkar jag inte hålla hojen uppe så länge.

På ettan behövs ju ingen teknik eller så, bara att vrida på så lyfter det. men så förbannat tråkigt att sänka farten tillräckligt mycket först.
Känns absolut inte som något problem att gasa upp den på tvåan heller, bara att jag fegar ur nästan direkt och släpper på gasen. Ska väl ut en sväng imorgon så får jag testa.
Fan det blir bara en körning i veckan ju, måste skärpa mig.:tungan

Edit: sen har jag märkt att det är stor skillnad med lite bensin i tanken också. Då vill den upp i tid och otid.:)

2907562 På ettan behövs ju ingen teknik eller så, bara att vrida på så lyfter det. men så förbannat tråkigt att sänka farten tillräckligt mycket först.
Känns absolut inte som något problem att gasa upp den på tvåan heller, bara att jag fegar ur nästan direkt och släpper på gasen. Ska väl ut en sväng imorgon så får jag testa.
Fan det blir bara en körning i veckan ju, måste skärpa mig.:tungan

Edit: sen har jag märkt att det är stor skillnad med lite bensin i tanken också. Då vill den upp i tid och otid.:)
På ettan är det bara att gasa som du säger, och jag wheelar bara på den när jag har kört in på nån raksträcka.

Brukar iofs bara wheela när jag har kört på en större väg, precis när jag kör på vägen så brukar jag växla genom hela lådan på bakhjulet (om raksträckan är tillräckligt lång, man kommer en bit på 4an när det går i 130 på bakhjulet.)

Ska öva mig på att stå upp sen nån dag, enda som är kasst med det är att det är som att lära sig köra på bakhjulet igen, men man kan få upp den på bakhjulet i högre hastigheter.

Nyheter
Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda