Hur ta upp hojen på bakhjulet i 70 - 90?

Med 46-drev på min husa så var det bara att göra ett snabbt avslag på gasen med lite tryck på dämparna och sedan gasa och rycka till lite lätt samtidigt så ville den resa sig. På 6:an dessutom, 5:an var ännu enklare. Jag hatar att koppla upp dem, kör gärna släpp-tryck-gasa-ryck-metoden istället :)

I dom hastigheterna får till och med jag upp min "tokslöa" och "astunga" tt600r på bakhjulet. Metoden jag använder är stående, av/på med gasen och ryck i styret. :tummenupp

En liten fråga till er som är uberbra på att slanga. Hur många gånger har ni klotat innan ni lärde er? :3freak

motardnisse skrev:
2048755 Du kan ju alltid dreva ner den för att skona kopplingen. Jag skulle lära mig istället att utnyttja gaffelns retur, pröva stående och när du känner dig säker pröva lägga knät på sadeln samt pröva sittande. 3:an växel kan du börja med för att senare pröva 4:an.
Mmm.. planerar att dreva ner min 660..
Hojen gör för tusan 170 (mätare) med mina 95kg+, och hur nödvändigt/kul är det??

Kymi skrev:
2050143 En liten fråga till er som är uberbra på att slanga. Hur många gånger har ni klotat innan ni lärde er? :3freak

Något übergrymt proffs är jag inte men plockar väl en kilometer eller två.

Jag har slagit över en gång på 2 säsonger som det tog att lära mig.

Sen har det väl vari nära 2347624576 gånger:hihi

wannagofast skrev:
2050156 Mmm.. planerar att dreva ner min 660..
Hojen gör för tusan 170 (mätare) med mina 95kg+, och hur nödvändigt/kul är det??
inte snabbare? :hihi
Alltid roligast att ha en pigg hoj. :tummenupp

Kymi skrev:
2050143 En liten fråga till er som är uberbra på att slanga. Hur många gånger har ni klotat innan ni lärde er? :3freak

seriöst så har jag aldrig klotat (slagit runt) peppar peppar :banana

Kymi skrev:

He he har klotat 1 gång och detta var med min 3:e KTM motard, hade precis tagit bort strypningen och skulle bara pröva lite. Av ren klantighet så var jag inte försiktig och slog över.

Resultat: Muskel ruptur "eller vad systern sade?" blödning i vaden och 2 veckors sjukskrivning samt lustiga piller. Det lustiga var att jag först då tvingade mig själv att lära mig använda fotbromsen efter det...

Annars blir det så här! http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=4125

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=2268

Kymi skrev:

Nu är jag ingen wheelieguru på nåt sätt, men mina erfarenheter säger att det skall mycket till för att klota när man wheelar med motard... du kan gå så mycket högre än du tror och räddas bara genom att släppa gasen. Broms osv är bra att kunna, men knappast nödvändigt för att lära sig slanga sina första km på tvåan och trean! Se till att ha lite värme i framdäcket, släpp lite luft ur bakdäcket för stabilitetens skull, slappna av i armarna och försök hitta balans och lugn i körningen så sitter det säkert till slut :tummenupp

Själv har jag slagit över en gång. När jag la i trean och försökte köra högt. Väldigt högt. :hihi

denna tråd var lätt den bästa hittils om whiiiilning med offroad/motard :tummenupp
det visar att det inte bara är o gasa upp den på högre växlar utan att en viss teknik måste finnas..

mitt problem är fortfarande att våga hitta balansläget då jag e tokfeg :(

wannagofast skrev:
2050288 Hmm.. har 17/40 orginal..
Ska jag gå ner 1-2 kugg fram för att "pigga upp" lite??
:skrämd Själv kör jag med 13/48 kanske lite väl piggt. Köppt nytt drivpaket nu, 13/45 samt ett 16 drev att prova med. som det är nu så reser hojen på 5an om man gungar lite och sitter långt bak.
ozeo skrev:
2050289 denna tråd var lätt den bästa hittils om whiiiilning med offroad/motard :tummenupp
det visar att det inte bara är o gasa upp den på högre växlar utan att en viss teknik måste finnas..

mitt problem är fortfarande att våga hitta balansläget då jag e tokfeg :(
Absolut, jag har också väldigt svårt för att våga dra mig upp dit men så fort man börjar hitta balansläget lite så vågar man lägga sig mer och mer på det. Körningen blir mer kontrollerad på något sätt när man börjar hitta balansen. :3freak
En av det bästa trådarna om bakhjulskörning. Kan vara en go kvällsläsning innan ni går och lägger er, 20 snabblästa sidor. Ett bra tipps de ger är att köra i uppförsbacke, det är klart lättare att lära sig pga flera saker. Effekten reser hojen mer utan att axxelerera samt att man redan från början har en högre vinkel och blir mindre rädd att luta mer bakåt, psykiskt alltså. :D

Tråden

Långa farbron skrev:
2050211 Något übergrymt proffs är jag inte men plockar väl en kilometer eller två.

Jag har slagit över en gång på 2 säsonger som det tog att lära mig.

Sen har det väl vari nära 2347624576 gånger:hihi
AAAhaaa, ja själv har man ju 100% säkerhet vid slangnings försök :hihi . Provat en gång, å hade ont i dojan ett par dagar...Så oddsen att man ska lyckas e ju inte så stora precis :huvet .Men man får väl göra ett nytt försök nu när det börjar bli lite varmare :yoparty .

CatStyle skrev:
2048836 Lärde mig ta upp hojen på bakhjulet och fortsätta växla upp genom växlarna genom att läsa på forumet förra sommaren och träna. Tittar mycket på filmer för att se deras teknik.

Du har inte lite filmer å skicka över / tipsa om länkar? :)

Brödena Bus skrev:
2050414 Prova o stå upp lite läskigt i början men mycket lätt o hitta balansen när du har fart vinden på dig :) :)

Nej blää... personligen tycker jag det är mycket lättare att sitta, man är mycket mer avslappnad då. Sittandes kan jag åka stort sett hur långt som helst, men stående blir jag trött i armarna och så känns det som att man ska slå över hela tiden.. :eek:

Jag är inte heller nån slangningskung, men har hållt på ett gäng år, så snitsen börjar komma.
I början var jag aldrig nära att slå över, började med en xr600motard. Men man utvecklades rätt fort i början och snart var man uppe och nosade på balanspunkten. Då började det bli "farligt". Jag hade noll och ingen reflex till fotbromsen så precis som för långis vart det 32534"nära att slå över".
Jag skaffade sporthoj några år och körde på utan att slå runt, men nära många gånger. Men man vill ju utvecklas så man körde högre och högre utan tanke på fotbroms... Tillsist slog jag över i 180till 200blås med sporthojen vid växling till fyran. Hade tur och gled bara på gatan. Skaffade en ny XR600 och tränade slangning. Plötsligt gick jag över balanspunkten och bromsade mig tillbaka av ren reflex innan jag slog över. Efter det har jag tränat på bakbromsen, nåt jag borde gjort mycket tidigare i min "karriär". Men crossdäck är hala så jag bröt benet vid ett tillfälle jag skulle göra en "tolva". Sen dess tror jag inte jag slagit över nån mer gång. Men att lära sig använda bakbromsen tidigt är viktigt, även om man hellre utvecklar sin talang på att köra långt på slangen och försummar bakbromsen.
Fi fan vad långt det vart :spindelnätssmiley:

wannagofast skrev:
2050288 Hmm.. har 17/40 orginal..
Ska jag gå ner 1-2 kugg fram för att "pigga upp" lite??
Prova med 1 kugg mindre framdrev.Största skillnaden om man drevar ner mycket är att dom blir skittråkiga att åka gata med.Den blir ju inte lättare att ta upp på bakhjulet i högre fart heller.

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Ny 500-kubiks retro från Honda