Hur ta upp hojen på bakhjulet i 70 - 90?

CatStyle

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2006
Hoj
KTM 625
Kör en KTM 625, upp till ca. 50 km/tim kan jag enkelt ta upp den på bakhjulet med kopplingen (på 2:an), men hur gör jag för att ta upp den i 70 och 90?

Kopplingen? Sittande? Stående? Knät/underbenet på sitsen? Växel?

Jag har två gammla hojar att kicka, så jag behövde inte en till. Kopplingen används för att jag är lat och att det är enkelt.

Jag lyfter Duken på 3:an i 80-90 blås genom att rycka när det kommer upp lite i varv,eller så får den en kopplingsdutt så lyfter den så fint så.

Så tipset är väl att slänga i 3:an och öva.

Edit:
Teknik och tajmning är allt,det spelar ingen roll om du kör R1 eller moppe får du inte in tekniken inte så lyfter den inte.

öva och öva :)

Last edited:
CatStyle skrev:
2048727 Kör en KTM 625, upp till ca. 50 km/tim kan jag enkelt ta upp den på bakhjulet med kopplingen (på 2:an), men hur gör jag för att ta upp den i 70 och 90?

Kopplingen? Sittande? Stående? Knät/underbenet på sitsen? Växel?

Du kan ju alltid dreva ner den för att skona kopplingen. Jag skulle lära mig istället att utnyttja gaffelns retur, pröva stående och när du känner dig säker pröva lägga knät på sadeln samt pröva sittande. 3:an växel kan du börja med för att senare pröva 4:an.

Dreva ner är inte aktuellt.
Teknik och tajming är allt det vet jag, träna ska jag börja med om två veckor. Kan ni beskriva hur ni gör för att ha teknik och taijming dvs. hur utnyttjar jag gaffelns retur, hur förflyttar ni tyngdpunkten etc. gärna specifikt. Hur trycker jag bäst ihop gaffeln i 70 och vad gör jag sen?

Lärde mig ta upp hojen på bakhjulet och fortsätta växla upp genom växlarna genom att läsa på forumet förra sommaren och träna. Tittar mycket på filmer för att se deras teknik.

Vad har du för drevning nu? Jag plockar upp min hur lätt som helst på trean, kan t.om. rycka upp den på fyran, men då får man ta i =).

på trean så kör du bara tills du har iaf lite varv på den, för mig räcker det att ge fullgas så kommer den, men om du har problem med det så kan du ju släppa gasen helt, o sen dra på, samtidigt som du rycker lite bakåt..

Jag har hört ett tips som funkar bra när man rycker.. "Tänk inte att du ska rycka upp framhjulet, utan tänk att du drar bakhjulet under benen" , alltså ha fokus på att få bakhjulet under dig istället för att framhjulet ska lyfta från marken. det ska tydligen ge dig lite bättre teknik =)

Last edited:
Lägg dig på trean ha gas så den drar hyfsat, släpp gasen så den niger och gå på igen samtidigt som du rycker, öva öva.
Använd inte kopplingen då du förhoppningsvis har samma konstruktion som Duke och 640 där inre kopplingskorgen samt drevet innanför är ihopsatta med gummibussningar och ihopnitade. På min höll dessa 1100 mil sen lät hojen som en ducce på tomgång och jag missade bästa veckan på semestern... surt :gnissla

CatStyle skrev:
2048836 Dreva ner är inte aktuellt.
Teknik och tajming är allt det vet jag, träna ska jag börja med om två veckor. Kan ni beskriva hur ni gör för att ha teknik och taijming dvs. hur utnyttjar jag gaffelns retur, hur förflyttar ni tyngdpunkten etc. gärna specifikt. Hur trycker jag bäst ihop gaffeln i 70 och vad gör jag sen?

Lärde mig ta upp hojen på bakhjulet och fortsätta växla upp genom växlarna genom att läsa på forumet förra sommaren och träna. Tittar mycket på filmer för att se deras teknik.

Min drar bäst runt 5000 varv ,där trycker jag ner gafflen genom att gungga ner/fram med överkroppen så kraften fortplantar sig ner egenom armarna till styret/gafflen,sen gasar jag fullt och rycker lite lätt samtidigt som jag sätter mig/gungar till bakåt med kroppen på sadlen.

Detta kör i kombination och som en sammanhängande rörelse (som en liten dans)

När jag kopplar så gungar jag bara till lite med röven dvs man lyfter och sätter sig på sadlen samtidigt som man duttar till med kopplingen och möter med gasen.

CatStyle skrev:
2048836 Dreva ner är inte aktuellt.

Nja, säg att jag ligger på 3:an i ca 65 och står upp. Genom att sätta gaffeln i gungning så känner du när den är på väg att bli utsträckt, i det läget ger du lite mer gas vilket påskyndar returen. Försök ha raka armar annars är risken att med böjda armar att du flyttar fram din vikt automatiskt vilket får dig att gasa mer pga hojen dyker, ha en koll på fotbromsen. Ang tyngdpunkten så kommer du känna vartefter du tränar vart du vill ha kroppen men glöm inte det där med raka armar! Antar nu när du har lärt dig vanlig slangning genom växlarna också kan hålla jämn gas. Du har mkt på köpet om du har lärt dig att kunna hålla jämn gas och hålla tyngdpunkten på rätt plats, sen är det bara att föra över det till hur du vill uppträda på hojen!

En del kör det där med avslag och påslag av gasen men det kan få oönskade effekter om man inte är med, detta blir ett jäkla ryck för kedjan.

Lite svårt att förklara men om du kollar noga på en del filmen så kan det tyckas att de rycker i styret men observera gaffeln rörelse också!

Last edited:
Tackar för alla svar.
Jag har orginaldrevnig för SMC. Vill inte dreva om, för jag vet att det har med teknik att göra.

Jag har svårt att hålla jämn gas på bakhjulet i och med att jag sitter ner, tar jag upp den högre ser jag inget framåt. Det är en av anledningarna till att jag också tänkte lära mig att slanga stående och med knät på sitsen.

CatStyle skrev:
2048941 Tackar för alla svar.
Jag har orginaldrevnig för SMC. Vill inte dreva om, för jag vet att det har med teknik att göra.

Jag har svårt att hålla jämn gas på bakhjulet i och med att jag sitter ner, tar jag upp den högre ser jag inget framåt. Det är en av anledningarna till att jag också tänkte lära mig att slanga stående och med knät på sitsen.

jag har oftast inte jämngas när jag slangar, när jag får upp den till balanspunkten så släpper jag av och gasar på lite hela tiden för att motorbromsa ner farten lite =) detta har resulterat i en del ofrivilliga coasters, men har man foten på bromsen så e det lugnt :rofl

Last edited:
CatStyle skrev:
2048941 Tackar för alla svar.

Jo jag var också rädd att gå högre upp tidigare, men lär dig kolla från sidan.

Låter som din 625 är strypt om du måste koppla upp på tvåan. Min får jag upp sittandes på fyran med gas/ryck, men utan avslag på gasen. Eller ståendes på femman utan protester. Du kommer lära dig tekniken för att få upp den när du tränar, går rätt fort och få in snitsen hur den ska tas upp effektivast. Att få en jämn fin vinkel på slangningen tar mer tid.
Min före detta 625 tog jag upp i 140ståendes utan koppling eller trams.

Last edited:
låter faktiskt som att den är strypt.. koppla på tvåan skall du inte behöva.. lite gaspåslag skall räcka på tvåan..
i "högre" hastigheter(typ 75) så fegade jag i början lite men upptäckte att man inte skall luta fram så fort den lyfter utan låta den gå upp och sedan luta sig fram.. .men passa dig.. det är nu det kan börja göra riktigt ont..

Nyheter
Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda